جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 1
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

فیلم‌های ایرانی که پرونده جنایی را از واقعیت به فیلم تبدیل کردند دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 19:06

فیلم‌های ایرانی که پرونده جنایی را از واقعیت به فیلم تبدیل کردند

در این گزارش به بهانه فیلم در حال اکران «بی‌بدن» که براساس پرونده غزاله و آرمان ساخته شده، به مرور فیلم‌های ایرانی می‌پردازیم که پرونده جنایی را از واقعیت به فیلم تبدیل کرده‌اند.

بررسی ماجرای لغو کنسرت‌ها در استان بوشهر / مسئله بودن یا نبودن مجوز دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 18:41

بررسی ماجرای لغو کنسرت‌ها در استان بوشهر / مسئله بودن یا نبودن مجوز

به نظر می‌رسد که سختگیری‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای برای برگزاری کنسرت در تهران و استان‌های مختلف کشور همچنان تداوم داشته باشد. این موضوع راهی جز این پیش روی هنرمندان قرار نمی‌دهد که برای اجرای صحنه‌ای به کشورهای خارجی ازجمله ترکیه، ارمنستان، عمان و... بروند. چیزی که در سال‌‌های اخیر با رشد روزافزونی مواجه بوده است.

 فروردین طولانی شبکه نمایش خانگی دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 18:35
کارنامه ضعیف «VOD»ها در عید ۱۴۰۳ پس از سال‌ها پول‌پاشی در تولید باعث شد رقیب اصلی نفس راحتی بکشد

فروردین طولانی شبکه نمایش خانگی

در نخستین ماه از سال 1403 اما به نظر می‌رسد روند رو به پیشرفت پلتفرم‌ها که به درجا زدن رسیده بود، حالا به عقبگرد تبدیل شده است. نگاهی به بازار محتوا و تبلیغات پلتفرم‌ها، نشان می‌دهد اوضاع نمایش خانگی اصلا خوب نیست.

نمایش فیلم در محدوده دیوار چین/ رشد سینمای چین؛ الگو یا عبرت؟ شنبه 1 اردیبهشت 1403 21:30

نمایش فیلم در محدوده دیوار چین/ رشد سینمای چین؛ الگو یا عبرت؟

از چند دهه پیش به این سو، دولت چین اجازه داد تا فیلم‌های آمریکایی در این کشور به نمایش در بیایند و همین مساله باعث رونق سالن‌های سینما در این کشور شد. البته باید توجه داشت که دولت چین چنین سیاستی را مثل بسیاری از کشورهای دیگر اجرا نکرد که اکران داخلی‌شان را برای همیشه به فیلم‌های هالیوودی واگذار کرده‌اند و از همان ابتدا آثار هالیوود را برای رونق‌بخشی به سالن‌های داخلی‌اش طوری مورد استفاده قرار داد که در نهایت بتواند وابستگی‌اش را قطع کند.

۳ دیدگاه متفاوت درباره موج موسیقی کره‌ای وجود دارد/ کی پاپ ایرانی؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟ سه شنبه 28 فروردین 1403 18:34

۳ دیدگاه متفاوت درباره موج موسیقی کره‌ای وجود دارد/ کی پاپ ایرانی؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟

«هالیو» یا «موج کره‌ای» به‌طور رسمی در سال ۲۰۲۱ وارد لغتنامه آکسفورد شد، اما در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی به کار برده شد و درحقیقت به گسترش جهانی فرهنگ کره‌جنوبی از دهه ۱۹۹۰ به بعد اشاره دارد. موج کره‌ای در نخستین گام خود با گسترش سریال‌های درام و موسیقی پاپ کره‌ای (کی‌پاپ) در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی شکل گرفت و بعد با رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه قرار گرفتن نماهنگ‌های پاپ کره‌ای روی یوتیوب تبدیل به مفهومی جهانی شد.

تکثیر تمساح خونی در گیشه سینمای ایران سه شنبه 28 فروردین 1403 18:30

تکثیر تمساح خونی در گیشه سینمای ایران

گیشه سینمای ایران بهار خوبی را پشت سر گذاشت، «تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد، چه فیلم‌های دیگری ممکن است در سال ۱۴۰۳ پرفروش شوند؟

سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / ۸۰ میلیون بازدید با ۲۶ درصد مخاطب! دوشنبه 20 فروردین 1403 15:36
تمام سخنان جبلی راجع‌به سلبریتی‌ها در سالی که گذشت

سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما / ۸۰ میلیون بازدید با ۲۶ درصد مخاطب!

صحبت‌های رییس سازمان صداوسیما حاکی از آن است که به سلبریتی به مثابه یک دشمن فرضی می‌نگرد، سلبریتی که از ویژگی‌های او تعریف دقیقی ارائه نشده و در این تعریف همه افراد هنری که شهرت دارند، سلبریتی تلقی می‌شوند با این حال در نوروز امسال رویکرد این سازمان تغییر کرد و برای برنامه‌سازی سراغ سلبریتی‌ها رفت اما بیش‌ترین بیننده ۲۶ درصد برای سریال «زیرخاکی» بود، این در حالی است که پیمان جبلی اعلام کرد، مخاطبان تلویزیون نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

گیشه شلوغ فیلم‌های کم‌فروغ دوشنبه 20 فروردین 1403 15:31

گیشه شلوغ فیلم‌های کم‌فروغ

اکران نوروزی به‌عنوان «اکران طلایی» شناخته می‌شود و فیلم‌ها و فیلم‌سازان همواره بر سر دریافت جواز این نوبت نمایش بر سر رقابت و چالش بودند. غالباً فیلم‌های برگزیده آخرین جشنواره فیلم فجر، گزینه‌های انتخابی برای اکران نوروزی‌اند؛ به‌ویژه کمدی‌ها که با حال و هوای عید و فضای اجتماعی این اکران تناسب بیشتری دارند.

تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور؛ موضوعی کلان‌تر از معین، بهروز وثوقی و... دوشنبه 6 فروردین 1403 00:20

تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور؛ موضوعی کلان‌تر از معین، بهروز وثوقی و...

موضوع تسهیل رفت و آمد و یا بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور که هنرمندان هم بخش کوچکی از آن هستند، در حال تبدیل به یک مساله چالش برانگیز رسانه‌ای شده است؛ موضوع کلانی که هرکس از ظن خود، له یا علیه آن موضع‌گیری می‌کند.

پروژه حذف سینماگران دگراندیش، چهار دهه پس از حرکت اولیه مخملباف در ابتدای انقلاب شنبه 26 اسفند 1402 17:28

پروژه حذف سینماگران دگراندیش، چهار دهه پس از حرکت اولیه مخملباف در ابتدای انقلاب

با نگاه به همه اين سال‌ها مي‌توان فهميد، چه بر سر سينما آمده است.سينماگران برجسته دهه چهل و پنجاه سال‌ها بعد هر يك به‌گونه‌اي دچار مشكل شده و از ادامه راه بازمانده بودند.

بررسی سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ زیبای خفته سینما بیدار شد؟ چهارشنبه 23 اسفند 1402 17:57

بررسی سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ زیبای خفته سینما بیدار شد؟

آنالیز سینمای امسال، دستیابی به گیشه چشمگیر 1200 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که 88 درصد فروش به فیلم‌های کمدی تعلق دارد و پژمان جمشیدی بار دیگر عنوان پولسازترین بازیگر سال را کسب کرده است.

پشت‌پرده آمدن و رفتن «علیرضا خدابخشی» پسرخاله وحید جلیلی؛ چرا «چریک» صداوسیما عمر کوتاهی در تلویزیون داشت؟ یکشنبه 20 اسفند 1402 22:07

پشت‌پرده آمدن و رفتن «علیرضا خدابخشی» پسرخاله وحید جلیلی؛ چرا «چریک» صداوسیما عمر کوتاهی در تلویزیون داشت؟

خدابخشی در دو سال و اندی حضور خود بار‌ها در جمع و حلقه نزدیکانش، در صحبت‌هایش میان مدیران و خبرنگاران صداوسیما و اظهاراتش با کارکنان این سازمان، خود را «چریک» خوانده و گفته بود که چریک‌ها عمر کوتاهی دارند و او نیز تصمیمی برای ماندگاری طولانی در صداوسیما ندارد.

نوبت تسخیر صحنه یکشنبه 20 اسفند 1402 20:17
گزارشی از حاشیه‌های حضور دو اینفلوئنسر در تئاتر

نوبت تسخیر صحنه

درد اینجاست که حضور بلاگرهای مجازی در سینما و تئاتر کشور در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از بازیگران توانمند کشورمان خانه‌نشین هستند و در انتظار پیشنهادی برای کار تا بتوانند از این طریق ارتزاق کنند یا بسیاری از بازیگران سرشناس و شاخصی که ممنوع‌الکار شدند. این وضعیت را صرفاً نمی‌توان محصول تقاضای مخاطبان و هواداران آنها دانست، سیاست‌گذاری‌های غلط موجب می‌شود تا به قول فردوسی، هنر خوار شود و جادویی ارجمند.

گزارشی از سریال‌های حادثه‌ساز؛ قطع انگشت مهران مدیری و انفجار در «معراجی‌ها» چهارشنبه 16 اسفند 1402 18:44
به انگیزه حادثه اخیر سریال «سلمان فارسی» و مرگ ۲ نفر

گزارشی از سریال‌های حادثه‌ساز؛ قطع انگشت مهران مدیری و انفجار در «معراجی‌ها»

۱۰ سال از بزرگترین پروژه حادثه‌ساز تلویزیونی ـ «معراجی‌ها» ـ می‌گذرد؛ اتفاقی که انفجار در پشت صحنه آن پنج تن از اهالی سینما را به کام مرگ کشاند. حالا بعد از گذشت یک دهه این بار در سریال الف‌ویژه «سلمان فارسی» شاهد حادثه دلخراش دیگری هستیم که به مرگ دو هنرور منجر شده است.

صدا، دوربین حادثه شنبه 12 اسفند 1402 17:56
اتفاقات تلخی که در تولید فیلم و سریال رخ می‌دهد

صدا، دوربین حادثه

در گزارش امروز به اتفاقات تلخی که در تولید و ساخت فیلم و سریال‌های ایرانی و خارجی رخ داده‌ است پرداختیم. بخشی از این اتفاقات به دلیل بی‌توجهی به ایمنی هنگام کار است و بخشی هم اتفاقاتی است که با تمام دقت انجام شده، اما متاسفانه پایانی ناخوشایند داشته است.

ارگان‌ها در جشنواره فیلم فجر قبول یا رفوزه؟ پنجشنبه 3 اسفند 1402 13:15

ارگان‌ها در جشنواره فیلم فجر قبول یا رفوزه؟

در گزارش پیش‌رو به ۲۲ فیلمی پرداختیم که در این دوره جشنواره به شکل رسمی از سرمایه نهادها استفاده کرده بودند و تلاش کردیم نتیجه کار را بر اساس فضای کلی نظرات منتقدان، واکنش عموم تماشاگران و آرای داوران جشنواره بررسی کنیم.

درباره فیلم «مجنون» سبک‌تر از سنگینی خیبر و قهرمانان‌اش یکشنبه 22 بهمن 1402 17:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «مجنون» سبک‌تر از سنگینی خیبر و قهرمانان‌اش

«مجنون» فیلمی غیرتماشایی نیست و کشش لازم برای تماشا را ایجاد می‌کند، اما قطعا در مقابل سنگینی دراماتیک عملیات خیبر و قهرمانان آن، وزنی سبک دارد و حق مطلب را ادا نمی‌کند.

از پدرسالاری تا پدرانگی؛ بازنمایی تصویر پدر در سینمای ایران چهارشنبه 4 بهمن 1402 16:56

از پدرسالاری تا پدرانگی؛ بازنمایی تصویر پدر در سینمای ایران

در دو دهه اخیر می‌توان رد تصویری از پدر را در سینمای ایران ردیابی کرد که موقعیت پارادوکسیکال و متعارض پدر یا نقش پدرانه را روایت کرده‌‌اند. پدرانی که در اختلاف نسلی با فرزندان خود، رنج‌های بسیاری را بر دوش کشیده و غریبی و تنهایی پدرانه را تجربه کرده‌‌اند.

اپوزیسیون یا سازشگر؟ چهارشنبه 4 بهمن 1402 16:53

اپوزیسیون یا سازشگر؟

عادل فردوسی‌پور چرا حذف شد؟ این سوالی است که طی چهار سال اخیر بارها و بارها از مسئولین سیاسی و غیرسیاسی کشور پرسیده شده که چرا عادل به‌یکباره کنار رفت و برنامه نود تعطیل شد. مجری‌ای که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تاریخ صداوسیما را در اختیار داشت و حالا خبری از آن برنامه و دوشنبه‌های جنجالی نیست. تعطیلی برنامه نود که قطعاً رخ داده و نمی‌توان تاریخ را تحریف کرد اما به‌واقع عادل فردوسی‌پور هم حذف شد؟ واژه‌ی «حذف» معنای مشخصی دارد و نمی‌توان تفسیر مختلفی از این کلمه داشت.