به گفته بسیاری از منتقدان، جولیا رابرتز در فیلم جدید «لوکا گوادانینو»، با عنوان «پس از شکار»، بهترین نقشآفرینی خود را پس از فیلم تحسینشده «ارین بروکوویچ» به نمایش گذاشته است. این فیلم، که در جشنواره «تلوراید» مورد توجه قرار گرفت، میتواند آغازی دوباره برای حضور پررنگ این بازیگر در سینمای جدی هالیوود باشد.
چارسو پرس: فیلم «پس از شکار» تازهترین ساخته «لوکا گوادانینو» بهعنوان یک درام اخلاقی پیچیده، فرصتی کمنظیر برای «جولیا رابرتز» فراهم کرده تا در نقش اصلی بدرخشد. در این فیلم او نقش «آلما ایمهوف»، استاد فلسفه دانشگاه ییل را بازی میکند که ناخواسته در میانه یک پرونده جنجالی سوءرفتار جنسی میان شخصیتهای «اندرو گارفیلد» و «آیو ادبایری» قرار میگیرد. بازی رابرتز در این نقش با لایههایی متناقض از هوش، ترس، سرسختی، شکنندگی و حتی جذابیت همراه است؛ ترکیبی که یادآور بهترین دوران کاری او محسوب میشود.
رابرتز در دهه ۱۹۹۰ به سرعت به یکی از بزرگترین ستارگان هالیوود بدل شد. از «زن زیبا» که با فروش بیش از ۴۶۰ میلیون دلار به پدیدهای جهانی تبدیل شد، تا «عروسی بهترین دوست من» و «ناتینگ هیل»، او نماد کمدیهای رمانتیک شد. اما نقطه اوج کارنامهاش در سال ۲۰۰۰ با فیلم «ارین بروکوویچ» رقم خورد؛ اثری به کارگردانی «استیون سودربرگ» که علاوه بر موفقیت تجاری، برای رابرتز جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد.
پس از آن، کارنامه سینمایی او فراز و نشیبهای زیادی داشت. نقشآفرینیهای شاخصی چون «نزدیکتر» و حضور در مجموعه «اوشن»ها با فیلمهای کمرمقتری چون «مری رایلی» یا «ترک دنیا از پشت سر» درهم آمیخت. حتی بازگشت او به نقشهای مادرانه در «معجزهگر» و «پسر بازگشته» نتوانست یادآور شکوه گذشته باشد.
اکنون با «پس از شکار»، رابرتز بار دیگر به سطحی از بازیگری رسیده که کمتر کسی در دهههای اخیر از او دیده بود. نقش «آلما» در مقایسه با کاراکترهای مشابه، شباهتهایی به فیلم «نزدیکتر» دارد، اما به دلیل مضامین اجتماعی معاصر مانند فرهنگ لغو، سیاست دانشگاهی و شکافهای نسل جدید فمینیسم، بیشتر به «تار» ساخته «تاد فیلد» شبیه دانسته میشود؛ فیلمی که «کیت بلانشت» را به نامزدی اسکار رساند.
ویژگی بارز بازی رابرتز در این فیلم، کنار گذاشتن چهره همیشگیاش بهعنوان ستاره کمدی رمانتیک و فرو رفتن در شخصیتی پر از تضاد، خشم فروخورده و آسیبپذیریهای انسانی است. او در جایی از فیلم به شاگردش میگوید: «قرار نیست همهچیز تو را راحت کند»؛ جملهای که شاید هشداری برای طرفداران قدیمی او نیز باشد که این بار با چهرهای متفاوت از رابرتز روبهرو میشوند.
با توجه به واکنش مثبت اولیه منتقدان، بسیاری معتقدند «پس از شکار» میتواند دوباره نام «جولیا رابرتز» را در فصل جوایز و حتی در رقابت اسکار مطرح کند. این بازگشت پس از سالها میتواند هالیوود را به یاد یکی از بزرگترین ستارگان زندهاش بیندازد که هنوز توانایی شگفتزدهکردن مخاطبان را دارد.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند
https://teater.ir/news/72545