اخبار ویژه
گفتگو
پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود دوشنبه 6 بهمن 1399
پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود

پيچيدگی زندگی اين دختر افغان برايم جذاب بود

دلم مي‌خواست سير زندگي ستاره به گونه ديگري باشد و او جور ديگري از زندگي‌اش دفاع كند يا اين ميزان شرم و حيا ميان او و برادرش نباشد و اتفاق ديگري براي اين شخصيت بيفتد، اما اينها ترجيح من بود و نه ويژگي شخصيت.

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف دوشنبه 29 دی 1399
خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف

خسرو سینایی: تاریخ ما یا گم شده است یا تحریف

زنده‌یاد خسرو سینایی که بجز آثار شاخص، تجربه‌های ناکام و تلخی را در زمان حیاتش در سینما تجربه کرده بود، به نقش تاریخی افراد در تاریخ اعتقاد داشت و می‌گفت: تاریخ ما یا گم شده یا تحریف، یا با غرض دورانی را می‌کوبیم یا با شعار، دوران دیگری را بزرگ می‌کنیم، در حالی که هر نوع فعالیت باید با حُسن نیت مورد توجه قرار بگیرد.

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم شنبه 27 دی 1399
به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم

به بخشی از حکومت که عزت ایران را رعایت نمی‌کنند، معترضیم

این همه اعتراض از سوی جامعه ایران برای چیست وقتی می‌گویند چرا برخی دولتمردان عزت مردم و عزت ایران را رعایت نکردند. اینکه توانستیم ملوان‌های انگلیسی را بگیریم نافی این نیست که خیلی جاها آن اقتدار لازم را نداشتیم. ما نقدمان به این است که چرا این اقتدار را حفظ نمی‌کنند.

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد سه شنبه 23 دی 1399
درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد

درباره فیلم «آرامش در حضور دیگران» / سینمای ایران یک شانس تاریخی را از دست داد

«آرامش در حضور دیگران» یکی از سه فیلمی است که سینمای ایران را وارد مرحله تازه‌ای از حیاتش کرد. اواخر دهه 40 جریان موسوم به موج نوی سینمای ایران آغاز شد. یکی از ویژگی‌های مهم این جریان این است که به‌نوعی برای نخستین‌بار ادبیات اجتماعی ایران را با خودش همراه کرد.

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است یکشنبه 21 دی 1399
یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

سعید اسدی که تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را دارد، معتقد است؛ یکی از مواردی که جشنواره فجر را دچار مشکل می‌کند این است که کیوریتور ندارد. در حالی‌که فستیوال‌های بزرگ کیوریتورهای ثابتی دارند که انتخاب‌ها را برای آن‌ها انجام می‌دهند که خط مشی، فلسفه هنری و سیاست‌گذاری مشخصی را پیگیری می‌کنند.

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم شنبه 20 دی 1399
برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم

برای ساخت «رویاهای دم صبح» به حبس محکوم شدم/ شانه‌‌‌ام را به قوانین کشور فشار می‌دهم تا رویشان تاثیر بگذارم

مهرداد اسکویی در این گفتگو به نوع نگاه خود به مستندسازی پرداخته و در جایی می‌گوید: یکی از اساتید بزرگ جرم‌شناسی زمانی به من گفت فقط فیلم «رویاهای دم صبح» تو به اندازه ۶۰ کتاب جرم‌شناسی مطلب و نکته دارد. در سفرم به ژاپن، مسئولان این کشور ما از این فیلم چند نکته برداشت کردیم که در برخوردهایمان با دختران کانون‌های اصلاح تربیت روی آن کار می‌کنیم. این موضوع در لهستان و کانادا و اکراین هم اتفاق افتاد.

تولیدِ دوشنبه 15 دی 1399
تولیدِ "بیک" چرا متوقف شد؟/ روایتِ ناتمامِ کارخانه‌هایی که در دهه‌ شصت تعطیل شدند

تولیدِ "بیک" چرا متوقف شد؟/ روایتِ ناتمامِ کارخانه‌هایی که در دهه‌ شصت تعطیل شدند

مستند خودکار داستان زندگی علی‌اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و بنیان‌گذار کارخانه بیک در کشور است. او این روزها گرچه دیگر خودکاری تولید نمی‌کند اما به تولید محصول دیگری روی آورده است.

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است دوشنبه 15 دی 1399
شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است

شهرام مکری:‌ جشنواره فیلم فجر دچار سوءتفاهم است

شهرام مکری معتقد است در جشنواره فیلم فجر تناقضی وجود دارد که در حالت خوش‌بینانه باید آن را یک سوءتفاهم دانست یا یک عهد و قرار قدیمی که هنوز به‌روز نشده است.

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت دوشنبه 15 دی 1399
سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت

سینایی در فیلم‌سازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمی‌رفت

آقای سینایی معمولا از اکران فیلم‌هایشان ناراضی بودند، چون اثری که روی پرده می‌رفت، از نظر تصویر یا صدا یا همین حذف و کوتاه کردن‌ها کیفیتی را که دلشان می‌خواست، نداشت. این حساسیت‌ها روی گرافیک و پوستر هم بود. آن زمان روی این مسائل خیلی حساس بودند و سخت می‌گرفتند.

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی جمعه 12 دی 1399
چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

«بهزاد صدیقی»، دراماتورژ و مدیر تولید فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» با تاکید بر آنکه گام گذاشتن در مسیر تولید اثر برای مخاطب جهانی و به زبانی غیر از فارسی چالش‌برانگیز است، گفت: مدعی نیستیم اثرمان بی‌عیب است و قطعا در تولیدات بعدی می‌توانیم درخشان‌تر باشیم.

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند دوشنبه 8 دی 1399
گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند

گفت‌وگوی قدیمی با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور می‌کند

اصغر عبداللهی اولین فیلم سینمایی کارنامه اش را بر اساس فیلمنامه ای از خودش کارگردانی کرده است. یک قناری، یک کلاغ قصه ای چالش برانگیز است هم برای نگارش هم کارگردانی که این نویسنده با تکیه بر تجربه سالیان و دغدغه های همیشگی اش دست به این کار سخت زده و این اثر را در معرض قضاوت مخاطبان همیشگی اش قرار داده است.

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود دوشنبه 8 دی 1399
مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

عده‌اي مثل ساير اتفاقات نو از اين جايگزيني هراس داشتند و برخي هم از اساس به عنوان «جايگزيني» به اين پديده نگاه نكردند و دست به تجربه زدند. اين تئوري كه قرار است تئاتر ديجيتال جاي تئاتر صحنه‌اي را بگيرد حاصل ذهنيتي است كه حاضر به پذيرش تغيير وضعيت نيست و نمي‌تواند طرز فكر موازي را تحمل كند. اين ايده در زمان اختراع عكاسي هم مطرح بود.

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد دوشنبه 8 دی 1399
بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد

بگذاريد يك فيلم به مخاطبش سخت بگيرد

«ناگهان درخت» به مخاطبش احترام مي‌گذارد و از او مي‌خواهد كه آسانگير نباشد. بپذيرد كه سينما فقط جاي تعريف كردن قصه‌هاي سرراست، شعارهاي اجتماعي تاريخ‌مصرف‌دار نيست. بگذاريد يك فيلم هم عربده نكشد. اداي غمخواري براي معتادان يا فرودستان را درنياورد. لايه‌هاي بسيار داشته باشد، اختلاف ايجاد كند به جاي ستايش‌هاي گذرا.

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم دوشنبه 8 دی 1399
پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

بايد راه‌هاي ديگري براي توليد تئاتر پيدا كنيم تا مجبور نباشيم در يك فضاي زنده مشترك گرد هم بياييم بلكه بايد اين كار را از طريق پلتفرم‌هاي ديجيتال گوناگون انجام دهيم.

لازم است وارد بازار جهانی شويم دوشنبه 8 دی 1399
لازم است وارد بازار جهانی شويم

لازم است وارد بازار جهانی شويم

مهم‌ترين مشكل ما انتخاب بازيگراني بود كه براي بازي در اين فيلم‌تئاتر به زبان انگليسي توانايي داشته باشند. خب اين موضوع در ابتدا كارمان را سخت كرده بود ولي به هر حال با رايزني و مذاكره با بازيگران بالاخره به انتخاب‌هاي خوبي هم رسيديم و تقريبا بيشتر بازيگران ما همان انتخاب اول‌مان بودند.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399
تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399
نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود شنبه 22 آذر 1399
ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود

ساخته شدن «سراسر شب» شبيه به معجزه بود

مسوولان سينمايي با بريز و بپاش‌هاي پرخرج ساخت فيلم‌هاي عظيم را رواج دادند و تلاش‌شان هم اين بود كه يكسري آدم‌ها را از سينما حذف كنند تا همه نتوانند درگير كار فيلمسازي شوند و فقط افراد موردنظر خودشان در سينما كار كنند. از پشت كوه فيلمساز آوردند و معتقدم اين سينما پلاسيده است و ما فقط مشغول روزمرّگي هستيم.

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید شنبه 22 آذر 1399
«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید

«جمشیدیه» از خشونت و ضربه آن به اخلاق می‌گوید

«جمشیدیه» دومین تجربه بلند سینمایی یلدا جبلی است. فیلم اول این کارگردان «داره صبح میشه» در سی‌وسومین دوره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم بخش «هنر و تجربه» شد و سال ۹۳ در همین گروه به اکران رسید.

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست شنبه 22 آذر 1399
مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست

مخاطب پس از کرونا به شدت سخت‌گیرتر می‌شود و این یک زنگ خطر برای سینماست

امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما می‌گوید سال آینده برای سینمای ایران سخت خواهد بود. او فارغ از تحلیل وضعیت اقتصادی و تاثیر انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید، طی یک سال گذشته مخاطب از دیدن فیلم و سریال در قاب تلویزیون اشباع شده، سلیقه‌اش پیشرفت کرده و به همین راحتی تصمیم نمی‌گیرد که به سینما برود.