اخبار ویژه
گفتگو
مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان پنجشنبه 24 مهر 1399
مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان

مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان

زنده‌یاد اکبر عالمی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه «نقد» و «منتقد» در پویایی جامعه، تزکیه نفس و دوری از خودمحوری را جزو اصول مهم ورود به حوزه «نقد» توصیف می‌کرد.

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است چهارشنبه 16 مهر 1399
فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است

کارگردان فیلم «هایلایت» معتقد است: شبکه‌های ماهواره‌ای دفاتر و آدرسی در کشورهای مختلف دارند که قابل دسترسی هستند و اگر عزمی جدی برای مقابله با آن‌ها باشد می‌توان از طریق وزارت امور خارجه و ایجاد یک کارگروه جلوی کار غیرقانونی آن‌ها را گرفت.

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم یکشنبه 13 مهر 1399
دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم

قصه‌هاي سينماي امروز ما مثل دعواهاي خياباني مي‌ماند. شما اگر دعوايي در محله‌ات ببيني نمي‌ايستيد تماشا كنيد؟ ولي انصافا چقدر متوجه مثلا آقاي قفل‌سازي هستيد كه در پياده‌رو آرام نشسته و كتاب مي‌خواند و اتفاقا بيشتر از همان قلدرهاي عربده‌كش محله حواسش به امنيت خانه‌ها و حال اهل محل است؟ ولي دعوا و مشاجره را نه تنها مي‌بينيد كه براي همه با آب و تاب هم تعريف مي‌كنيد. مسائل سينماي امروز ما مصداق بارز همين مثال است.

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش شنبه 12 مهر 1399
انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش

پس از چند هفته حرف و حدیث درباره احتمال جدایی حسین انتظامی از سازمان سینمایی، وی سرانجام این خبر را تأیید و اعلام کرد سال آینده به‌عنوان رایزن فرهنگی راهی «وین» خواهد شد.

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان چهارشنبه 9 مهر 1399
پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» تاکید دارد که این دوره از جشنواره با وجود بیماری کووید- 19 با اهدافی مشخص و با اولویت حفظ امنیت فیلم‌ها برگزار می‌شود، اما در عین حال برخی نگرانی‌ها به حق است.

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی سه شنبه 8 مهر 1399
راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی

محمودرضا ثانی درباره زیر و بم پخش جهانی فیلم‌های ایرانی و حضور در فستیوال‌های خارجی گفت: بیشتر از ده هزار فستیوال با موضوعات مختلف در جهان داریم. پنج هزار فستیوال در آمریکا و دو هزار فستیوال در اروپا. بعضی هم آغاز به کار می‌کنند اما نمی‌توانند ادامه بدهند. مهم این است که هر دروغی را نمی‌توان در این فضا به خورد فیلمسازان داد چون تمام مدارک راستی‌آزمایی می‌شود.

خدا را شکر کارگردانی را با نمایش چهارشنبه 2 مهر 1399
خدا را شکر کارگردانی را با نمایش "داستان‌های سرزمین مردمان خردمند" شروع کردم

خدا را شکر کارگردانی را با نمایش "داستان‌های سرزمین مردمان خردمند" شروع کردم

سعید چنگیزیان که تجربه کارگردانی را با نمایش محیطی "داستان‌های سرزمین مردمان خردمند" شروع کرده، معتقد است در شرایط سختی که بیماری کرونا به وجود آورده، باید جامعه از لحاظ کار هنری تغزیه شود.

درماتورژها باید جای بازنشسته‌های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند چهارشنبه 2 مهر 1399
درماتورژها باید جای بازنشسته‌های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند

درماتورژها باید جای بازنشسته‌های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند

مدیران ارشد فرهنگی، با وجود بودجه و شرایط، نتوانسته‌اند آماری از جامعه مخاطبان تئاتر در سالن‌های خصوصی و دولتی تئاتر احصا کنند و بخشی به نام پژوهش و توسعه وجود ندارد. درصورتی‌که یکی از کارهای دراماتورژها، بررسی و آسیب‌شناسی تئاتر و نظارت کیفی است. نه اینکه عده‌ای بازنشسته صداوسیمایی را به حوزه نظارت کیفی تئاتر بیاوریم.

«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران یکشنبه 30 شهریور 1399
«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران

«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران

شهرام مکری کارگردان فیلم «جنایت بی‌دقت» که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از انجمن منتقدان مستقل در جشنواره ونیز شد، از تلاش برای اکران عمومی این فیلم در ایران تا پایان امسال خبر داد.

گفتگو با فاطمه معتمدآریا از چهارشنبه 26 شهریور 1399
گفتگو با فاطمه معتمدآریا از "بنفشه آفریقایی" تا زشتی ابتذال و ....

گفتگو با فاطمه معتمدآریا از "بنفشه آفریقایی" تا زشتی ابتذال و ....

فاطمه معتمدآریا از آن دسته بازیگرانی است که چندان اهل مصاحبه نیست و شاید فقط برای «تئاتر» باشد که هر گفت‌وگویی را راحت رد نکند. او این بار برای یکی از فیلم‌هایش پای صحبت نشست که دوست دارد بیشتر دیده شود ولی با نگاه تیز و منتقدانه‌ای که دارد، قطعا حرف‌هایش به همین فیلم ختم نمی‌شود.

ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم! دوشنبه 24 شهریور 1399
ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم!

ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم!

روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» که دو روز پیش جایزه استعداد نوظهور بازیگری را از جشنواره «ونیز» دریافت کرد، درباره گذشته و آینده خود پس از این جایزه گفت.

مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید پنجشنبه 13 شهریور 1399
مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید

مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید

حسین پناهی شاعر، نویسنده و بازیگر ایرانی ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه، حوالی شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دنیا آمد و بازیگری را از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد و کمی‌ بعدتر چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه‌های خودش ساخت که مدت‌ها در محاق ماند. با پخش نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست چهارشنبه 12 شهریور 1399
اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست

اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست

بخشی از مخالفت‌ها به نظر طبیعی است؛ برخی فیلم را دوست ندارند یا هر نوع ایرادی که آنها به شکل فنی، کارگردانی، فیلم‌نامه یا بازی می‌گیرند می‌تواند درست یا غلط باشد. من كاری به نظر آنها ندارم. اما بخشی از این مخالفت‌ها یک هجمه فضای مجازی است و از صفحات مجازی قلابی و اکانت‌های فیک كه مدام فحش می‌دهند، نشئت می‌گیرد.

ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند سه شنبه 4 شهریور 1399
ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند

ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند

مشاور حقوقی «خانه سینما» با اشاره به جریان شکل‌گرفته در فضای مجازی و متهم کردن برخی چهره‌های سینمایی به «تجاوز»، تأکید کرد ادعای شاکیان در این زمینه در «شورای صیانت سینما» پیگیری می‌شود.

مرا از بلاتكليفی دربياوريد دوشنبه 3 شهریور 1399
مرا از بلاتكليفی دربياوريد

مرا از بلاتكليفی دربياوريد

مریم ابراهیم‌وند، تهیه‌کننده سینما، در زمان ریاست جواد شمقدری وارد سینما شد ولی از همان زمان، کار حرفه‌ای او با حواشی همراه بود.با این حال دو سال است به دلیل شکایت‌هایی که علیه او مطرح شده، در زندان است.

شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم شنبه 1 شهریور 1399
شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم

شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم

با بهروز وثوقي همكاري مي‌كرديم وقتي به او گفتم فيلم‌هاي «قيصر» و «گوزن‌ها» را نديدم متعجب شده بود كه مگر مي‌شود تو «قيصر» را نديده باشي؟ وقتي پشت صحنه فيلم «گوزن ها» و «قيصر» را برايش تعريف مي‌كردم ديگر اصلا باورش نمي‌شد، گفت مگر مي‌شود تو داستان فيلم، سكانس به سكانس آن را خوب مي‌داني حتي پشت صحنه فيلم‌ها را برايم تعريف مي‌كني چطور فيلم را نديدي؟

گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور یکشنبه 26 مرداد 1399
گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور

گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور

«خط باريك قرمز» ثابت كرد كه مي‌توان براي آدم‌هايي كه به آخر خط رسيده‌اند كاري كرد. اما متاسفم كه بايد بگويم امروز سينماي ما عليه خودش حركت مي‌كند، عليه بشريت حركت مي‌كند ما سر تماشاگر را گول مي‌زنيم تا به سينما بيايد ساعتي پاپ كورن بخورد و تفريح كند و بعد هم همه‌چيز تمام.

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت چهارشنبه 22 مرداد 1399
هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت

جادو در ادبيات پيش از گوتيك بارها حضور داشته همان‌گونه كه بعد از اين دوره هم بوده. همان طور كه اشاره كرديد، آثار شكسپير هم سرشار از جادو است. در واقع هيچ نمايشنامه‌نويس مطرحي به اندازه او جادو و جادوگران را وارد تاريخ تئاتر نكرد. مهم‌ترين جادوگران شكسپير در مكبث حضور دارند و نمايشنامه روياي يك شب نيمه تابستان هم در رابطه با پريان است.

بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم سه شنبه 21 مرداد 1399
بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم

بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم

من در مورد اصطلاحاتي مانند سياه‌نما، فاخر و... اطلاعاتي ندارم! و تا جايي كه شده سعي كرده‌ام ژانرهاي سينمايي را ياد بگيرم و اين عناوين! جزيي از هيچ كدام از ژانرهاي سينمايي نيستند. در مورد سلايق مديران هم چيزي نمي‌دانم چون فيلمم را براساس سليقه آنها، پيش نمي‌برم اما به هر حال «بي‌وزني» درام معترضي است كه نقدهايي به جامعه و البته سياست وارد مي‌كند.

یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟ سه شنبه 21 مرداد 1399
یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟

یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟

نویسنده و تهیه‌کننده سریال «آقازاده» در یک گفتگوی رادیویی به ابهامات درباره این سریال پاسخ داد.