از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفتوگو با مرضیه برومند
مدیرعامل خانه سینما در واکنش به این سؤال که باید چه کار کرد آرامش به سینمای ایران برگردد، میگوید: من فکر میکنم در هیچ زمانی نباید فرهنگ و هنر تعطیل شود؛ اینکه بیاییم به عنوان اعتراض، تحریم و تعطیل کنیم شدنی نیست چون فرهنگ و هنر تعطیلی ندارد.
برای سینمای ایران کوتاهی کردهایم
اگر برای مطالعه دستاوردها و کاستیهای اجتماعی، نیاز داریم کتابهای جامعهشناسی مطالعه کنیم، شاید بههمان اندازه لازم است جامعهشناسی سینما را بشناسیم. اگر معتقدیم بهلحاظ فلسفی این جهان تمامش «بازنموده» است و هیچچیز زیر آفتاب تازه نیست، پس لازم است نظریههای فلسفه فیلم و ارتباط آنها با نگرش فلسفی–مثلاً افلاطون و تمثیل غار- را بشناسیم.
بابک کریمی: همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
جنبش «میتو» ابتدا در غرب راهاندازی شد. این مسئله جزو تحولات صحیح یک جامعه محسوب میشود. ما باید یاد بگیریم که روی این موضوعات را نپوشانیم و بدون ترس دربارهاش صحبت کنیم. جریانی که جنبش «میتو» راه انداخت لحظهای تاریخی برای جامعهی ایران بود؛ چرا که عدهای رودربایستی را کنار گذاشتند و توانستند در خصوص این موضوعات و حق و حقوق خودشان صحبت کنند.
گفتوگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال
حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکریام روشن است؛ متأسفم عدهای رنجیده خاطر شدند.
کار تئاتر در ایران پوست کلفت میخواهد
وقتی سند چشمانداز وجود ندارد عملاً همهچیز باری به هر جهت است، هنرمند تکلیف خود را نمیداند و تئاتر برایش تبدیل به رنجخانهای میشود که هرچقدر سوابقاش در آن بالاتر میرود و زحمت بیشتری میکشد، رنجی هم که بر دوش دارد بیشتر میشود و ناچار است سیزیفوار، سنگی را که به پایین غلتیده دوباره به زحمت بالا ببرد.
تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!
سیاوش طهمورث از معایب شهرت میگوید و باور دارد وقتی همه شما را دیدند مسئولیت شما زیادتر میشود و هیچگونه کار خلاف کوچک را نمیتوان انجام داد، حتی نمیتوان از چراغ قرمز هم رد شد. شهرت فقط مسئولیت ایجاد میکند و به همین دلیلم هست که باید کاری بکنیم که خطا نباشد. ما شهرت را به اشتباه استفاده میکنیم و فکر میکنیم باید پز بدهیم که معروف هستیم.
دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد
امیر حسین علمالهدی معتقد است ما برای اکران فیلم خارجی در ایران دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی، مسئله ممیزی فارغ از مسائل حقوقی، سینمای ایران را با مشکلات کاملا جدی مواجه کرده است. به طور مثال فیلم هندی اگر رقص داشته باشد، اجازه اکران آن وجود ندارد، با این وضعیت چگونه میخواهیم مخاطب را بازگردانیم؟ با این مکانیزمهای دستوری مشکلی از سینما حل نمیشود.
همه بازیگریم
در گفتوگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربهگرایی بزنم و چارهای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچوقت نمیتوانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشهها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربههای تازه تمایل دارد.
همه بازیگریم
در گفتوگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربهگرایی بزنم و چارهای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچوقت نمیتوانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشهها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربههای تازه تمایل دارد.
«سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
مجسمهای که من برای پیری «نوید محمدزاده» طراحی کردم تفاوتهای زیادی با چیزی که در «آکتور» میبینید دارد. من اگر بخواهم یک پیرمرد بسازم تا پیشانی برایش مو نمیگذارم. باید گریم را جوری تلطیف کنم که هارمونی چشم بیننده را خراب نکند. یعنی میخواهم بگویم در بخش مخصوصِ پیرمردها دست من بسته بود.
مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است
مصطفی رستگاری معتقد است: مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است. نویسندگان ما در برخورد با انسان ایرانی بخشی از آن را در اثرشان میبینند و به آن توجه دارند اما بخش دیگر آن را از روی عصبانیت سانسور میکنند و نادیده میگیرند.
چرا کارگردانی «موسی» را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بستهام!
محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سنجرخان» ضمن ارائه روایتی درباره حاشیههای این مجموعه تلویزیونی، از دلایلش برای نپذیرفتن کارگردانی سریال «موسی» و قطع همکاری با برنامه سینمایی «هفت» گفت.
چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بیخبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم
مریم بحرالعلومی معتقد است که فیلم «قطع فوری» از اهمیت گفتگو در زندگی میگوید. به اعتقاد او؛ یکی از ریشههای طلاق در جامعه این است که ما حرف زدن با هم را بلد نیستیم.
حساسیت دوستان کاتولیکتر از پاپ روی «غریب»/ ما میدانیم درد کجاست
محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی «غریب» درباره ارجاعات برخی دیالوگهای این فیلم به اتفاقات و جریانات روز جامعه، به ارائه توضیحاتی پرداخت.
باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!
سیاوش طهمورث معتقد است که اگر «معرکه در معرکه» را پس از سی سال دوباره روی صحنه تئاتر برده به این خاطر است که ما از نظر اخلاقی، هنری، رفتاری و شخصیتشناسی، حرکت رو به جلو نداشتیم.
مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیشداوری نکنند
مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه میگوید: از شهردار تهران درخواست میکنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است میباشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراثداری میکنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.
اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است
زندهیاد کشاورز به جز یک اجرای تئاتر، دیگر وارد حیطه کارگردانی نشد، چراکه مدام میگفت من بازیگرم و اندازهام بازیگری است. اما او با عمده کارگردانهای بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.
در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهمتر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن!
اعتقاد ندارم که دوران طلایی فیلمسازی فرهادی تمام شده باشد، البته در فیلمهای اخیرش شاهد نزول تدریجی هستیم، به عنوان مثال قهرمان فیلم خوبی است اما نه به اندازه درباره الی و جدایی نادر از سیمین. البته نکتهای که باید به آن اشاره کرد اینکه فیلمسازان بزرگ جهان بعد از دوره افول، دوباره خیز برداشتهاند نمونهاش اسکورسیزی، اسپیلبرگ، جرج لوکاس و جان هیوستون.
تعجب میکنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم
محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی «غریب» که با موضوع برشی از زندگی شهید بروجردی این روزها در حال اکران در سینماهاست میگوید تعجب میکند که برخی مسئولان فیلمش را دوست داشتهاند!
برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم!
اشکان رهگذر که به تازگی دو انیمیشن در حال ساختش به دو جشنواره جهانی راه یافته اند، گفت: به خاطر تبلیغات منفی، بسیاری از مخاطبان این جشنوارهها انتظار دیدن اثری با کیفیت از کشور ما را ندارند. برایشان عجیب است که گروهی از جوانان هنرمند، بسیار حرفهای و با استفاده از آخرین روشهای ساخت انیمیشن، کاری با کیفیت از ایران ارائه دادهاند. در واقع میتوانم به جرات بگویم، تریبونی که در اختیار ما قرار گرفته است، تریبونی برای معرفی انیمیشن ایرانی است.