اخبار ویژه
گفتگو
پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران شنبه 11 مرداد 1399
پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران

پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران

آشنايي و حشر و نشر با فيلمسازان بزرگ و تاثيرگذار وظيفه‌اي را بر عهده هر منتقدي مي‌گذارد، من هم چون خودم را بسيار مديون آن نسل از فيلمسازان ايران مي‌دانم، تصميم گرفتم چنين مجموعه كتاب‌هايي را دنبال كنم.

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها شنبه 11 مرداد 1399
گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها

اگر بتوانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم دیگر مهم نیست آن سوی آب‌ها چه درباره ما می‌گویند اما متأسفانه مشکل ما از گفت‌و‌گو نکردن با یکدیگر است. یک مستندساز را در نظر بگیرید برخی مسائل را می‌بیند که به تصویر می‌کشد و در عین حال راهکار هم نشان می‌دهد اما در نتیجه دیالوگ برقرار نکردن به سیاه نمایی متهم می‌شود.

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا چهارشنبه 8 مرداد 1399
معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا

«امروز کرونا در کلیه محاسبات و رفتارهای اجتماعی فاکتور اصلی و اول، برای انتخاب روشهای ابداعی و کم هزینه است؛ سازمان مالیاتی هم با داشتن جمع کثیری از کارشناسان حتما میتوانست به راه حل هایی بیشتر از تعویق ماه مالیاتی برسد و میزان مراجعه حضوری شهروندان از جمله مودیان هنری و سینمایی را کاهش دهد.»

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم سه شنبه 7 مرداد 1399
مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم

مهم‌ترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود. برای اینکه از همان ابتدا فقط تبدیل به یک مانع شد. من برای یک بیمه، چرا باید به خانه سینما مراجعه کنم؟ می‌روم در یکی از این دفاتر و بیمه می‌شوم. من بیمه شما را نمی‌خواهم هرچند با 64 سال هنوز بیمه نیستم.

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد سه شنبه 7 مرداد 1399
سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد

مسعود کیمیایی فیلمساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی امروز وارد ۷۹ سالگی می‌شود. فیلمسازی که نقش مهمی در تحولات تاریخ سینمای ایران داشته و از آن دست چهره‌هایی است که از آثار خود فراتر رفته و حتی گاهی فیلم خوب هم نسازد جایگاهش در حافظه تاریخ سینمای ملی ما ویژه و خدشه‌ناپذیراست.

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم سه شنبه 7 مرداد 1399
از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سال‌هاي پنجاه بود در اين فيلم روايت مي‌شود.

مسيح بر فراز ريو سه شنبه 7 مرداد 1399
مسيح بر فراز ريو

مسيح بر فراز ريو

زيست تئاتري‌ بوآل همسو با ايدئولوژي‌اش پيش مي‌رود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت مي‌كند.

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم دوشنبه 6 مرداد 1399
گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم

جنوب شهری که امروز می‌بینیم، با جنوب شهر دهه 30 یا 40 که در سینمای فارسی یا سینمای موج نو تصویر شده، متفاوت است. علاوه‌بر‌آن در این سال‌ها، جنوب شهر تغییرات اساسی کرده است. لایه‌های اجتماعی تغییر کرده و بافت شهری و جمعیتی عوض شده. درجه و شاخصه رفاه و فقر تغییر کرده. با همه اینها همچنان تقسیم‌بندی بالای شهر و پایین شهر دست‌کم در شهر تهران باقی مانده است.

شگردهايی برای خلق جهانی نو شنبه 4 مرداد 1399
شگردهايی برای خلق جهانی نو

شگردهايی برای خلق جهانی نو

نوشتن كتاب از خلال گفت‌وگو با دانشجويان به ذهنم رسيد. آنها مي‌گفتند ما كتاب آموزش نمايشنامه‌نويسي مي‌خوانيم ولي نيازمان برطرف نمي‌شود، به نتيجه رسيدم تمرين‌ها و مثال‌ها درك درستي به دست مي‌دهند ولي در نهايت وقتي قرار است دانشجو خودش قلم به دست بگيرد و ساختمان يك نمايشنامه را بنا كند، نمي‌داند چه شگردها و امكاناتي براي شروع و پايان متن در اختيار دارد.

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم پنجشنبه 2 مرداد 1399
ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم

من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار می‌کردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را می‌خواهیم. آنجا هم که رفتم مطابقِ میل و فکر خودم فیلمِ «موج و مرجان و خارا» را ساختم.

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند پنجشنبه 2 مرداد 1399
سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند

اگر صدور مجوز را به رقیبی که در این بازار ذینفع محسوب می‌شود واگذار کنیم بدون تردید رقابت سالمی شکل نخواهد گرفت، مگر این‌که اعلام کنیم قانون جدیدی خواهد آمد که تلویزیون را هم موظف می کند برای تولیداتش از مرجع بیطرف دیگری خارج از صدا وسیما مجوز بگیرد.

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود چهارشنبه 1 مرداد 1399
تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود

به آمار فيلم‌ها و فيلمسازان جديد و‌ جريان سيال و پرشتاب توليد فيلم و سريال نگاه كنيد. البته كيفيت اين فيلم‌ها، اهداف ساخت و نيز سرنوشتشان در پخش و نمايش همانند منابع سرمايه يا سوابق هنري سازندگانشان چندان واضح و شفاف نيست. متاسفانه اينجانب فاقد استعداد و فرصت‌يابي لازم براي همراهي با اين جريان سيال هستم و به ناچار زماني بسيار طولاني درگير يك ‌فيلم مي‌شوم.

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست شنبه 28 تیر 1399
سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست

زمان ما، تئاتر اصالت داشت، واقعا حرفی برای گفتن داشت، هنرمندان برای آن احترام قائل بودند، لباس پلو خوریش را می‌پوشید و روی صحنه حاضر می‌شد. نه مانند حالا که بعضی از هنرمندان اصلا برای تئاتر ارزش قائل نیستند. البته خوشبختانه هنوز کسانی هستند که برای تئاتر ارزش و احترام قائل هستند.

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است شنبه 28 تیر 1399
آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است

جلال‌الدین دری می‌گوید: «نرگس مست» تلنگری به وضع موجود است که در آن قهرمانان ملی خودمان را فراموش کرده‌ایم و از آنان غافل شده‌ایم. اکنون نیز شاهد برخی قهرمان‌سازی‌های دروغین هستیم.

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند چهارشنبه 25 تیر 1399
عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند

قطب الدین صادقی گفت: تقرب به حمید سمندریان ضعف شخصیتی است؛ برخی با نام او در حال افزایش اعتبار خود هستند.

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند دوشنبه 23 تیر 1399
هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند

مریم کاظمی پیشنهاد داد: بودجه همه جشنواره‌ها و بودجه همه تولیدات تئاتر در سال 99 یکپارچه شود و در صندوق حمایتی جمع شود و بودجه‌های افزون دیگری از کمک‌هایی که دولت تصویب کرده است برای حمایت از کسب و کارها جمع‌آوری شود و به طور عادلانه با یک هیئت امنای سالم و غیراداری میان همه خانواده تئاتر به صورت مساوی تقسیم شود.

پیشقدم در اجرا یکشنبه 22 تیر 1399
پیشقدم در اجرا

پیشقدم در اجرا

فقیهه سلطانی از تجربیاتش در اجرای «یه گاز کوچولو» در این روزهای کرونایی می‌گوید

مخالف شورای پروانه ساخت هستم شنبه 21 تیر 1399
مخالف شورای پروانه ساخت هستم

مخالف شورای پروانه ساخت هستم

سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميم‌گيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايت‌ها و روزنامه‌هاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايت‌ها و روزنامه‌ها مي‌دانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي‌ دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار چهارشنبه 18 تیر 1399
گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار

یک فیلم‌ساز با یک دروپنجره‌ساز فرقی ندارد. باید بتوانی هر در و پنجره‌ای را بسازی. این منظر لخت و خشن ماجراست؛ اما البته از نظر بُعد هنری، به ‌نظرم وقتی با موضوعی ارتباط برقرار می‌کنی، برایت مهم و جذاب می‌شود. پس سمتش می‌روم و آن را می‌سازم. کارم همین است.

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو سه شنبه 17 تیر 1399
بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

«با گذشت زمان مضطرب‌تر می‎شوم. حتی با این‌که اکنون اعتماد به نفس بیشتری دارم، اما اشتیاق من به بهتر بودن و پیشرفت کردن حس قوی‌تری است. ممکن است بیشتر اوقات نگران و مضطرب به نظر برسم چراکه در واقعیت همین احساس را دارم. حرفه‌ی من مسوولیت سنگینی را به دوش من گذاشته است.