جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
گفتگو
تکنیسین‌های کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سال‌ها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت سه شنبه 7 فروردین 1403 16:59
در گفت‌وگو با استاد مجید انتظامی آهنگساز مطرح شد؛

تکنیسین‌های کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سال‌ها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت

در راه تا رسیدن به محل قرار برای هر پرسشی که به ذهنم می‌رسید، موسیقی‌ای همراهش می‌شد، نکته عجیبی است که تقریباً برای همه اتفاق می‌افتد، موسیقی در شما حسی و احساسی برمی‌انگیزاند، لحظه و زمان بودنی یا مکانی و جایی را تداعی می‌کند. در مواردی شما به ناکجایی سفر می‌کنید، تصویری ندارید اما «نت»‌ها شما را به خاطره‌ای می‌برد، شاید در کودکی یا دنیایی ناشناخته، بعضی از ملودی‌ها ماهیتی این‌چنین دارند، شما را به خاطره‌ای جمعی می‌برند، به‌جایی بیشتر از خانواده و محله و کوچه و شهرتان، شاید وسعت سرزمینی را دارند. در لحظاتی که یک ملت درگیر امری تاریخی است هنرمند نیز اثری خلق می‌کند، که خطی مشترک با همه دارد.

گفت‌وگوی منتشر نشده فریدون جیرانی با بیتا فرهی؛ مردم فکر می‌کردند همسر خسرو شکیبایی هستم دوشنبه 6 فروردین 1403 15:54

گفت‌وگوی منتشر نشده فریدون جیرانی با بیتا فرهی؛ مردم فکر می‌کردند همسر خسرو شکیبایی هستم

فریدون جیرانی با بیتا فرهی گفت‌وگویی داشته که از زویای مختلف اهمیت دارد، اول اینکه بخش مهمی از صحبت های جیرانی و فرهی درباره داریوش مهرجویی و ویژگی های کاری این کارگردان متشخص سینماست که از قضا او را هم امسال از دست دادیم، دوم طی این گفت وگو بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران راویت می‌شود.

حرکت در مسیری که به آن اعتقاد دارم / «پرده‌آخر» و تفاوت‌های فیلمسازی در آمریکا و ایران شنبه 4 فروردین 1403 15:40

حرکت در مسیری که به آن اعتقاد دارم / «پرده‌آخر» و تفاوت‌های فیلمسازی در آمریکا و ایران

شهاب حسینی با اشاره به تفاوت‌های فیلمسازی در ایران و آمریکا می‌گوید: باید آثار بزرگانی همچون مولانا، فردوسی و سایر گنجینه‌های ادب و هنر این کشور را دستمایه نگارش فیلمنامه‌هایی به زبان انگلیسی قرار داد تا در نتیجه آن، آثاری ساخته شوند تا نشانگر عظمت فرهنگ و هنر ایرانی باشند.

ابتذال، منحصر به سینمای کمدی نیست چهارشنبه 1 فروردین 1403 15:04
افشین هاشمی از شرایط کمدی‌سازی در ایران می‌گوید

ابتذال، منحصر به سینمای کمدی نیست

طبیعی است مرور آنچه در سینمای کمدی ایران اتفاق افتاده و همچنان در جریان است، نیاز به آسیب‌شناسی دارد. اینکه اساسا چرا کمدی، گونه مورد علاقه اکثریت مخاطبان سینماروی ایرانی است؟ و چرا در غیاب یا کم‌رنگ‌شدن سایر گونه‌های سینمایی، اغلب کمدی‌ها در سطحی‌ترین شکل ممکن پذیرای علاقه‌مندان سینما هستند؟

جزئیاتی درباره حریم تئاتر شهر/ اجرای ١١٠ نمایش از خرداد ١۴٠١ ﺗﺎﮐﻨﻮن یکشنبه 27 اسفند 1402 17:00
گفت‌وگو با محمدجواد طاهری؛

جزئیاتی درباره حریم تئاتر شهر/ اجرای ١١٠ نمایش از خرداد ١۴٠١ ﺗﺎﮐﻨﻮن

محمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: اگر نگران آینده تئاتر باشیم باید فضایی را فراهم کنیم تا جوانانی که استعداد دارند، بتوانند تجربه خودشان را به صورت حرفه‌ای روی صحنه ببرند.

می خواهیم فاطمه معتمدآریا به سینما برگردد؛ مشکل بازیگران ممنوع الکار حل می‌شود اما… چهارشنبه 23 اسفند 1402 16:40
گفت‌وگوی ویدئویی فریدون جیرانی با روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی

می خواهیم فاطمه معتمدآریا به سینما برگردد؛ مشکل بازیگران ممنوع الکار حل می‌شود اما…

فریدون جیرانی روبه‌روی روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت سازمان سینمایی نشسته و عملکرد این سازمان و وزارت ارشاد دولت سیزدهم را در قبال سینما و سینماگران بررسی کرده‌اند.

سینمای ایران بی‌پناه شده است سه شنبه 22 اسفند 1402 01:28
گفت‏‌وگو با حجت‏‌الله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی

سینمای ایران بی‌پناه شده است

واقعیت این است که در این وضعیت، چشم‏انداز روشنی از آینده سینمای ایران وجود ندارد. با این حال حجت ‏ا‌لله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی به قدرت هنر و سینما خوشبین است و با ارجاع به تجربه‏‌های تاریخی از گذار سینمای ایران از بحران‌‏های مختلف باور دارد که می‏‌توان به آینده سینمای ایران خوشبین بود. در این گفت‏ وگو، او ضمن آسیب‏‌شناسی سینمای ایران در وضعیت کنونی، دلایل امیدواری خود را در چشم‏انداز سینمای ایران توضیح می‌‏دهد.

به نفع درام می‌توان تاریخ را دست‌کاری کرد دوشنبه 21 اسفند 1402 16:46
گفت‌وگو با علی ثقفی، کارگردان فیلم «پرویزخان»

به نفع درام می‌توان تاریخ را دست‌کاری کرد

در روزگاری که فوتبال ملی ما ورشکسته و دست خالی، اما پرمدعا از مسابقات جام ملت‌های آسیا بازگشته و سرمربی‌‌اش با گفتن جمله «فوتباله دیگه» مشغول توجیه شکست‌ بود، با علی ثقفی درباره فیلم فوتبالی‌اش، «پرویزخان» به گفت‌وگو نشستیم و فوتبال و یکی از عجیب‌ترین مربیانش و کمی هم تاریخ را با هم مرور کردیم.

فرار مغزهای جلوه‌های ویژه سینما/ برای «احمد» اسکنر سه‌بعدی ساختیم یکشنبه 20 اسفند 1402 14:46

فرار مغزهای جلوه‌های ویژه سینما/ برای «احمد» اسکنر سه‌بعدی ساختیم

محمد برادران طراح جلوه‌های ویژه بصری سینمای ایران تاکید دارد به دلیل بالارفتن اختلاف ارزش ارز، بسیاری از متخصصان و مغزهای جلوه‌های ویژه بصری سینمای ایران، جذب کشورهای خارجی می‌شوند.

نگاهِ تازه سینمای مستقل چهارشنبه 16 اسفند 1402 19:18
بررسی ماهیت سینمای مستقل در گفت‌وگوی کیوان کثیریان، بهنام بهزادی و مجید برزگر

نگاهِ تازه سینمای مستقل

بهزادی: وقتی مدیر ارشد سینمای ایران با افتخار می‌گوید سینما الان تبدیل شده به یک جریان براندازی، بنابراین ما رفتار امنیتی می‌کنیم. یعنی ما جایی ایستاده‌ایم که اصلا زبان همدیگر را نمی‌فهمیم و از اینجا به بعد کار تمام است. ما یا فیلم نمی‌سازیم چون در این شرایط نمی‌توان ساخت، یا اگر بخواهیم بسازیم کاملا خارج از سیستم مورد نظر آنهاست.

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم سه شنبه 15 اسفند 1402 14:18

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

قسمت نوزدهم مجله تصویری «قاف» با حضور داریوش فرهنگ و اجرا و سردبیری اکبر نبوی در فضای مجازی منتشر شد. متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 بازجویی‌های سنگینی شدیم، همچنان ممنوع الکاریم؛ اوج از سکانس‌های ممیزی فیلم بهره‌برداری کرد! یکشنبه 13 اسفند 1402 16:46
حواشی ادامه‌دار فیلم برادران لیلا

بازجویی‌های سنگینی شدیم، همچنان ممنوع الکاریم؛ اوج از سکانس‌های ممیزی فیلم بهره‌برداری کرد!

من زمانی که بازجویی می‌شدم به دوستان می‌گفتم من الان بازجویی می‌شوم بابت فیلمی که مطمئنم روزی پخش می‌شود و آن موقع بد است، البته برای ما خوب است، اما اینکه بازجویی می‌شویم بد است آن هم بابت فیلمی که با مجوز ساختیم.

سینمای نفس‌بریده امیدوار دوشنبه 7 اسفند 1402 22:55
گپ‌و‌گفتی با ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان و تهیه‌کننده درباره وضعیت ارتباط سینما با جامعه

سینمای نفس‌بریده امیدوار

وقتی در ذهنت یا خودآگاهت به عنوان ایدئولوژیک حصاری می‌کشی دیگر از آن عبور نمی‌کنی. من حس می‌کنم با اصحابی که الان مدیریت می‌کنند، مدیران اکنون، اسباب گفت‌وگو بسته است. ما بارها و بارها تلاش کردیم و نشد. البته که بدبختانه طیف اعظمی از سینماگران‌مان هم محافظه‌کار و ترسو شدند.

می‌شد فیلم‌اولی‌های بیشتری در بخش مسابقه باشند پنجشنبه 3 اسفند 1402 01:17
احمد مرادپور، عضو هیات انتخاب جشنواره فجر در گفت‌وگو با اکبر نبوی:

می‌شد فیلم‌اولی‌های بیشتری در بخش مسابقه باشند

 شانزدهمین قسمت از مجله تصویری «قاف» در روز سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه در فضای مجازی منتشر شد.

جشنواره ‌ای که انحصاری بود یکشنبه 29 بهمن 1402 22:43
گفت‌وگو با علیرضا رئیسیان درباره مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور

جشنواره ‌ای که انحصاری بود

علیرضا رئیسیان: در جشنواره پارسال فیلمی جایزه اصلی جشنواره را گرفته، اما هنوز آن فیلم به اکران عمومی در نیامده، آقای خزاعی اگر سیاست شما نتیجه‌اش این است که افتخار ندارد.

حکمرانی و اپوزیسیون هر دو مردم را نمی‌شناسند یکشنبه 29 بهمن 1402 22:38
احسان عبدی‌پور در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف» مطرح کرد

حکمرانی و اپوزیسیون هر دو مردم را نمی‌شناسند

مجله تصویری فرهنگ و هنر «قاف» با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در ایام جشنواره فیلم فجر به مدت 10 شب در فضای مجازی منتشر شد. این قسمت که به صورت مکتوب در صفحات فرهنگی روزنامه «فرهیختگان» منتشر می‌شود، مربوط به گفت‌وگوی اکبر نبوی و احسان عبدی‌پور، کارگردان سینماست. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

جشنواره فیلم فجر، بانی اختلاف شده‌، باعث تفاهم نمی‌شود! جمعه 27 بهمن 1402 16:22
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با منوچهر شاهسواری :

جشنواره فیلم فجر، بانی اختلاف شده‌، باعث تفاهم نمی‌شود!

نکته تلخ این است که یادتان هست در دهه ۵۰ که میکلوش یانچو فیلم‌هایش را شیفته‌وار تماشا می‌کردیم نمی‌دانستیم او در کشور خودش با محدودیت و فشار روبروست و خیلی راحت فیلم نمی‌سازد الان درست همین اتفاق برای ما افتاده. از اصغر فرهادی خارج از ایران حمایت می‌شود و همه فیلم‌هایش را می‌بینند و در اینجا نمی‌تواند فیلم بسازد. یک عده مثل ما که در ایران میکلوش یانچو می‌دیدیم، یک عده دیگری در دنیا اصغر فرهادی می‌بینند و خودمان نمی‌توانیم ببینیم.

۵ سال معطلی برای جذب سرمایه‌گذار بیش از این که چالش باشد، ‌دردناک بود سه شنبه 24 بهمن 1402 16:24
گفت‌وگو با سهیل موفق، کارگردان فیلم نوروز که در جشنواره به نمایش درمی‌آید

۵ سال معطلی برای جذب سرمایه‌گذار بیش از این که چالش باشد، ‌دردناک بود

بگذارید صریح به شما پاسخ دهم ما هیچ فیلمی ‌درباره نوروز نداریم. ممکن است آثاری وجود داشته باشند که در آنها گریزی به آیین نوروز زده شده باشد، اما این را که یک فیلم بر اساس فلسفه نوروز ساخته شده باشد، حداقل من به خاطر ندارم.

ارزان‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را ساخته ام / جشنواره جای ترسناکی است سه شنبه 24 بهمن 1402 16:19
گفت‌وگو با کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم «نبودنت» که در جشنواره فیلم چهل و دوم نمایش داده شد

ارزان‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را ساخته ام / جشنواره جای ترسناکی است

فیلمنامه این فیلم سال ۹۶ تمام شد. اما دنبال سرمایه‌گذار بودم. قول‌هایی داده شد، اما در نهایت اتفاقی نیفتاد و کار منتفی شد. مجبور شدم سال ۹۷ فیلم «بی سر» را بسازم که یکی از ارزان ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان تمام شد.

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟ دوشنبه 23 بهمن 1402 17:52
مسئولین شب‌ها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟

گاهی وقت‌ها من فکر می‌کنم برخی آقایان شب‌ها با هم جمع می‌شوند و فکر می‌کنند کدام‌مان فردا حرفی بزنیم که از همه بامزه‌تر باشد؟ ببینیم تحمل مردم چقدر است! رئیس کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید ایرانیان خارج از کشور بیایند، اتفاقی نمی‌افتد، نهایتا محاکمه‌شان می‌کنیم! نمی‌فهمیدم که در دلش دارد به من که دارم این حرف را گوش می‌دهم، می‌خندد و دارد دستم می‌اندازد؟