آنالیز فروش سینمای ایران چه میگوید؟/ حاکمان اکران
در این شش سال، عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... روی سینما تاثیر گذاشتهاند، اما با این حال، اتفاقی که نهایتا در گیشه در حال رخ دادن است را میتوان با بررسی سهم فروش و پخش فیلمها در سینمای ایران رصد کرد.
چالشها و موانع دهکردی در خانه سینما/او هم «رییس سینما» نشده است!
به نظر میرسد علی دهکردی که شب گذشته به عنوان مدیرعامل خانه سینما معرفی شد در دوره جدید این خانه با موانع و مشکلاتی روبهرو باشد.
سینمای ایران منهای کمدی، ورشکسته است
مجموع فروش سینمای ایران اکنون در حالی به حدود ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که حدود دو سوم از میزان کل فروش سینمای ایران به کمدی «فسیل» (۲۷۷ میلیاردتومان) و «هتل» (۹۱ میلیارد تومان) تعلق دارد و البته لازم به ذکر است که صدرنشینی فیلمهای کمدی اتفاقی بیسابقه در فروش سالانه سینما نیست و فیلمهای طنز در دورههای مختلف نیز عنوان پرفروشترین سال را از آن خود کردهاند. اما شاید در کمتر دورهای بوده است که سینمای اجتماعی ایران در چنین شرایط بحرانی قرار گرفته باشد.
سینما در چه سالی ۸۰ میلیون تماشاگر داشت؟
این روزها از رونق سینما زیاد صحبت میشود؛ رونقی که پس از تعطیلیهای مداومی که شیوع کرونا و شرایط اجتماعی بر سینما تحمیل کردند، لفظی مناسب و درست برای پایان یک دوران رکود محسوب میشود اما آیا این روزهای سینما، پررونقترین روزهای تمام تاریخ سینمای ایران است؟
احکام پیمان جبلی در دوره مدیریتش مبتنیبر چه چیزهایی بوده است؟ دوره کارورزی با مدیریت شبکه
نگاهی به فهرست مدیران فعلی صداوسیما نشان میدهد که مدیر شبکه سه سیما یکی از باتجربهترین مدیران حال حاضر سازمان است. این در حالی است که تا همین دو سه سال قبل، اوضاع تقریبا برعکس بود و درباره اینکه او تجربه لازم برای مدیریت ندارد بحث میشد. برکناری یا استعفای محسن یزدی که زمانی قائممقام شبکه سه بود و بعدها در میان تعجب همگان مدیر شبکه مستند شد همین چند ماه پیش مایه تاسف و شگفتی اهالی رسانه بود.
چه سرنوشی در انتظار سمفا است؟/ سامانهای که هدفش شفافسازی در سینما بود؛ از روز اول تا آمار اشتباه!
سامانه سمفا، حدود یک هفته است که از دسترس خارج شده و دلیل این اتفاق هم عدم ارائه گزارش در لحظه بوده است، هنوز هم مشخص نیست که قرار است این سامانه به روزرسانی شود یا به صورت کامل از دسترس خارج شود.
نگاهی به تاثیر روحی - روانی قتل مهرجویی و همسرش بر هنرمندان؛ زخم ناسور
دکتر موسوی چلک: ای کاش مسوولان در مورد انتشار تصاویر بازسازی قتل کمی صبر و تامل به خرج میدادند چراکه انتشار این تصاویر خودش آزاردهنده است و افکار عمومی را آزردهخاطر و ناراحت میکند. اگر قرار است به مراجع بلندپایه گزارش کار داده شود، در آن صورت میتوان در جمع خصوصی این تصاویر را دید اما نیازی نبود افکار عمومی این تصاویر را ببیند و بر روح و روان آدمها تاثیر منفی بگذارد انگار که دوباره قتل در جامعه روی داده و ماجرا از اول اتفاق افتاده است. متاسفانه باید بگویم انتشار صحنههای بازسازی قتل نه تنها اشتباه محض بود که این خودش مروج خشونت است و جنبههای یادگیری هم دارد. ای کاش مسوولان کمی تامل میکردند .
کاهش ۷۵ درصدی تماشای سریال تلویزیون از تلوبیون
قالب سریال همواره یکی از جذابترین، پربینندهترین و طبعا مهمترین قالبهای برنامهسازی تلویزیونی در جهان بوده و هست. در میان برنامههای سازمان صداوسیما نیز این قالب همیشه جایگاه ویژهای داشته و عملا هرگاه سریالهای خوبی روی آنتن بوده، شمایل کلی تلویزیون نیز موفقیتآمیز جلوه کرده است.
مروری بر کارنامه یک فیلمساز مولف؛ ۸ دهه زندگی، ۶ دهه فیلمسازی/ «سینما» عشق او بود
داریوش مهرجویی کارگردان مولف سینما در حالی در ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت که طی ۶ دهه گذشته همواره حضوری فعال و تأثیرگذار در سینمای ایران داشت.
عروسکهایی که پروانه زرین را لمس نکردند
مجموعه فیلمهای عروسکی سینمای ایران در سی و چهار دوره پیشین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوانان موفقیت چشمگیری نداشتهاند، در دوره سیوپنجم نیز جای خالی فیلمهای عروسکی حس میشود.
سینمای کودک؛ آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد
از دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران به عنوان دهههای طلایی سینما یاد میشود،دهههایی که اقبال به سینما در ایران با سینمای کودک پا گرفت و بعدتر با «دونده»،«خانه دوست کجاست،«بچههای آسمان» و... جهانی شد.مقایسه آن روزها با سینمای امروز کمی تلخ به نظر میرسد اما شاید تلنگری باشد تا بتوان سینمای کودک ایران را در محتوا و جریانسازی به آن روزها نزدیکتر کرد.
لایحه هفتم توسعه و معادله چندمجهولی فرهنگ
عصر روز یکشنبه ۱۶ مهرماه۱۴۰۲نشست حقوقی با موضوع بررسی بخشهای فرهنگی و رسانهای «لایحه برنامه هفتم توسعه» در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان این مراسم محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان، رئیس هیاتمدیره خانه سینما و مهدی کوهیان تهیهکننده سینما و حقوقدان بودند.
پلتفرمها درجا زدند
صنعت نمایش خانگی در بیش از یک دهه فعالیت، محصولات موفق و پرتماشاگری را روانه بازار کرده و همهساله نیز آثار جذاب و چشمگیری برای عرضه به مخاطبان داشته که برخی مانند «شهرزاد»، «خاتون»، «یاغی» و «پوست شیر» موجی از استقبال مردمی را برانگیختند، اما بعضی دیگر نتوانستند به آن حد از موفقیت برسند و بیشتر نقش پر کردن سبد محصولات پلتفرمها را برعهده گرفتند.
قیمت بلیت کنسرت به یک میلیون تومان میرسد
ماه صفر هم به اتمام رسید و خبر چندانی از کنسرتهای پاپ نیست. رسانهها برای این تاخیر دلایلی چون حضور نداشتن خوانندگان در داخل کشور را عنوان کردهاند اما حقیقت آن است که دلیل اصلی این اتفاق، افزایش سرسامآور قیمت سالنها است.
کودکِ درونِ سینما سرزنده نیست/ ژانری که ارمغانش رونق گیشههاست
سینمای کودک میتواند یک راهکار موثر برای رونق گیشه بدون اتکا به کمدیهای این روزها باشد به شرط آنکه تولیدکنندگان به این باور برسند که هر یک مخاطب فیلم کودک حداقل دو بلیط برای حضور در سینما به همراه خواهد داشت.
اینفوگرافیک- مروری بر ۱۰۰ سال سینما در ایران
نخستین نمایش تصاویر متحرک در جهان به سال ۱۹۸۵ در کافه گراند بلوار کاپوسی شهر پاریس رقم خورد. تماشاگران این تصاویر نه اعیان و اشراف پاریس بلکه مردم عادی بودند. اما ۵ سال بعد از این تاریخ که مظفرالدینشاه قاجار در سفر به فرانسه مفتون دستگاه «سینموفتوگراف» و لانترن ماژیک شد و دستور خرید همه دستگاههای آن را داد، تصاویر متحرک در ایران نه وسیله سرگرمی تودهها بلکه اسباب سرگرمی شاهانه شد. اینطور شد که سینما از همان بدو ورودش به ایران با سیاست گره خورد.
قاچاق مشکوک فیلم
اکرانهای تازه سینماها در حالی آغاز شده که میتوان در بین آنها فیلمهای جدیتر را که عمدتا به سینمای اجتماعی شهرت دارند دید. هرچند تصور نادرستی است اگر احساس کنیم روزهای سلطه کمدیها بر گیشه سینما تمام شده و میتوان در ماههای پیشرو شکل دیگری از فروش گیشه را برای سینمای ایران متصور شد.
زنجیره قاچاق فیلمها قطع میشود؟
با عرضه نسخه باکیفیت فیلمهای «بیرویا» و «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» در شبکههای اجتماعی، تعداد فیلمهای شاخص قاچاقشده در فضای مجازی در یک سال گذشته به عدد ۶ رسید.
تمام برنامهها برای شکست انحصار «سینما تیکت» نتیجه نداد/ انحصار ۹۰ درصدی فروش آنلاین بلیت سینما
در سینمای جهان خرید از سامانههای اینترنتی فروش بلیت همراه با تخفیف است اما نکته قابلتامل اینکه سامانههای فروش اینترنتی ایران، از مشتری کارمزد میگیرند.
۲۴۳ فیلم سینمایی در صف انتظار اکران
نگاهی به سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) نشان میدهد در 4 ماهه نخست امسال، 21 فیلم به نمایش عمومی درآمده است. با ادامه این روند، 63 فیلم در سال 1402 روی پرده سینماها به نمایش درخواهند آمد، اما در شرایطی که بهطور معمول در پاییز هر سال، فیلمهای بیشتری نسبت به بهار اکران میشود، میتوان حدس زد این آمار نهایتا تا حدود 70 فیلم بالا برود.