جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 2
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

چرا فیلمسازان ایرانی دست از سر این لوکیشن برنمی‌دارند؟ یکشنبه 1 بهمن 1402 16:59

چرا فیلمسازان ایرانی دست از سر این لوکیشن برنمی‌دارند؟

فیلم‌های کمدی ایرانی در سال‌های اخیر، نگاه ویژه‌ای به تایلند و دیگر کشورهای آسیای شرقی داشته‌اند. کشورهایی با جاذبه‌های توریستی که به نظر می‌رسد فیلمسازان ایرانی از آنها جز ارائه تصویری کارت پستالی بهره نبرده‌اند.

فیلم‌های «فجر» همچنان لو می‌رود؟/ دسترسی ویژه برای مخاطبان خاص! یکشنبه 24 دی 1402 17:24

فیلم‌های «فجر» همچنان لو می‌رود؟/ دسترسی ویژه برای مخاطبان خاص!

عجیب اینکه برخی فیلم‌های راه‌نیافته مانند فیلم تازه مهران مدیری و فیلم تازه رامبد جوان هم از این اظهارنظر‌های توئیتری مصون نمانده‌اند و برخی به‌صراحت درباره کیفیت پایین سینمایی آن‌ها موضع‌گیری کرده‌اند! اما مشخص نیست کجا و چگونه امکان تماشای فیلم‌ها را به دست آورده‌اند.

۱۳ سال «هفت»؛ تیغ تلویزیون زیر گلوی سینما یکشنبه 17 دی 1402 13:00

۱۳ سال «هفت»؛ تیغ تلویزیون زیر گلوی سینما

برنامه «هفت» که از جشنواره سال گذشته توسط تلویزیون کنارگذاشته شده بود، حالا در آستانه جشنواره فیلم فجر دوباره قرار است در سبد برنامه‌های شب‌های جشنواره فجر قرار گیرد. برنامه ۱۳ ساله‌ای که همچون سینماگر فرتوت و خمیده‌ای می‌ماند که تنها در ۱۰ روز جشنواره فجر توان عرض اندام در سینمای ایران را دارد.

دلایل عدم موفقیت اکران فیلم‌های خارجی دوشنبه 11 دی 1402 18:56

دلایل عدم موفقیت اکران فیلم‌های خارجی

درباره اهمیت موضوع اکران فیلم خارجی و درباره چرایی عدم موفقیت اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران با چند کارشناس سینما از جمله امیر قادری، سید جمال ساداتیان و امیرحسین علم‌الهدی گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظر می‌گذرانید.

به بهانه سالروز درگذشت علی حاتمی؛ چراغ همیشه روشن سینمای ایران چهارشنبه 15 آذر 1402 17:40

به بهانه سالروز درگذشت علی حاتمی؛ چراغ همیشه روشن سینمای ایران

۱۴ آذر سالروز خاموشی چراغ عمر سینماگری است که آثار برجای مانده از او چون چراغی خاموشی‌ناپذیر به سینمای ایران روشنی بخشیده و یاد و نام او مشمول معنای این دیالوگ نبشته بر سنگ مزارش است: «آیین چراغ خاموشی نیست».

آنالیز فروش سینمای ایران چه می‌گوید؟/ حاکمان اکران دوشنبه 6 آذر 1402 17:32

آنالیز فروش سینمای ایران چه می‌گوید؟/ حاکمان اکران

در این شش سال، عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... روی سینما تاثیر گذاشته‌اند، اما با این حال، اتفاقی که نهایتا در گیشه در حال رخ دادن است‌ را می‌توان با بررسی سهم فروش و پخش فیلم‌ها در سینمای ایران رصد کرد.

چالش‌ها و موانع دهکردی در خانه سینما/او هم «رییس سینما» نشده است! چهارشنبه 24 آبان 1402 14:58

چالش‌ها و موانع دهکردی در خانه سینما/او هم «رییس سینما» نشده است!

به نظر می‌رسد علی دهکردی که شب گذشته به عنوان مدیرعامل خانه سینما معرفی شد در دوره جدید این خانه با موانع و مشکلاتی روبه‌رو باشد.

 سینمای ایران منهای کمدی، ورشکسته است چهارشنبه 17 آبان 1402 16:10

سینمای ایران منهای کمدی، ورشکسته است

مجموع فروش سینمای ایران اکنون در حالی به حدود ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که حدود دو سوم از میزان کل فروش سینمای ایران به کمدی «فسیل» (۲۷۷ میلیاردتومان) و «هتل» (۹۱ میلیارد تومان) تعلق دارد و البته لازم به ذکر است که صدرنشینی فیلم‌های کمدی اتفاقی بی‌سابقه در فروش سالانه سینما نیست و فیلم‌های طنز در دوره‌های مختلف نیز عنوان پرفروش‌ترین سال را از آن خود کرده‌اند. اما شاید در کم‌تر دوره‌ای بوده است که سینمای اجتماعی ایران در چنین شرایط بحرانی قرار گرفته باشد.

سینما در چه سالی ۸۰ میلیون تماشاگر داشت؟ دوشنبه 15 آبان 1402 13:20

سینما در چه سالی ۸۰ میلیون تماشاگر داشت؟

این روزها از رونق سینما زیاد صحبت می‌شود؛ رونقی که پس از تعطیلی‌های مداومی که شیوع کرونا و شرایط اجتماعی بر سینما تحمیل کردند، لفظی مناسب و درست برای پایان یک دوران رکود محسوب می‌شود اما آیا این روزهای سینما، پررونق‌ترین روزهای تمام تاریخ سینمای ایران است؟

احکام پیمان جبلی در دوره مدیریتش مبتنی‌بر چه چیزهایی بوده است؟ دوره کارورزی با مدیریت شبکه یکشنبه 14 آبان 1402 15:02

احکام پیمان جبلی در دوره مدیریتش مبتنی‌بر چه چیزهایی بوده است؟ دوره کارورزی با مدیریت شبکه

نگاهی به فهرست مدیران فعلی صدا‌و‌سیما نشان می‌دهد که مدیر شبکه سه سیما یکی از باتجربه‌ترین مدیران حال حاضر سازمان است. این در حالی است که تا همین دو سه سال قبل، اوضاع تقریبا برعکس بود و درباره اینکه او تجربه لازم برای مدیریت ندارد بحث می‌شد. برکناری یا استعفای محسن یزدی که زمانی قائم‌مقام شبکه سه بود و بعدها در میان تعجب همگان مدیر شبکه مستند شد همین چند ماه پیش مایه تاسف و شگفتی اهالی رسانه بود.

چه سرنوشی در انتظار سمفا است؟/ سامانه‌ای که هدفش شفاف‌سازی در سینما بود؛ از روز اول تا آمار اشتباه! شنبه 13 آبان 1402 14:08

چه سرنوشی در انتظار سمفا است؟/ سامانه‌ای که هدفش شفاف‌سازی در سینما بود؛ از روز اول تا آمار اشتباه!

سامانه سمفا، حدود یک هفته است که از دسترس خارج شده و دلیل این اتفاق هم عدم ارائه گزارش در لحظه بوده است، هنوز هم مشخص نیست که قرار است این سامانه به روزرسانی شود یا به صورت کامل از دسترس خارج شود.

نگاهی به تاثیر روحی - روانی قتل مهرجویی و همسرش بر هنرمندان؛ زخم ناسور شنبه 6 آبان 1402 17:47

نگاهی به تاثیر روحی - روانی قتل مهرجویی و همسرش بر هنرمندان؛ زخم ناسور

دکتر موسوی چلک: ‌ای کاش مسوولان در مورد انتشار تصاویر بازسازی قتل کمی صبر و تامل به خرج می‌دادند چراکه انتشار این تصاویر خودش آزاردهنده است و افکار عمومی را آزرده‌خاطر و ناراحت می‌کند. اگر قرار است به مراجع بلندپایه گزارش کار داده شود، در آن صورت می‌توان در جمع خصوصی این تصاویر را دید اما نیازی نبود افکار عمومی این تصاویر را ببیند و بر روح و روان آدم‌ها تاثیر منفی بگذارد انگار که دوباره قتل در جامعه روی داده و ماجرا از اول اتفاق افتاده است. متاسفانه باید بگویم انتشار صحنه‌های بازسازی قتل نه تنها اشتباه محض بود که این خودش مروج خشونت است و جنبه‌های یادگیری هم دارد. ‌ای کاش مسوولان کمی تامل می‌کردند .

کاهش ۷۵ درصدی تماشای سریال تلویزیون از تلوبیون سه شنبه 25 مهر 1402 17:02

کاهش ۷۵ درصدی تماشای سریال تلویزیون از تلوبیون

قالب سریال همواره یکی از جذاب‌ترین، پربیننده‌ترین و طبعا مهم‌ترین قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی در جهان بوده و هست. در میان برنامه‌های سازمان صداوسیما نیز این قالب همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته و عملا هرگاه سریال‌های خوبی روی آنتن بوده، شمایل کلی تلویزیون نیز موفقیت‌آمیز جلوه کرده است.

مروری بر کارنامه یک فیلمساز مولف؛ ۸ دهه زندگی، ۶ دهه فیلمسازی/ «سینما» عشق او بود سه شنبه 25 مهر 1402 16:13

مروری بر کارنامه یک فیلمساز مولف؛ ۸ دهه زندگی، ۶ دهه فیلمسازی/ «سینما» عشق او بود

داریوش مهرجویی کارگردان مولف سینما در حالی در ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت که طی ۶ دهه گذشته همواره حضوری فعال و تأثیرگذار در سینمای ایران داشت.

عروسک‌هایی که پروانه زرین را لمس نکردند شنبه 22 مهر 1402 13:34

عروسک‌هایی که پروانه زرین را لمس نکردند

مجموعه فیلم‌های عروسکی سینمای ایران در سی و چهار دوره پیشین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان موفقیت‌ چشمگیری نداشته‌اند، در دوره سی‌وپنجم نیز جای خالی فیلم‌های عروسکی حس می‌شود.

سینمای کودک؛ آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد شنبه 22 مهر 1402 13:15

سینمای کودک؛ آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد

از دهه‌ ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران به عنوان دهه‌های طلایی سینما یاد می‌شود،دهه‌هایی که اقبال به سینما در ایران با سینمای کودک پا گرفت و بعدتر با «دونده»،«خانه دوست کجاست،«بچه‌های آسمان» و... جهانی شد.مقایسه آن روزها با سینمای امروز کمی تلخ به نظر می‌رسد اما شاید تلنگری باشد تا بتوان سینمای کودک ایران را در محتوا و جریان‌سازی به آن روزها نزدیک‌تر کرد.

لایحه‌ هفتم توسعه و معادله چندمجهولی فرهنگ سه شنبه 18 مهر 1402 14:34

لایحه‌ هفتم توسعه و معادله چندمجهولی فرهنگ

عصر روز یکشنبه ۱۶ مهرماه۱۴۰۲نشست حقوقی با موضوع بررسی بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای «لایحه برنامه هفتم توسعه» در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان این مراسم محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما و مهدی کوهیان تهیه‌کننده سینما و حقوقدان بودند.

پلتفرم‌ها درجا زدند جمعه 7 مهر 1402 01:23
شبکه نمایش خانگی در ۶ ماه اول سال نتوانست برگ جدیدی رو کند و کیفیت عمومی آثار کاهش پیدا کرد

پلتفرم‌ها درجا زدند

صنعت نمایش خانگی در بیش از یک دهه فعالیت، محصولات موفق و پرتماشاگری را روانه بازار کرده و همه‌ساله نیز آثار جذاب و چشمگیری برای عرضه به مخاطبان داشته که برخی مانند «شهرزاد»، «خاتون»، «یاغی» و «پوست شیر» موجی از استقبال مردمی را برانگیختند، اما بعضی دیگر نتوانستند به آن حد از موفقیت برسند و بیشتر نقش پر کردن سبد محصولات پلتفرم‌ها را برعهده گرفتند.

قیمت بلیت کنسرت به یک میلیون تومان می‌رسد جمعه 7 مهر 1402 01:14
تاخیر کنسرت‌ها از کجا آب می‌خورد؟

قیمت بلیت کنسرت به یک میلیون تومان می‌رسد

ماه صفر هم به اتمام رسید و خبر چندانی از کنسرت‌های پاپ نیست. رسانه‌ها برای این تاخیر دلایلی چون حضور نداشتن خوانندگان در داخل کشور را عنوان کرده‌اند اما حقیقت آن است که دلیل اصلی این اتفاق، افزایش سرسام‌آور قیمت سالن‌ها است.

 کودکِ درونِ سینما سرزنده نیست/ ژانری که ارمغانش رونق گیشه‌هاست سه شنبه 28 شهریور 1402 18:06

کودکِ درونِ سینما سرزنده نیست/ ژانری که ارمغانش رونق گیشه‌هاست

سینمای کودک می‌تواند یک راهکار موثر برای رونق گیشه بدون اتکا به کمدی‌های این روزها باشد به شرط آنکه تولیدکنندگان به این باور برسند که هر یک مخاطب فیلم کودک حداقل دو بلیط برای حضور در سینما به همراه خواهد داشت.