چهارشنبه , ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر
یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت

یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت

نمایش بی‌پدر به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات در سالن لبخند در حال اجراست. این نمایش برگرفته از داستان آشنای شنگول، منگول و حبه‌انگور است ولی با پیکربندی متفاوت. این پیکربندی داستانی به موضوع از خودبیگانگی می‌پردازد، موضوعی که در چندین وضعیت قابل تعمیم است.

درباره نمایش «مِلت‌بلون» به کارگردانی مهرداد قیومی/ تئاتر پساکرونایی با ژست پیشاکرونایی در لبخند سه شنبه 23 اردیبهشت 1404 12:39

درباره نمایش «مِلت‌بلون» به کارگردانی مهرداد قیومی/ تئاتر پساکرونایی با ژست پیشاکرونایی در لبخند

نمایش «ملت‌بلون» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قیومی که این شب‌ها در سالن دو مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، تلاش دارد تا به بازنمایی انسان پساکرونایی بپردازد، اما به نظر می‌رسد در فرم و اجرا بیشتر وامدار تئاترهای پیش از پاندمی است و درگیر هراس‌های ذهنی و اکسپرسیونیستی یک استاد دانشگاه می‌شود.

نگاهی به نمایش «خرگوش» به کارگردانی مهدی نصیری / جدال‌های بی‌صدا و روایتی گیرا بر صحنه سه شنبه 23 اردیبهشت 1404 01:26

نگاهی به نمایش «خرگوش» به کارگردانی مهدی نصیری / جدال‌های بی‌صدا و روایتی گیرا بر صحنه

نمایش "کار خرگوش" به کارگردانی مهدی نصیری، اجرایی متفاوت از دیالکتیک روابط انسانی را به نمایش گذاشت و با استقبال تماشاگران روبرو شد. این اثر، با تمرکز بر صداقت بازیگران و پویایی متن، شبی به یادماندنی را برای حاضران رقم زد.

درباره نمایش «جگر هندی» به نویسندگی و کارگردانی رحمت امینی؛ تئاتر بر مدار اعتدال و میانه‌روی جمعه 12 اردیبهشت 1404 13:08

درباره نمایش «جگر هندی» به نویسندگی و کارگردانی رحمت امینی؛ تئاتر بر مدار اعتدال و میانه‌روی

می‌توان از تماشای اجرای جگر هندی لذت برد و صد البته چندان شگفت‌زده نشد. این نکته مهمی است که همچنان کارگردانی چون رحمت امینی در استفاده از فرم‌های اجرایی، دست به عصا حرکت می‌کند و بیش‌وکم بر امر متعارف تکیه دارد. شوخی‌ها و ساختارشکنی‌های نمایش‌هایش بر مدار امر آشنا می‌چرخد و به قولی نه سرد است و نه گرم چراکه ولرم بودن برازنده‌ترین خصلتی است که می‌توان به اجراهای رحمت امینی داد و به هنگام تماشا کردن‌شان، به دشواری و مخاطره نیفتاد.

بلاتکلیفی تئاتر در دوران تعلیق: از نمایش‌های تجربی تا جست‌وجوی هویت در شرایط بی‌ثباتی یکشنبه 7 اردیبهشت 1404 19:51

بلاتکلیفی تئاتر در دوران تعلیق: از نمایش‌های تجربی تا جست‌وجوی هویت در شرایط بی‌ثباتی

تئاتر ایران در این روزهای پرابهام و بلاتکلیفی، با چالش‌هایی همچون کمبود تماشاگر و دستاوردهای کم‌ثمر مواجه است. دو نمایش "بازی آنتیگون من" و "بازخند" به عنوان نمونه‌هایی از آثار تجربی در شرایط فعلی، از تلاش‌های تازه برای جلب توجه مخاطبان سخن می‌گویند، اما سوال اصلی اینجاست که آیا این آثار توانسته‌اند تغییری در وضعیت کنونی تئاتر ایجاد کنند؟

نگاهی به نمایش «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند»/ پیوند بحرانی منودرام و نوستالژی سه شنبه 2 اردیبهشت 1404 17:36
نوشته مهدی غلام حیدری به کارگردانی نادر فلاح

نگاهی به نمایش «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند»/ پیوند بحرانی منودرام و نوستالژی

در اینجا با تمرکز بر منودرامِ «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند» نوشته مهدی غلام حیدری به کارگردانی و با اجرای نادر فلاح که از بهمن ماه در سالن شیشه‌ای عمارت هما روی صحنه است، سعی بر آن است که با ارجاع به یک نمونه اجرایی با تمرکز بر سوالات مذکور، این منودرام را از منظر ژانر و نسبت آن با مخاطب خود مورد ارزیابی قرار دهیم.

درباره نمایش «کالیگولا» به کارگردانی مهرداد مصطفوی؛  شاعری جبّار که دنبال «مطلق» دوید و نرسید یکشنبه 31 فروردین 1404 09:22

درباره نمایش «کالیگولا» به کارگردانی مهرداد مصطفوی؛ شاعری جبّار که دنبال «مطلق» دوید و نرسید

هر چند کالیگولای مهرداد مصطفوی به لحاظ روایت، غنای نمایشنامه کامو را ندارد، اما به لحاظ اجرایی، توانسته حال و هوای تئاتری‌تری خلق کند و تماشایی باشد.

نگاهی به نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی؛ پرسش‌های ترزپولوس و تئاتر زمانه ما پنجشنبه 21 فروردین 1404 12:28

نگاهی به نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی؛ پرسش‌های ترزپولوس و تئاتر زمانه ما

پشت‌کوهی با تمرکز بر این بخش کمرنگ تاریخ کشورمان، سعی دارد به‌واسطه اجرای خود تلنگری به شهروندان این مرز و بوم زند: که تاریخ همواره قابل تکرار است. نکته حائز اهمیت دیگر که پشت‌کوهی در این اجرا بر اساس حوادث سال‌های گذشته کشور با هوشیاری بر آن تاکید دارد، زنان و کنشگری آنها بر علیه استعمار و تجاوز است.

درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان شنبه 9 فروردین 1404 13:27

درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان

در این مطلب به دو اجرایی می‌پردازیم که بعد از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفتند و با لحن‌های متفاوت، تلاش کردند به انسان معاصر و درد و رنجی که می‌برد بپردازند. این دو نمونه می‌تواند برای فهم کیفیت بازنمایی وضعیت‌های فرودستی و تحت ستم‌بودگی انسان‌ها در زمانه حال به میانجی تئاتر مفید باشد.

نقد نمایش «تارتف» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا/ یک نمایش تاریخی و زنانه شنبه 9 فروردین 1404 12:57

نقد نمایش «تارتف» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا/ یک نمایش تاریخی و زنانه

نمایش «تارتف» مهرداد کورش‌نیا به شکلی خلاقانه و موجز، مدرنیزاسیون ناموزون پهلوی اول را دستمایه روایت قرار داده است.

درباره نمایش «مده‌آ اجرا نمی‌شود» به کارگردانی مرجان آقانوری/ متکثر بر احوال امروز تئاتر شنبه 9 فروردین 1404 01:26

درباره نمایش «مده‌آ اجرا نمی‌شود» به کارگردانی مرجان آقانوری/ متکثر بر احوال امروز تئاتر

تاکنون بیش از ده‌ها بار این نمایش یا اقتباس‌هایی از آن اجرا شده است ولی این‌بار مرجان آقانوری توانسته است با خوانشی زنانه و اجرایی دگرگونه، نمایشی را روی صحنه بیاورد که از بینش عمیق او نسبت به موضوعات پیرامون و شناخت دقیقش از نمایشنامه نشأت می‌گیرد.

درباره کنسرت نمایش ژن زامبی/ «قضیه» بی‌معنایی جمعه 8 فروردین 1404 23:27

درباره کنسرت نمایش ژن زامبی/ «قضیه» بی‌معنایی

ژن زامبی با برخورداری از متن مناسب و فضای کمیک خود، همچنین با بهره بردن از بازی خوب بازیگرانِ یک‌دست و پرتوانش آنچه را که از قول بکت آمد، تحقق بخشیده است.

«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر شنبه 25 اسفند 1403 10:07

«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر

نمایش «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات، با روایتی ضد پیرنگ و فضایی ماکابر، تلاش می‌کند زیست انسان معاصر را به چالش بکشد.

درباره «پیوتر اوهه»‌ به کارگردانی فارس باقری / تن ندادن یک مرد مستأصل سه شنبه 21 اسفند 1403 01:28

درباره «پیوتر اوهه»‌ به کارگردانی فارس باقری / تن ندادن یک مرد مستأصل

«پیوتر اوهه»‌ای را که این روزها روی صحنه تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر است، می‌توان به‌یادماندنی‌ترین اجرایی دانست که تاکنون از این نمایشنامه در ایران روی صحنه رفته است.

درباره نمایش احتمال وقوع قتل به نویسندگی و کارگردانی امیر اخوین؛ آداب دشوار به خزینه رفتن دوشنبه 20 اسفند 1403 01:31

درباره نمایش احتمال وقوع قتل به نویسندگی و کارگردانی امیر اخوین؛ آداب دشوار به خزینه رفتن

اجرای «احتمال وقوع قتل» در این وانفسای آثار خوب کمدی، یک پیشنهاد اجرایی قابل اعتناست که می‌بایست قدرش دانست و در صورت امکان به دیگران هم توصیه کرد.

درباره نمایش «موش‌ها و آدم‌ها» به کارگردانی مهدی رضایی؛ قصه پر آب چشم بی‌خانمان‌های کوچ‌گر شنبه 18 اسفند 1403 12:08

درباره نمایش «موش‌ها و آدم‌ها» به کارگردانی مهدی رضایی؛ قصه پر آب چشم بی‌خانمان‌های کوچ‌گر

مهدی رضایی به سراغ داستان بلند «موش‌ها و آدم‌ها» جان اشتاین‌بک رفته و با رویکردی وفادارانه به متن کتاب، تلاش کرده روایتی تماشایی بر صحنه تئاتر خلق کند و روایتگر آدم‌های فرودستی باشد که در دوران مدرن، نام و نشان چندانی از خود نداشته و برای بقای خویش، تن به کارهای سخت و توانفرسا می‌دهند.

درباره نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی؛ آنجا که نان گران و جان ارزان است چهارشنبه 15 اسفند 1403 21:50

درباره نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی؛ آنجا که نان گران و جان ارزان است

قطب‌الدین صادقی در نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» عناصری از انواع نمایش‌های سنتی ایرانی را در یک قالب نو و بسیار جذاب آمیخته و به این ترتیب با آمیزش کهنه و نو، سنتی و مدرن، رویکردی پست‌مدرن در پیش گرفته است.

نمایش‌های «بام» و «تئاتر بی‌حیوان»؛ بر مدار کمدی و اندکی بیشتر پنجشنبه 9 اسفند 1403 20:39

نمایش‌های «بام» و «تئاتر بی‌حیوان»؛ بر مدار کمدی و اندکی بیشتر

این هفته به دو اجرایی می‌پردازیم که این شب‌ها در کلانشهر تهران بر صحنه‌اند و پذیرای مخاطبان آثار کمدی. جالب آن‌که کارگردانان این دو اجرا هر دو زن بوده و می‌توان با نگاه به سیاست‌های اجرایی‌شان، تاحدودی از دغدغه زنانه در فضای کلی تئاتر پایتخت آگاه شد و به قیاس با رویکردهای مردانه نشست.

درباره نمایش «من» به کارگردانی مصطفی هرآئینی/ کیست آن‌که من باشم؟ چهارشنبه 8 اسفند 1403 17:19

درباره نمایش «من» به کارگردانی مصطفی هرآئینی/ کیست آن‌که من باشم؟

اجرای نمایش «من» در سالن کاخ هنر، بار دیگر مسئله «هویت» را برای انسان تنهای امروزی طرح کرده و تصویری تاریک از آینده بشریت ترسیم می‌کند.

نگاهی به نمایش «آگهی» نوشته ناتالیا گینزبورگ به کارگردانی مهدی ارجمند؛ سلام به تئاتر مدرن چهارشنبه 8 اسفند 1403 02:25

نگاهی به نمایش «آگهی» نوشته ناتالیا گینزبورگ به کارگردانی مهدی ارجمند؛ سلام به تئاتر مدرن

نمایش جمع و جور آگهی که عنوانش نمی‌تواند کاربرد کلی اثر را بازبتاباند و بیشتر به یک پروپاگاندای تئاتری شبیه است تا یک عنوان موسع هنری، در واقع یک دراماتورژی کامل نیز هست و ما این همه را مدیون تیم مجرب مهدی ارجمند و بازیگرانش هستیم.