نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، روایتی آوانگارد و زبانبنیاد از هملت است که با ساختاری اپیزودیک و زبانی آرکاییک، از دل تاریکی برمیخیزد تا شکواییهای علیه بیعدالتی و انحطاط اخلاقی سر دهد. این اجرا با تلفیق زبان دراماتیک شکسپیری و «شعر اجرایی» معاصر، تجربهای نو از تئاتر شاعرانه را به ارمغان میآورد.
مقاله حاضر به بررسی مفهوم «فضای اجتماعی» از دیدگاه هانری لوفور در تئاتر معاصر ایران میپردازد و تأکید میکند که بسیاری از نمایشهای کنونی به دلیل فقدان فضامندی اجتماعی، در انتقال هویت و عاملیت شخصیتها به مخاطب ناکام میمانند.
«موزه خیمهشببازی» به دلیل فعالیتهای برجسته خود در شاخص آموزش، به عنوان موزه برگزیده در میان موزههای خصوصی هفدهمین دوره آیین موزه برتر ایران (ایکوم) در سال ۱۴۰۴ معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
کنسرت نمایش «اِشک» (عشق)، با طرح و ایده نصیر احمد ملازهی و کارگردانی صادق سهرابی، از ۵ خردادماه سال جاری در تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. این اثر، با بهرهگیری از فرم و موسیقی اصیل بلوچی، بخشی از زندگی مردم این سرزمین را به تصویر میکشد.
نشست گفتوگو و تحلیل درباره متن و اجرای نمایش «زندانی در دانمارک» به نویسندگی، کارگردانی و اجراگری سید محمد مساوات، روز یکشنبه ۴ خرداد ساعت ۱۷ در خانهتمرین شمس برگزار میشود. در این نشست، علاوه بر مساوات، علی شمس، سید حسین رسولی و مجتبی کریمی نیز حضور خواهند داشت.
نمایش «سه رنگ اصلی» به کارگردانی روشنک بستانچی، با حضور ۲۳ کودک دارای شرایط ویژه از جمله سندروم داون و اوتیسم، تجربه متفاوتی را در پردیس تئاتر شهرزاد رقم زد. این اثر که با رویکرد هنردرمانی شکل گرفته، قرار است از اوایل شهریور ۱۴۰۴ دوباره روی صحنه برود.
نمایش «جوادیه» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی احمدرضا حجارزاده، روزنامهنگار و منتقد باسابقه، پس از گذراندن مراحل تمرین، آماده اجرا شده است. این درام اجتماعی، زندگی چهار انسان را در برههای از تاریخ معاصر روایت میکند.
نمایش «به علی گفت مادرش روزی» با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی هوشمند هنرکار، حاصل کارگاه شش ماهه بازیگری با نوجوانان، از ۶ خرداد ماه در بلک باکس جمیله شیخی تئاتر محراب روی صحنه میرود.
طناز شهسوار حقیقی، طراح لباس تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه، که روز گذشته بر اثر سانحه رانندگی درگذشت، صبح امروز شنبه سوم خرداد ماه در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.
نمایشنامهخوانی «پشت صحنه» به کارگردانی مصطفی وطنی و نویسندگی محمد تات و محمد صفائی، روز ۳ خرداد ماه در خانه نمایش دا برگزار میشود. این اجرا با حضور گسترده ۱۷ بازیگر و عوامل متعدد، همزمان با رونمایی از پوستر، بلیتفروشی خود را آغاز کرده است.
نشست تخصصی «برادران کارامازوف؛ روایت و اجرا» با حضور چهرههای برجسته تئاتر ایران از جمله فرهاد مهندسپور، رضا سرور و اشکان خیلنژاد، امروز ۳۱ اردیبهشت ماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. این نشست به بررسی عمیق ابعاد هنری این نمایش و نیز دغدغههای تئاتر تجربی و زیرزمینی پرداخت.
هشتصد و پنجاهمین شب از «شبهای بخارا» به «شب نظریه و تئاتر» اختصاص یافته است. این رویداد با حضور هنرمندان و پژوهشگرانی چون محمدحسن معجونی، اصغر دشتی، علی دهباشی و فرهاد مهندسپور، شامگاه سهشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
در واپسین روز اردیبهشت، ماه تولد زندهیاد آتیلا پسیانی، محمد چرمشیر، نویسندهای که بیش از سه دهه با او همکاری داشت، نمایشنامه «خواهر بزرگ خواهر کوچک» را خواند؛ اثری که پسیانی هرگز فرصت اجرای آن را نیافت. این نمایشنامهخوانی با ادای احترام به پسیانی و در نظر گرفتن «یک صندلی خالی» برای او همراه بود.
نمایشنامهخوانی «سوءقصدهایی به زندگی آن زن» به تهیهکنندگی روزبه جعفری و کارگردانی روژمان رستمپور، جمعه دوم خرداد ماه ساعت ۱۵ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد اجرا میشود. این اثر با تمرکز بر صدا، موسیقی و اجرای زنده، روایتی متفاوت از متنی معاصر را به مخاطبان ارائه میدهد.
تمام اجراهای نمایش در سراسر کشور، به استثنای آثار مناسبتی و مذهبی، از اذان مغرب دوشنبه ۵ خرداد تا اذان مغرب سهشنبه ۶ خرداد به روی صحنه نخواهند رفت.
احمد ساعتچیان، بازیگر تئاتر، در گفتوگو با ایسنا، از تجربه ایفای نقش شاهلیر در نمایش «شاهلیر؛ روایتی آهنگین» به کارگردانی الیکا عبدالرزاقی سخن گفت. او همچنین به مشکلات و تغییرات فضای تئاتر، بهویژه در بخش خصوصی، اشاره کرد و از «سرگردانی تماشاگر» و نبود مدیریت سیستماتیک در این حوزه گلایه کرد.
چراغ نقد و ارزشهای اصیل تئاتر ایران این روزها کمفروغ شده است. اینفلوئنسرها، واینرها و بلاگرهای اینستاگرامی، با شهرت مجازی و بدون پشتوانه آکادمیک، صحنه تئاتر را به تسخیر خود درآوردهاند. این پدیده، نه تنها کیفیت اجراها را کاهش داده، بلکه اعتبار تئاتر را به عنوان یک هنر اندیشهمحور زیر سوال برده و نگرانیهایی جدی برای آینده این هنر ایجاد کرده است.
نمایش «رام کردن اسب چوبی» به کارگردانی سینا رازانی، از سوی همایون علیآبادی، منتقد تئاتر، به عنوان یک «لودگی تمامعیار» مورد نقد جدی قرار گرفته است. علیآبادی معتقد است که علیرغم تلاش بازیگران و کارگردان، عدم شناخت کافی از ژانر فارس، کار را به یک «کمدی-تراژدی کمرمق» تبدیل کرده است.
نشست نقد و بررسی نمایشنامه «توهم سرخ» نوشته سلما رفیعی، به میزبانی ندا قربانیان و با حضور منتقد تئاتر رضا آشفته، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در مجموعه فرهنگی کاف کتاب برگزار میشود.
چهل و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کلاسیک آلمگرو اسپانیا با تمرکز بر آثار دوران طلایی این کشور و اقتباسات از متون کلاسیک، فراخوان شرکت برای گروههای تئاتری سراسر جهان در سال ۲۰۲۶ را منتشر کرد.