نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، روایتی آوانگارد و زبانبنیاد از هملت است که با ساختاری اپیزودیک و زبانی آرکاییک، از دل تاریکی برمیخیزد تا شکواییهای علیه بیعدالتی و انحطاط اخلاقی سر دهد. این اجرا با تلفیق زبان دراماتیک شکسپیری و «شعر اجرایی» معاصر، تجربهای نو از تئاتر شاعرانه را به ارمغان میآورد.
با فروکش کردن تنشها و اعلام آتشبس، فعالیتهای هنری به تدریج از سر گرفته میشوند. در این میان، نمایش «امشب به صرف بورش...» به کارگردانی صابر ابر و با بازی الهام کردا، به عنوان نخستین اثر نمایشی پس از وقفهی دو هفتهای، اجرای خود را دوباره آغاز کرد و با استقبال پرشور تماشاگران روبهرو شد.
جهانسوز فولادی از هنرمندان با سابقه عرصههای تئاتر و موسیقی دار فانی را وداع گفت.
صابر ابر اجرای نمایش خود را از روز سه شنبه، سوم تیر ماه از سر میگیرد.
مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر با صدور اطلاعیههایی مجزا اعلام کردند که فعالیت خود را از روز یکشنبه یکم تیر ماه آغاز میکنند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای خبر داد که همه مراکز هنری و سینمایی کشور از روز شنبه ۳۱ خرداد ماه فعال است.
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی، تمام آثار نمایشی به صحنه نخواهد رفت و اجراهای صحنهای موسیقی و فعالیت گالریها از امروز (جمعه 23 خردادماه) متوقف میشود.
الیکا عبدالرزاقی پس از تجربه «هملت»، اینبار با اجرایی موسیقیمحور از تراژدی جاودان «شاه لیر» در سالن اصلی تئاتر شهر حاضر شده است؛ نمایشی پر زرقوبرق و پُر بازیگر که میان فرم، احساس، و موسیقی، لیر را با مخاطب طبقه متوسط امروز آشتی میدهد.
در روزگاری که تئاتر رسمی کشور در گرداب ابتذال، سانسور و سرمایهسالاری فرو رفته، اجرای نمایشی ساده اما تأملبرانگیز از گروهی دانشجوی مشهدی در تالار مولوی، بار دیگر نشان داد که تئاتر دانشگاهی هنوز نفس میکشد. نمایش «کولر» با نگاهی بیپیرایه اما عمیق، تصویری از تنهایی، شکست روابط اجتماعی و گسست انسان معاصر از مفهوم دوستی ارائه میدهد؛ آن هم در بلندترین نقطه یک خانه، جایی که کولر از کار افتاده اما «بامداد خمار» هنوز در پی نسیمی از رفاقت است.
نمایش عزادار به کارگردانی امیر نجفی با بهرهگیری از ساختار پستدراماتیک و نگاهی روانتحلیلی، روایتی پرتنش از سوگ، فقدان و فروپاشی نقشهای خانوادگی ارائه میدهد. اثری که بهجای نمایش مرگ، به بازنمایی خالیبودن و تقلای بیثمر برای پر کردن آن میپردازد؛ روایتی تراژیک و گروتسک که تماشاگر را در چرخهای بیپایان از انکار و شبیهسازی گرفتار میکند.
نمایش جغد به نویسندگی و کارگردانی سعید حسنلو، اقتباسی ایرانی و جسورانه از فیلم «زندگی دیگران» است؛ نمایشی با طراحی صحنهای نوآورانه و بازیهایی چشمگیر که بهویژه در ارائه مفهوم «نظارت» و «خفقان» در فضای سیاسی و هنری موفق عمل میکند. حسنلو با نگاهی زنمحور، فراتر از روایت انسانی فیلم اصلی، تمرکزش را بر سانسور، سرکوب و حق حذف زنان در تئاتر مردسالارانه امروز معطوف کرده است.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.
در میان اجراهای متنوع هشتمین جشنواره ملی تئاتر دانشجویی «اردیبهشت» دامغان، نمایش «خط چشم» به کارگردانی نازنین سالاریفر، با اقتباسی خلاقانه و رادیکال از «کودک مدفون» سام شپارد، به اثری متفاوت بدل شد. نمایشی که با درآمیختن گروتسک، ابزورد، و طنزی سیاه، فروپاشی یک خانواده ایرانی را در فضایی بارانی و جفنگ، با لحنی جسورانه و اجرایی خوشریتم به تصویر کشید.
نمایشنامه «فعل» محمد رضاییراد از آن دست آثاری است که بیش از آنکه بر صحنه تئاتر جان بگیرد، در ذهن مخاطب زنده میشود. اثری موجز، نمادین، عمیق و چندلایه که با بهرهگیری از عناصر زبان، تاریخ، عرفان و روان انسان، روایتی تاملبرانگیز از تنهایی، عشق و رهایی میآفریند؛ روایتی که هم صحنه دارد و هم سایه، هم کلمات دارد و هم سکوت، هم اکنون است و هم تاریخ.
نمایشنامه «پیکوپین» نوشته تایماز رضوانی، با حضور جمعی از بازیگران و صحنهخوانی پریسا ملکزاده، روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ساعت ۱۹ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران روخوانی خواهد شد.
عمارت هما با سه سالن نمایشی و یک اجرای محوطهای، این شبها میزبان تماشاگران با مجموعهای از آثار نمایشی متنوع است؛ از اقتباسهای ادبی و نمایشنامههای کلاسیک تا فرمهای خلاقانه و تجربی مانند «وندینگ ماشین» که تماشاگر را به انتخاب و تماشای مینیتئاتر دعوت میکند.
نخستین رپرتوار دانشگاهی پژوهشمحور در بوتیک هنر ایران با نمایشهایی از آثار بهرام بیضایی و اجرای کارگردانان و بازیگران جوان چون سجاد ملکی، میترا آقابابایی، میلاد ترابی و شهاب سلیمیان در سالنهای مختلف این مجموعه نمایشی آغاز شد.
هفتاد و هشتمین دوره جوایز معتبر تونی شب گذشته (به وقت محلی) در نیویورک برگزار شد و نمایشهای «شاید پایان خوش» و «هدف» با دریافت بیشترین جوایز، درخشش ویژهای داشتند. نیکول شرزینگر، سارا اسنوک، کول اسکولا و دارن کریس از چهرههای شاخص این دوره بودند.
نمایش موزیکال «فیل ترانه» به نویسندگی و کارگردانی فرزانه میرزاییدامغانی و تهیهکنندگی رکسانا خلوتی از روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به مدت سه روز در تماشاخانه صحنه آبی اجرا میشود. این نمایش با حضور بازیگران کودک و نوجوان و با محوریت ماجرایی در جنگل، پذیرای تماشاگران خردسال است.
نمایش «پریزاد» به کارگردانی محمدرضا مرزبان و با حضور جمعی از بازیگران مطرح، روایتگر مهاجرت ایرانیان در دهه ۲۰ شمسی و ماجراهای یک شب برفی در قهوهخانهای متروکه است.
نخستین نمایشگاه تخصصی طراحی صحنه، لباس و آکسسوار نمایشهای موزیکال «هفتخان اسفندیار» و «نبرد رستم و سهراب» با طراحی سهیل دانشاشراقی با عنوان «تَنپوشِ پهلوان» روز گذشته (دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) در خانهٔ هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه بر اساس طراحیهای آثار صحنهای پرمخاطب حسین پارسایی، به تهیهکنندگی سیدمحمود شبیری و حسین پارسایی گردآوری شده است.