اخبار ویژه
گفتگو
جشنواره‌ دوشنبه 18 فروردین 1399
جشنواره‌ "روهر" برای کارگران و فرودستان است/ احیای هویت کارگران با اجرای تئاتر در کارخانه‌های تعطیل شده/ "بودجه" صرف بازسازی کارخانجات تاریخی می‌شود

جشنواره‌ "روهر" برای کارگران و فرودستان است/ احیای هویت کارگران با اجرای تئاتر در کارخانه‌های تعطیل شده/ "بودجه" صرف بازسازی کارخانجات تاریخی می‌شود

«استفانی کرپ» دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» آلمان است؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۹۹۹ در کارخانه‌های قدیمی و از رده خارج شده آلمان برپا می‌شود و به دنبال احیای حس غرور و هویت کارگران و مردم شاغل و ساکن این کارخانه‌ها و مناطق صنعتی است.

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم شنبه 16 فروردین 1399
دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم

رستم اخمدشین، تهیه‌کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی روس است که سال‌هاست در آلمان به کار هنری و زندگی می‌پردازد. او با طرح این سوال که‌ "آیا ما امروز واقعا به استانیسلاوسکی احتیاج داریم؟" می‌گوید: خیلی سخت است که به این سوال جواب «بله» بدهیم. چون فکر می‌کنم تئاتر تیپیکال روسیه که همیشه درباره آن حرف می‌زدیم دیگر وجود خارجی ندارد، یا حداقل برای من وجود ندارد.

«سرگرمی» را بی‌مغزها سرقت كرده‌اند پنجشنبه 22 اسفند 1398
«سرگرمی» را بی‌مغزها سرقت كرده‌اند

«سرگرمی» را بی‌مغزها سرقت كرده‌اند

نمي‌خواستم در اين باره باشد كه ويتامين‌ها را به خاطر طعم‌ بدشان پشت شكلات‌ها پنهان كرده باشم. احساس مي‌كنم چيزي كه واقعا سرگرم‌كننده است، اين است كه داستان لايه‌هاي متفاوتي دارد و احساس مي‌كنم كلمه «سرگرمي» را سرگرمي‌‌هاي بي‌مغز به سرقت برده‌اند. مفهوم اينكه اگر فيبري در غذا باشد، سرگرم‌كننده نيست... از نظر من، فقط و فقط چيزي سرگرم‌كننده است كه در آن سطوح عمل كند. با وجود اين بايد شوخ‌طبعانه باشد. با وجود اين بايد سرگرم‌كننده باشد. با وجود اين بايد تجربه‌اي پر فراز و نشيب باشد، اما اگر چيز ديگري نداشته باشد، نمي‌دانم چه بشود. به نظرم سرگرمي واقعي نيست.

وضعیت قرمز تماشاخانه‌های خصوصی/ داود نامور: آیا مردم در نوروز حوصله تماشای تئاتر دارند؟ سه شنبه 20 اسفند 1398
وضعیت قرمز تماشاخانه‌های خصوصی/ داود نامور: آیا مردم در نوروز حوصله تماشای تئاتر دارند؟

وضعیت قرمز تماشاخانه‌های خصوصی/ داود نامور: آیا مردم در نوروز حوصله تماشای تئاتر دارند؟

داود نامور، مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو عنوان کرد: در سال 99 اگر مردم و هنر دوستان و دولت از تئاتر خصوصی حمایت نکنند، اتفاق بدی برای سالن های خصوصی خواهد افتاد چرا که الان هم ما در مرز ورشکستگی مالی قرار داریم.

رحیمی: بلاتکلیفی بیمه بیکاری هنرمندان /قانونی در این زمینه تصویب نشده است شنبه 10 اسفند 1398
رحیمی: بلاتکلیفی بیمه بیکاری هنرمندان /قانونی در این زمینه تصویب نشده است

رحیمی: بلاتکلیفی بیمه بیکاری هنرمندان /قانونی در این زمینه تصویب نشده است

محمودرضا رحیمی با توجه به شرایط کنونی هنرمندان در ایام تعطیلی سالن ها عنوان کرد: امسال به طرق مختلف سالن های تئاتر و گروه ها متضرر شدند تا حال که به دلیل ویروس کرونا و عدم امکانات سالن ها تعطیل هستند متأسفانه هنوز چیزی به عنوان قانون بیمه بیکاری هنرمندان تصویب نشده است تا در شرایط بحران به داد آنها برسد.

در هیأت داوران جشنواره های ایرانی قطعا عوامل زیادی دخالت دارند تا رای بدهی، در برلین نه شنبه 10 اسفند 1398
در هیأت داوران جشنواره های ایرانی قطعا عوامل زیادی دخالت دارند تا رای بدهی، در برلین نه

در هیأت داوران جشنواره های ایرانی قطعا عوامل زیادی دخالت دارند تا رای بدهی، در برلین نه

عباس امینی، کارگردان فیلم‌های تقدیرشده‌ای نظیر «والدراما» و «هندی و هرمز»، امسال به عنوان داور در بخش نسل برلیناله حضور دارد.

جزئیات برنامه های تئاتر مستقل در سال آینده/امکاناتی برای توانمندسازی سالن های تئاتر نداریم شنبه 10 اسفند 1398
جزئیات برنامه های تئاتر مستقل در سال آینده/امکاناتی برای توانمندسازی سالن های تئاتر نداریم

جزئیات برنامه های تئاتر مستقل در سال آینده/امکاناتی برای توانمندسازی سالن های تئاتر نداریم

مدیر تئاتر مستقل عنوان کرد:متأسفانه هیچ امکاناتی برای توانمندسازی سالن ها از رعایت بهداشت تا تأمین خسارت گروه ها در این ایام وجود ندارد و در صورتی که از سوی مرکز هنرهای نمایشی این اتفاق نیافتد باید به همین ترتیب شرایط را ادامه داد.

اگر می‌خواهید ملتی آرام، مودب و قانون‌مدار داشته باشید آنها را از هیجان‌ها دور کنید سه شنبه 6 اسفند 1398
اگر می‌خواهید ملتی آرام، مودب و قانون‌مدار داشته باشید آنها را از هیجان‌ها دور کنید

اگر می‌خواهید ملتی آرام، مودب و قانون‌مدار داشته باشید آنها را از هیجان‌ها دور کنید

حمیدرضا نعیمی می‌گوید: من میل به خودویران‌گری دارم. چیزی که ساخته‌ام را دوست دارم ویران کنم تا به چیز بهتری برسم. همان چیزی که جامعه سنتی و جهان سومی آن را نمی‌پسندد و دلش می‌خواهد هیچ چیزی از جای خود حرکت نکند. اگر ما مسئولی را انتخاب کردیم تا زمانی که پدرمان درنیامده باید با آن جلو برویم اگر بخواهیم حرکت کنیم، اعتراض کنیم و بگوییم او باید کنار برود کار خیلی بدی کرده‌ایم.

همیشه دوست دارم سمت اتفاقاتی بروم که خودم شگفت‌زده شوم / تئاتر را سخت گرفته‌ام پنجشنبه 24 بهمن 1398
همیشه دوست دارم سمت اتفاقاتی بروم که خودم شگفت‌زده شوم / تئاتر را سخت گرفته‌ام

همیشه دوست دارم سمت اتفاقاتی بروم که خودم شگفت‌زده شوم / تئاتر را سخت گرفته‌ام

می‌توانم بگویم تا امروز در هر تئاتری که کار کرده‌ام، رویه‌ام این بوده یک کاری کنم که آن نمایش هم برایم تجربه جدیدی باشد و هم در آن کشف، جست‌وجو، کنکاش و پژوهش باشد.

زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما جامعه هنوز مردسالار است/ فیلمساز مصلح اجتماعی نیست جمعه 18 بهمن 1398
زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما جامعه هنوز مردسالار است/ فیلمساز مصلح اجتماعی نیست

زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما جامعه هنوز مردسالار است/ فیلمساز مصلح اجتماعی نیست

کارگردان فیلم «سه‌کام‌حبس» می‌گوید: این روزها زن‌ها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقل‌تر شده‌اند اما به هر حال ما به شکل تاریخی در یک جامعه مردسالار زندگی می‌کنیم که در آن زن‌ها در تلاش برای گرفتن حقوق خودشان هستند که برخی از آنها به نحوی موفق شده و برخی دیگر موفق نمی‌شوند.

«درخت گردو» را برای مخاطب فرامرزی ساختم/ دردی که جهان باید بفهمد سه شنبه 15 بهمن 1398
«درخت گردو» را برای مخاطب فرامرزی ساختم/ دردی که جهان باید بفهمد

«درخت گردو» را برای مخاطب فرامرزی ساختم/ دردی که جهان باید بفهمد

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «درخت گردو» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده است، می‌گوید در فرآیند ساخت این فیلم نگاه به مخاطب جهانی داشته است.

فیلمی که ۷ سال تولیدش زمان برد/ هیات انتخاب فیلم را درست ندید شنبه 12 بهمن 1398
فیلمی که ۷ سال تولیدش زمان برد/ هیات انتخاب فیلم را درست ندید

فیلمی که ۷ سال تولیدش زمان برد/ هیات انتخاب فیلم را درست ندید

بهرنگ دزفولی‌زاده فیلمنامه بهرنگ دزفولی‌زاده را در مدت پنج سال نوشته و در این مسیر محمد رهگذر او را همراهی کرده است. دزفولی‌زاده می‌گوید: چند ماه با کانون‌های مختلف ناشنوایان گفتگو کردم و درباره نحوه زندگی آنها تحقیق کردم و حتی این تحقیقات باعث شده بخش‌هایی از فیلمنامه تغییر کند درنتیجه 14 بار فیلمنامه بازنویسی شد حتی بخشی از تحقیقات در اختیار بازیگران اصلی فیلم قرار گرفت.

جای تماشاگر در روشنای صحنه است چهارشنبه 9 مرداد 1398
جای تماشاگر در روشنای صحنه است

جای تماشاگر در روشنای صحنه است

بخشي از تماشاگرها به اين دليل جذب اجرا مي‌شوند كه مي‌دانند قرار است روي صحنه ايفاي نقش كنند. حتي بعضي از آنها پيام مي‌دهند كه آيا لازم است از پيش متن يا ديالوگ حفظ كنند؟

چرا زنان را کنار می‌گذارند؟ سه شنبه 8 بهمن 1398
چرا زنان را کنار می‌گذارند؟

چرا زنان را کنار می‌گذارند؟

عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر، گفت: به رغم این که بخشی از کارگردانان مستند در جشنواره امسال خانم‌ها هستند اما هیچ داور زنی در میان هیات انتخاب و داوری وجود ندارد.

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر یکشنبه 6 بهمن 1398
وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر

وضعیت نمایش در ایران «شتر گاو پلنگ» شده، نه هنرمند آرامش دارد نه تماشاگر

ما یک سالن قدیمی و بی‌کیفیت مثل سنگلج را گذاشته ایم برای اجرای نمایش‌های ایرانی و شما بازخورد و کیفیت منفی کار را می بینید؛ و این از سیاست گذاری بد هنرهای نمایشی است.

کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟ سه شنبه 1 بهمن 1398
کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟

کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟

بنیاد "کمک" به بچه‌های کم‌بضاعت ناشنوا یاری می‌رساند و در این سال‌ها توانسته گوش ۳۵۰ کودک را به دنیای آواها باز کند.

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش! سه شنبه 1 بهمن 1398
سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!

مهدی فخیم‌زاده کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما ضمن اشاره به نگاه صرفا تفریحی مخاطبان به «سینما رفتن»، تأکید دارد به زودی سینماها از «فیلم دیدن» خالی می‌شوند.

جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد! یکشنبه 29 دی 1398
جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

یک نویسنده و کارگردان تئاتر می‌گوید: این همه بچه که همدیگر را کتک می زنند، یکی از دلایلش این است که رودکی را کمتر از مهران مدیری می شناسند؛ خب این جهان جهانِ قشنگی نشد و ما سال ها است که داریم آن را تست می کنیم که به بچه ها فوتبال یاد دهیم اما درون نگری یاد ندهیم و می گوییم هنوز زود است!

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب شنبه 28 دی 1398
ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب

مهدی فخیم زاده می‌گوید: در جو انقلابی بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی به افرادی مانند من و سیروس الوند کاری نداشتند و فقط برخی افراد شناخته شده و سلبریتی را احضار کردند اما برای هیچکدام‌شان حکم دادگاهی و ممنوع‌الکاری صادر نکردند بلکه مثلا اعلام می‌کردند که فلانی در فیلم نباشد، همین امر به معنی ممنوع‌الکاری بود.

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم دوشنبه 23 دی 1398
سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم

«سهراب سلیمی»، کارگردان پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: تئاتر کالای لوکس نیست، کالای ارتباطی است. مثل کتاب و بهای خاص خود را دارد. با وضعیتی که امروز تئاتر ما گریبان گیرش شده، چطور انتظار خودکفایی و عدم حمایت دولت از آن را داریم، در حوزه تئاتر نباید صحبت از عدم حمایت کنیم.