اخبار ویژه
گفتگو | صفحه 1
از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند یکشنبه 14 خرداد 1402 18:08
از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند

از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند

مدیرعامل خانه سینما در واکنش به این سؤال که باید چه کار کرد آرامش به سینمای ایران برگردد، می‌گوید: من فکر می‌کنم در هیچ زمانی نباید فرهنگ و هنر تعطیل شود؛ اینکه بیاییم به عنوان اعتراض، تحریم و تعطیل کنیم شدنی نیست چون فرهنگ و هنر تعطیل‌ی ندارد.

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم سه شنبه 9 خرداد 1402 17:13
برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم

اگر برای مطالعه دستاورد‌ها و کاستی‌های اجتماعی، نیاز داریم کتاب‌های جامعه‌شناسی مطالعه کنیم، شاید به‌همان اندازه لازم است جامعه‌شناسی سینما را بشناسیم. اگر معتقدیم به‌لحاظ فلسفی این جهان تمامش «بازنموده» است و هیچ‌چیز زیر آفتاب تازه نیست، پس لازم است نظریه‌های فلسفه فیلم و ارتباط آنها با نگرش فلسفی–مثلاً افلاطون و تمثیل غار- را بشناسیم.

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند یکشنبه 7 خرداد 1402 20:50
بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند

جنبش «می‌تو» ابتدا در غرب راه‌اندازی شد. این مسئله جزو تحولات صحیح یک جامعه محسوب می‌شود. ما باید یاد بگیریم که روی این موضوعات را نپوشانیم و بدون ترس درباره‌اش صحبت کنیم. جریانی که جنبش «می‌تو» راه انداخت لحظه‌‌ای تاریخی برای جامعه‌ی ایران بود؛ چرا که عده‌ای رودربایستی را کنار گذاشتند و توانستند در خصوص این موضوعات و حق و حقوق خودشان صحبت کنند.

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه چهارشنبه 3 خرداد 1402 21:43
گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکری‌ام روشن است؛ متأسفم عده‌ای رنجیده خاطر شدند.

 کار تئاتر در ایران پوست کلفت می‏‌خواهد چهارشنبه 3 خرداد 1402 17:07
کار تئاتر در ایران پوست کلفت می‏‌خواهد

کار تئاتر در ایران پوست کلفت می‏‌خواهد

وقتی سند چشم‌انداز وجود ندارد عملاً همه‌چیز باری به هر جهت است، هنرمند تکلیف خود را نمی‌داند و تئاتر برایش تبدیل به رنج‌خانه‌ای می‌شود که هرچقدر سوابق‌اش در آن بالاتر می‌رود و زحمت بیشتری می‌کشد، رنجی هم که بر دوش دارد بیشتر می‌شود و ناچار است سیزیف‌وار، سنگی را که به پایین غلتیده دوباره به زحمت بالا ببرد.

تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته! چهارشنبه 3 خرداد 1402 02:41
تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!

تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!

سیاوش طهمورث از معایب شهرت می‌گوید و باور دارد وقتی همه شما را دیدند مسئولیت شما زیادتر می‌شود و هیچ‌گونه کار خلاف کوچک را نمی‌توان انجام داد، حتی نمی‌توان از چراغ قرمز هم رد شد. شهرت فقط مسئولیت ایجاد می‌کند و به همین دلیلم هست که باید کاری بکنیم که خطا نباشد. ما شهرت را به اشتباه استفاده می‌کنیم و فکر می‌کنیم باید پز بدهیم که معروف هستیم.

دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 01:41
دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد

دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد

امیر حسین علم‌الهدی معتقد است ما برای اکران فیلم خارجی در ایران دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی، مسئله ممیزی فارغ از مسائل حقوقی، سینمای ایران را با مشکلات کاملا جدی مواجه کرده است. به طور مثال فیلم هندی اگر رقص داشته باشد، اجازه اکران آن وجود ندارد، با این وضعیت چگونه می‌خواهیم مخاطب را بازگردانیم؟ با این مکانیزم‌های دستوری مشکلی از سینما حل نمی‌شود.

همه بازیگریم شنبه 30 اردیبهشت 1402 15:24
همه بازیگریم

همه بازیگریم

در گفت‌وگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربه‌گرایی بزنم و چاره‌ای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچ‌وقت نمی‌توانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشه‌ها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربه‌های تازه تمایل دارد.

همه بازیگریم شنبه 30 اردیبهشت 1402 15:24
همه بازیگریم

همه بازیگریم

در گفت‌وگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربه‌گرایی بزنم و چاره‌ای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچ‌وقت نمی‌توانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشه‌ها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربه‌های تازه تمایل دارد.

«سلمان فارسی» چهره‌پردازی با پنج اسکار را هم وسوسه می‌کرد شنبه 30 اردیبهشت 1402 14:48
«سلمان فارسی» چهره‌پردازی با پنج اسکار را هم وسوسه می‌کرد

«سلمان فارسی» چهره‌پردازی با پنج اسکار را هم وسوسه می‌کرد

مجسمه‌ای که من برای پیری «نوید محمدزاده» طراحی کردم تفاوت‌های زیادی با چیزی که در «آکتور» می‌بینید دارد. من اگر بخواهم یک پیرمرد بسازم تا پیشانی برایش مو نمی‌گذارم‌. باید گریم را جوری تلطیف کنم که هارمونی چشم بیننده را خراب نکند. یعنی می‌خواهم بگویم در بخش مخصوصِ پیرمردها دست من بسته بود.

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:37
مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است

مصطفی رستگاری معتقد است: مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است. نویسندگان ما در برخورد با انسان ایرانی بخشی از آن را در اثرشان می‌بینند و به آن توجه دارند اما بخش دیگر آن را از روی عصبانیت سانسور می‌کنند و نادیده می‌گیرند.

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام! یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:17
چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام!

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام!

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سنجرخان»‌ ضمن ارائه روایتی درباره حاشیه‌های این مجموعه تلویزیونی، از دلایلش برای نپذیرفتن کارگردانی سریال «موسی»‌ و قطع همکاری با برنامه سینمایی «هفت» گفت.

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم شنبه 23 اردیبهشت 1402 20:40
چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم

مریم بحرالعلومی معتقد است که فیلم «قطع فوری» از اهمیت گفتگو در زندگی می‌گوید. به اعتقاد او؛ یکی از ریشه‌های طلاق در جامعه این است که ما حرف زدن با هم را بلد نیستیم.

حساسیت دوستان کاتولیک‌تر از پاپ روی «غریب»/ ما می‌دانیم درد کجاست شنبه 23 اردیبهشت 1402 16:05
حساسیت دوستان کاتولیک‌تر از پاپ روی «غریب»/ ما می‌دانیم درد کجاست

حساسیت دوستان کاتولیک‌تر از پاپ روی «غریب»/ ما می‌دانیم درد کجاست

محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی «غریب» درباره ارجاعات برخی دیالوگ‌های این فیلم به اتفاقات و جریانات روز جامعه، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

 باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم! جمعه 22 اردیبهشت 1402 22:43
باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

سیاوش طهمورث معتقد است که اگر «معرکه در معرکه» را پس از سی سال دوباره روی صحنه تئاتر برده به این خاطر است که ما از نظر اخلاقی، هنری، رفتاری و شخصیت‌شناسی، حرکت رو به جلو نداشتیم.

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 13:41
مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه می‌گوید: از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است می‌باشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث‌داری می‌کنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:43
اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است

اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است

زنده‌یاد کشاورز به جز یک اجرای تئاتر، دیگر وارد حیطه کارگردانی نشد، چراکه مدام می‌گفت من بازیگرم و اندازه‌ام بازیگری است. اما او با عمده کارگردان‌های بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.

در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن! سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:39
در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن!

در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن!

اعتقاد ندارم که دوران طلایی فیلمسازی فرهادی تمام شده باشد، البته در فیلم‌های اخیرش شاهد نزول تدریجی هستیم، به عنوان مثال قهرمان فیلم خوبی است اما نه به اندازه درباره الی و جدایی نادر از سیمین. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد اینکه فیلمسازان بزرگ جهان بعد از دوره افول، دوباره خیز برداشته‌اند نمونه‌اش اسکورسیزی، اسپیلبرگ، جرج لوکاس و جان هیوستون.

تعجب می‌کنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 02:15
تعجب می‌کنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم

تعجب می‌کنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم

محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی‌ «غریب» که با موضوع برشی از زندگی شهید بروجردی این روزها در حال اکران در سینماهاست می‌گوید تعجب می‌کند که برخی مسئولان فیلمش را دوست داشته‌اند!

برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم! یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 15:03
برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم!

برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم!

اشکان رهگذر که به تازگی دو انیمیشن در حال ساختش به دو جشنواره جهانی راه یافته اند، گفت: به خاطر تبلیغات منفی، بسیاری از مخاطبان این جشنواره‌ها انتظار دیدن اثری با کیفیت از کشور ما را ندارند. برایشان عجیب است که گروهی از جوانان هنرمند، بسیار حرفه‌ای و با استفاده از آخرین روش‌های ساخت انیمیشن، کاری با کیفیت از ایران ارائه داده‌اند. در واقع می‌توانم به جرات بگویم، تریبونی که در اختیار ما قرار گرفته است، تریبونی برای معرفی انیمیشن ایرانی است.