شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 3
ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود سه شنبه 4 مرداد 1401 03:30
کارگردان نمایش «شوخی» :

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود

اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده می‌شود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را می‌کند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک می‌کند و ... بعد به ایمان می رسد و ...

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است چهارشنبه 15 تیر 1401 22:13

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است

در حال حاضر هیچ نیازی توسط تئاتر برآورده نمی‌شود. افرادی که عادت به تئاتر رفتن دارند چیزی از نمایشنامه‌ها به دست نمی‌آورند، کم‌ترین عنصری که بتواند فردا در زندگی جاری به کارشان بیاید در آنها پیدا نمی‌کنند. باید حقیقتا راه عبور از کوچه به تئاتر، کاملاً بر همگان باز باشد و بین آنها مبادلات به آزادی جریان پیدا کند. همه می‌دانند که واقعیت چیز دیگری است.

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟ دوشنبه 13 تیر 1401 22:50

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟

روز گذشته «پیتر بروک» کارگردان افسانه‌ای تئاتر در ۹۷ سالگی درگذشت. او از کارگردانان تئاتر تجربی بود و با گروه بین‌المللی‌اش نمایش‌هایی را خارج از شکل و عادت متداول اجرا کرد.

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها دوشنبه 13 تیر 1401 22:17

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها

رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش «پروین» می‌گوید: شخصا به مثلثی اعتقاد دارم که در صحنه می‌تواند به لحاظ زیباشناسی، اجرا و اثرگذاری بسیار موثر باشد؛ مثلث کارگردان، طراح و بازیگر. این سه راس مثلت می‌توانند در ارتباط با هم به یک پیوند اندیشه‌گون برسند که برای تماشاگر هم می‌تواند بسیار جذاب و خیره‌کننده باشد؛ یا بهتر است بگویم که این سه می‌توانند در کنار هم، اعجاز تئاتر را شکل دهند.

تئاتر از پرسشگری تهی شده و به سرگرم‌سازی مخاطب فکر می‌کند/ من برای تئاتر ایران خودکشی کرده‌ام! یکشنبه 29 خرداد 1401 16:33

تئاتر از پرسشگری تهی شده و به سرگرم‌سازی مخاطب فکر می‌کند/ من برای تئاتر ایران خودکشی کرده‌ام!

کارگردان و نویسنده نمایش پروین می‌گوید: چیزی که من از جریان کلی تئاتر کشور یا حداقل در تئاتر تهران می‌بینم، این است که تئاتر روز به روز از فکر و دغدغه و مساله مندی و پرسشگری تهی شده و بیشتر و بیشتر به ساده‌سازی مساله و سرگرم کردن مخاطب فکر می‌کند و این نوید خوشایندی برای آینده‌ی تئاتر ما نمی‌دهد.

شرمنده‌ام که جذب مخاطب برایم مهم بود / تئاتر یتیمخانه‌ای است که سرپرست ندارد شنبه 28 خرداد 1401 21:20

شرمنده‌ام که جذب مخاطب برایم مهم بود / تئاتر یتیمخانه‌ای است که سرپرست ندارد

من ۲ سال قبل از اولین اجرا در سال ۹۶ روی متن کار کرده بودم. در طول این سال‌ها کلی نمایش و فیلم دیدم و تجربه کسب کردم و بنابراین نگاهم عوض شده بود. به همین دلیل شروع به بازنویسی کردم و فکر می‌کنم نسبت به اجرای قبلی چاله‌های متن کم‌تر شده است.

شورای مشورتی تئاتر شهر احیا می‌شود/ درخواست‌های دوره کرونا باید به چرخه دریافت مجوز برگردند پنجشنبه 12 خرداد 1401 22:14

شورای مشورتی تئاتر شهر احیا می‌شود/ درخواست‌های دوره کرونا باید به چرخه دریافت مجوز برگردند

سیدمحمدجواد طاهری که حدود یک ماه است به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر معرفی شده، درباره رویکردش نسبت به شورای مشورتی، تعیین حریم این مجموعه نمایشی و تقویم اجرایی تئاتر شهر توضیح داد.

به شکسپیر و و آدم‌هایی از طبقه زیر متوسط ادای دین کرده‌ام سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 05:53

به شکسپیر و و آدم‌هایی از طبقه زیر متوسط ادای دین کرده‌ام

به نظرم تئاتر ایران دچار معضل خالی شدن از محتوا و حرکت به سمت فرمالیستی است که معنا در آن بین می‌رود. وگرنه کار فرمالیستی خالی از معنا نیست. در انتظار گودو یک بیانیه علیه سرمایه‌داری است، ولی وقتی در ایران اجرا می‌شود، تبدیل به ابزار سرمایه‌داری و یک کالای لوکس می‌شود.

گفت و گو با امین بهروزی کارگردان نمایش «خماری»/ یک درام روانشناسانه کلانشهری شنبه 20 فروردین 1401 19:01

گفت و گو با امین بهروزی کارگردان نمایش «خماری»/ یک درام روانشناسانه کلانشهری

ارتباط این اثر با علم روانشناسی دو بخش دارد. جدا از علاقه‌ای که سال‌ها به این علم داشته‌ام و آن را دنبال می‌کردم، سرانجام در این اجرا و بی‌واسطه به این حوزه پرداختم. قبل از نوشتن نمایشنامه «خماری» شروع کردم به خواندن کتاب‌های معتبر این حوزه و آشنایی کلی با اینکه روانشناسی چه می‌کند و چه می‌تواند بکند.

دوگانه هنر «متعهد» و «آفرینشگر» منسوخ است سه شنبه 2 فروردین 1401 05:29
گفت‌وگو با عباس جمالی به بهانه کارگردانی «ERROR404 » در تماشاخانه ایرانشهر

دوگانه هنر «متعهد» و «آفرینشگر» منسوخ است

به ‌نظرم امروز جامعه در پیوند این ‌دو خیلی پیشروتر عمل می‌کند. یعنی در اجراهای معترضانه‌‍‌اش به ما می‌آموزد که باید خلاق و ‌آفرینشگر باشیم. حالا دلایل اعتراض و انتقادش صنفی است، غم نان است یا مطالبات دیگر. ولی وقتی به تئاتر می‌رسیم این رویکردها به چالش‌های شخصی فرو می‌غلتند. ارجاع من در اجرای «ارور404» اتفاقا بیش از آنکه به درون جامعه تئاتر باشد، به جامعه بیرون است که بدانیم مردم دارند طور دیگری فکر می‌کنند.

نوجوانان تجربه نداشتند، اما جگر داشتند روی صحنه بیایند! جمعه 22 بهمن 1400 04:58

نوجوانان تجربه نداشتند، اما جگر داشتند روی صحنه بیایند!

من ۱۵ بازیگرم را به دلایل مختلف از دست دادم. اکثرشان مهاجرت کردند، چند نفری به کنکور و دانشگاه مشغول شدند و چند نفر دیگر هم روح‌شان را از دست دادند؛ دچار افسردگی یا انحراف از خطی شدند که در پیش گرفته بودند. این انرژی که برای جمع‌کردن دوباره و سر حال آوردن آنها خرج شد، به‌جد می‌گویم از تمام انرژی‌ای که در تمام این پنج، شش سال هزینه کردیم تا به صحنه برسند، بیشتر بود.

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند شنبه 16 بهمن 1400 21:19
گفت‌وگو با کیهان پرچمی، به بهانه اجرای «برنده سهمی نمی برد» در سالن تئاتر مولوی

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند

به نظرم سینما تجربه بصری ما را از پیرامون و ابژه‌ها شکل داده. سینما بخش مهمی از قاب ما به واقعیت است و تاثیرش بر دیگر مدیوم‌ها غیرقابل کتمان. اما به نظرم در تئاتر حداقل در وضعیت انضمامی ما، شما آزادی عمل بیشتری دارید و همچنین می‌توانید همان‌طورکه گفتم نسبت‌های جدیدی را در پروسه تولید بین افراد برقرار کنید. خود این برقراری نسبت جدید با خود اندیشیدن به شیوه جدیدی را به همراه خواهد داشت. همین امر است که به نظرم تئاتر را به محملی برای دیگرگونه اندیشیدن بدل می‌کند.

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر شنبه 2 بهمن 1400 13:32
محمد میرعلی اکبری از کارگردانی نمایش «پنگوئن های افسرده» می‌گوید

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر

کار ما پلیسی است که ژانر مورد علاقه‌ام می‌شود. اجرای ما کمک‌هزینه کمی خواهد گرفت. خیلی دوست دارم تا این ژانر را در تئاتر جا بیندازم. من فکر می‌کنم یکی از عوامل اصلی موفقیت تئاتر در گیشه، قصه‌گویی درست است.

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم دوشنبه 27 دی 1400 19:54
گفت‌وگو با دانیال خیری‌خواه، بازیگر تئاتر و چهره اینستاگرام

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم

دانیال خیری‌خواه که این روزها روی صحنه نمایش «احتمالات» در چهار نقش بازی می‌کند، می‌گوید سال‌ها کار کرد و دیده نشد و دابسمش یا لیپسینگ میان‌بری بود که هرچند علاقه‌ای به آن نداشت، به واسطه‌اش دستش را بالا گرفت و گفت من هم هستم.

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم! یکشنبه 26 دی 1400 19:09

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم!

من مشکلی ندارم به‌عنوان فردی شناخته شوم که کارهایی در حوزه جنگ هم داشته است. اتفاقا اجازه دهید اینجا صریح و بی‌پرده بگویم. من تأثیرگذارترین کارهای مربوط به جنگ را در دهه 90 انجام داده‌ام و اعتقاد دارم هیچ‌کسِ دومی روی دست من نتوانسته این کار را انجام دهد.

 تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد یکشنبه 26 دی 1400 18:57

تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد

بهروز غریب پور، نویسنده،کارگردان‌تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در ایران است‌که نمایش‌های ماندگاری از او به صحنه رفته است. غریب‌پور علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، یکی از مدیران موفق عرصه تئاتر به شمار می‌آید. او خانه هنرمندان ایران را پایه‌گذاری کرد و در سمت مشاور فرهنگی شهردار تهران در سال‌های1369تا 1384به اقداماتی زیرساختی پرداخت.

 به هیچ نامی پایبند نبودیم / از هیچ کس دعوت نمی‌کنم سه شنبه 21 دی 1400 20:37

به هیچ نامی پایبند نبودیم / از هیچ کس دعوت نمی‌کنم

حسین مسافر آستانه سال‌هاست که در جشنواره‌های گوناگون حضور دارد، او در دو سال کرونایی اخیر، مسئولیت سنگین دبیر جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشته است. او معتقد است که تغییر، جزو ذات تئاتر است هرچند عموما با مقاومت رو به رو می‌شود.

اجازه راه اندازی سندیکای سیاه بازی را نمی دهند سه شنبه 9 آذر 1400 14:07

اجازه راه اندازی سندیکای سیاه بازی را نمی دهند

جواد انصافی از موانع و مشکلاتی می گوید که پیش‌ روی این گونه نمایشی قرار دارد و تاکید می کند: مدت هاست که نمایش های آیینی و سنتی ایرانی کم‌رنگ شده، چون در درجه اول مسئولان ما به صراحت نشان داده اند که آن را نمی خواهند.

سید جواد یحیوی: دل خوشی از زندگی مدرن ندارم دوشنبه 8 آذر 1400 13:28

سید جواد یحیوی: دل خوشی از زندگی مدرن ندارم

جواد یحیوی که برای آینده تئاتر چندان خوش‌بینی نیست، می‌گوید که دل خوشی از زندگی مدرن ندارد و فکر می‌کند انسان در دوران کهن به روح زندگی نزدیک‌تر بوده است.

تاریخِ ما انباشته از قهرمان سازی و قهرمان سوزی است شنبه 6 آذر 1400 09:00
گفت‌وگو با مهدی چاكری درباره كارگردانی تئاتر و مواجهه اش با مخاطب پس از كرونا

تاریخِ ما انباشته از قهرمان سازی و قهرمان سوزی است

جامعه ما پیوسته و در طول تاریخ، طلب قهرمان كرده و بعد از حضور این قهرمان خودش با دست خودش به اشكال مختلف این قهرمان را سرنگون كرده است. حالا یا مشكل از قهرمان بوده، یا مشكل از قهرمان سازان. در متن سینگ، مشكل از هردوطرف است و همین باعث این فضای طناز می شود.