دوشنبه , ۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 3
من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم چهارشنبه 2 شهریور 1401 11:51
محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد:

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت هنری نماینده دولت جمهوری اسلامی است و سیاست‌های این دولت را مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزه‌های مختلف هنری اجرایی می‌کند.

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد سه شنبه 25 مرداد 1401 20:49
گفت‌وگو با مسعود دلخواه درباره نتایج رویگردانی دولت از حمایتِ گروه‌ها و سالن‌های نمایش

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد

گروه‌های تئاتری بدون حمایت دولت نمی‌توانند سرپا بایستند ولی الان به نظر می‌رسد هم گروه‌های تئاتری و هم سالن‌ها به حال خود رها شده‌اند. بعضی سالن‌ها که در دوران کرونا ورشکست و تعطیل شدند. دولت نباید اجازه دهد اینها ورشکست شوند، به این ترتیب می‌تواند قوانین نظارتی هم وضع کند و اجازه ندهد سالن‌داران هر قیمتی دل‌شان خواست روی بلیت نمایش‌ها بگذارند. مگر در سینما روی قیمت بلیت نظارت نیست؟ یا موزه‌ها و غیره.

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم یکشنبه 23 مرداد 1401 02:43

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم

حدود سه هفته پیش "مقصود نعیمی ذاکر" به عنوان مدیر عامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد؛ نامی که برای بخشی از جامعه تئاتری چندان آشنا نبود ولی کسانی که در تلویزیون فعالیت کرده بودند، او را می‌شناختند.

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند پنجشنبه 20 مرداد 1401 21:41
گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور درباره تعزیه، مصائب مدیریت هنری و کارگردانی اپرای عروسکی

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند

ما مدیر لایق نداریم. مدیر لایق باید شجاعت و شناخت و قدرت ریسک داشته باشد. همین‌جا می‌گویم -خطاب به مدیران- شما به من اجازه کار کردن ندهید، آنقدر نوشته دارم که در ایران و خارج از ایران چاپ کنم. آنقدر دی‌وی‌دی آثارم در دست مردم هست که همه بدانند شما اجازه ندادید کار کنم، وگرنه توانش را داشتم

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود سه شنبه 4 مرداد 1401 03:30
کارگردان نمایش «شوخی» :

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود

اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده می‌شود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را می‌کند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک می‌کند و ... بعد به ایمان می رسد و ...

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است چهارشنبه 15 تیر 1401 22:13

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است

در حال حاضر هیچ نیازی توسط تئاتر برآورده نمی‌شود. افرادی که عادت به تئاتر رفتن دارند چیزی از نمایشنامه‌ها به دست نمی‌آورند، کم‌ترین عنصری که بتواند فردا در زندگی جاری به کارشان بیاید در آنها پیدا نمی‌کنند. باید حقیقتا راه عبور از کوچه به تئاتر، کاملاً بر همگان باز باشد و بین آنها مبادلات به آزادی جریان پیدا کند. همه می‌دانند که واقعیت چیز دیگری است.

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟ دوشنبه 13 تیر 1401 22:50

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟

روز گذشته «پیتر بروک» کارگردان افسانه‌ای تئاتر در ۹۷ سالگی درگذشت. او از کارگردانان تئاتر تجربی بود و با گروه بین‌المللی‌اش نمایش‌هایی را خارج از شکل و عادت متداول اجرا کرد.

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها دوشنبه 13 تیر 1401 22:17

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها

رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش «پروین» می‌گوید: شخصا به مثلثی اعتقاد دارم که در صحنه می‌تواند به لحاظ زیباشناسی، اجرا و اثرگذاری بسیار موثر باشد؛ مثلث کارگردان، طراح و بازیگر. این سه راس مثلت می‌توانند در ارتباط با هم به یک پیوند اندیشه‌گون برسند که برای تماشاگر هم می‌تواند بسیار جذاب و خیره‌کننده باشد؛ یا بهتر است بگویم که این سه می‌توانند در کنار هم، اعجاز تئاتر را شکل دهند.

تئاتر از پرسشگری تهی شده و به سرگرم‌سازی مخاطب فکر می‌کند/ من برای تئاتر ایران خودکشی کرده‌ام! یکشنبه 29 خرداد 1401 16:33

تئاتر از پرسشگری تهی شده و به سرگرم‌سازی مخاطب فکر می‌کند/ من برای تئاتر ایران خودکشی کرده‌ام!

کارگردان و نویسنده نمایش پروین می‌گوید: چیزی که من از جریان کلی تئاتر کشور یا حداقل در تئاتر تهران می‌بینم، این است که تئاتر روز به روز از فکر و دغدغه و مساله مندی و پرسشگری تهی شده و بیشتر و بیشتر به ساده‌سازی مساله و سرگرم کردن مخاطب فکر می‌کند و این نوید خوشایندی برای آینده‌ی تئاتر ما نمی‌دهد.

شرمنده‌ام که جذب مخاطب برایم مهم بود / تئاتر یتیمخانه‌ای است که سرپرست ندارد شنبه 28 خرداد 1401 21:20

شرمنده‌ام که جذب مخاطب برایم مهم بود / تئاتر یتیمخانه‌ای است که سرپرست ندارد

من ۲ سال قبل از اولین اجرا در سال ۹۶ روی متن کار کرده بودم. در طول این سال‌ها کلی نمایش و فیلم دیدم و تجربه کسب کردم و بنابراین نگاهم عوض شده بود. به همین دلیل شروع به بازنویسی کردم و فکر می‌کنم نسبت به اجرای قبلی چاله‌های متن کم‌تر شده است.

شورای مشورتی تئاتر شهر احیا می‌شود/ درخواست‌های دوره کرونا باید به چرخه دریافت مجوز برگردند پنجشنبه 12 خرداد 1401 22:14

شورای مشورتی تئاتر شهر احیا می‌شود/ درخواست‌های دوره کرونا باید به چرخه دریافت مجوز برگردند

سیدمحمدجواد طاهری که حدود یک ماه است به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر معرفی شده، درباره رویکردش نسبت به شورای مشورتی، تعیین حریم این مجموعه نمایشی و تقویم اجرایی تئاتر شهر توضیح داد.

به شکسپیر و و آدم‌هایی از طبقه زیر متوسط ادای دین کرده‌ام سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 05:53

به شکسپیر و و آدم‌هایی از طبقه زیر متوسط ادای دین کرده‌ام

به نظرم تئاتر ایران دچار معضل خالی شدن از محتوا و حرکت به سمت فرمالیستی است که معنا در آن بین می‌رود. وگرنه کار فرمالیستی خالی از معنا نیست. در انتظار گودو یک بیانیه علیه سرمایه‌داری است، ولی وقتی در ایران اجرا می‌شود، تبدیل به ابزار سرمایه‌داری و یک کالای لوکس می‌شود.

گفت و گو با امین بهروزی کارگردان نمایش «خماری»/ یک درام روانشناسانه کلانشهری شنبه 20 فروردین 1401 19:01

گفت و گو با امین بهروزی کارگردان نمایش «خماری»/ یک درام روانشناسانه کلانشهری

ارتباط این اثر با علم روانشناسی دو بخش دارد. جدا از علاقه‌ای که سال‌ها به این علم داشته‌ام و آن را دنبال می‌کردم، سرانجام در این اجرا و بی‌واسطه به این حوزه پرداختم. قبل از نوشتن نمایشنامه «خماری» شروع کردم به خواندن کتاب‌های معتبر این حوزه و آشنایی کلی با اینکه روانشناسی چه می‌کند و چه می‌تواند بکند.

دوگانه هنر «متعهد» و «آفرینشگر» منسوخ است سه شنبه 2 فروردین 1401 05:29
گفت‌وگو با عباس جمالی به بهانه کارگردانی «ERROR404 » در تماشاخانه ایرانشهر

دوگانه هنر «متعهد» و «آفرینشگر» منسوخ است

به ‌نظرم امروز جامعه در پیوند این ‌دو خیلی پیشروتر عمل می‌کند. یعنی در اجراهای معترضانه‌‍‌اش به ما می‌آموزد که باید خلاق و ‌آفرینشگر باشیم. حالا دلایل اعتراض و انتقادش صنفی است، غم نان است یا مطالبات دیگر. ولی وقتی به تئاتر می‌رسیم این رویکردها به چالش‌های شخصی فرو می‌غلتند. ارجاع من در اجرای «ارور404» اتفاقا بیش از آنکه به درون جامعه تئاتر باشد، به جامعه بیرون است که بدانیم مردم دارند طور دیگری فکر می‌کنند.

نوجوانان تجربه نداشتند، اما جگر داشتند روی صحنه بیایند! جمعه 22 بهمن 1400 04:58

نوجوانان تجربه نداشتند، اما جگر داشتند روی صحنه بیایند!

من ۱۵ بازیگرم را به دلایل مختلف از دست دادم. اکثرشان مهاجرت کردند، چند نفری به کنکور و دانشگاه مشغول شدند و چند نفر دیگر هم روح‌شان را از دست دادند؛ دچار افسردگی یا انحراف از خطی شدند که در پیش گرفته بودند. این انرژی که برای جمع‌کردن دوباره و سر حال آوردن آنها خرج شد، به‌جد می‌گویم از تمام انرژی‌ای که در تمام این پنج، شش سال هزینه کردیم تا به صحنه برسند، بیشتر بود.

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند شنبه 16 بهمن 1400 21:19
گفت‌وگو با کیهان پرچمی، به بهانه اجرای «برنده سهمی نمی برد» در سالن تئاتر مولوی

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند

به نظرم سینما تجربه بصری ما را از پیرامون و ابژه‌ها شکل داده. سینما بخش مهمی از قاب ما به واقعیت است و تاثیرش بر دیگر مدیوم‌ها غیرقابل کتمان. اما به نظرم در تئاتر حداقل در وضعیت انضمامی ما، شما آزادی عمل بیشتری دارید و همچنین می‌توانید همان‌طورکه گفتم نسبت‌های جدیدی را در پروسه تولید بین افراد برقرار کنید. خود این برقراری نسبت جدید با خود اندیشیدن به شیوه جدیدی را به همراه خواهد داشت. همین امر است که به نظرم تئاتر را به محملی برای دیگرگونه اندیشیدن بدل می‌کند.

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر شنبه 2 بهمن 1400 13:32
محمد میرعلی اکبری از کارگردانی نمایش «پنگوئن های افسرده» می‌گوید

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر

کار ما پلیسی است که ژانر مورد علاقه‌ام می‌شود. اجرای ما کمک‌هزینه کمی خواهد گرفت. خیلی دوست دارم تا این ژانر را در تئاتر جا بیندازم. من فکر می‌کنم یکی از عوامل اصلی موفقیت تئاتر در گیشه، قصه‌گویی درست است.

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم دوشنبه 27 دی 1400 19:54
گفت‌وگو با دانیال خیری‌خواه، بازیگر تئاتر و چهره اینستاگرام

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم

دانیال خیری‌خواه که این روزها روی صحنه نمایش «احتمالات» در چهار نقش بازی می‌کند، می‌گوید سال‌ها کار کرد و دیده نشد و دابسمش یا لیپسینگ میان‌بری بود که هرچند علاقه‌ای به آن نداشت، به واسطه‌اش دستش را بالا گرفت و گفت من هم هستم.

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم! یکشنبه 26 دی 1400 19:09

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم!

من مشکلی ندارم به‌عنوان فردی شناخته شوم که کارهایی در حوزه جنگ هم داشته است. اتفاقا اجازه دهید اینجا صریح و بی‌پرده بگویم. من تأثیرگذارترین کارهای مربوط به جنگ را در دهه 90 انجام داده‌ام و اعتقاد دارم هیچ‌کسِ دومی روی دست من نتوانسته این کار را انجام دهد.

 تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد یکشنبه 26 دی 1400 18:57

تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد

بهروز غریب پور، نویسنده،کارگردان‌تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در ایران است‌که نمایش‌های ماندگاری از او به صحنه رفته است. غریب‌پور علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، یکی از مدیران موفق عرصه تئاتر به شمار می‌آید. او خانه هنرمندان ایران را پایه‌گذاری کرد و در سمت مشاور فرهنگی شهردار تهران در سال‌های1369تا 1384به اقداماتی زیرساختی پرداخت.