یکی از هنرمندان تئاتر گیلان گفت: دریافت اجاره بها برای تمرین یا اجرای تئاتر، باعث می‌شود هنرمند تئاتر به سمت تولید اثر سوپرمارکتی که مشتری دارد، برود؛ تئاتر و هنر ما نباید به سمت تئاتر زیرزمینی برود، نباید بستری فراهم کنیم که اجرای تئاتر را در پارکینگ‌ها و آپارتمان‌ها شاهد باشیم.
چارسو پرس: انوش نصرماسوله، بازیگر پیشکسوت با انتقاد از دریافت اجاره بها از هنرمندان تئاتر، اظهار کرد: دریافت اجاره بهای سالن‌ها برای اهالی تئاتر دغدغه‌ای شده که هیچ‌وقت نمی‌توانند تمکین کنند چون هنرمندان تئاتر درآمد آنچنانی ندارند، هر رشته هنری می‌تواند بدون سالن کار کند اما هنر تئاتر نیاز به سالن دارد درحالیکه به تازگی برای سالن‌هایی که در اختیار اهالی تئاتر می‌گذارند انتظار دریافت اجاره بها دارند.

وی افزود: در شرایطی هستیم که باید امکانات لازم را فراهم کنیم تا جوانان به سمت هنر زیر زمینی نروند و لذا از اهالی تئاتر توقع دریافت اجاره بهای سالن را نداشته باشیم.

سیدرضا میر معنوی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت هنر تئاتر اظهار کرد: اجاره بها گرفتن از سالن‌ها و حتی هزینه کردن برای مکان تمرین، باعث می‌شود دیگر هیچ گروهی توانایی اجرا نداشته باشد و این هنر روبه خاموشی می‌رود.

وی افزود: با دریافت بها از هنرمندان تئاتر، گیلان همیشه قهرمان، فرزندان خودش را در زمینه هنر به سمت اجراهای زیرزمینی هدایت می‌کند و این غم انگیزترین و تراژدی‌ترین عنصر حرکت هنری است، از آنجایی که تولید اثر فاخر نمایشی از آغاز تا پایان زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌هاست باید اداره‌کل ارشاد در این زمینه چاره اندیشی کند.

محمد پورجعفری، نویسنده و کارگردان تئاتر هم تصریح کرد: خصوصی سازی در بخش فرهنگی و هنری چالش جدی است، در حالی که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیر با اهالی فرهنگ فرمودند که تربیت و آموزش را نباید از دست خارج کنیم.

این کارگردان تئاتر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماده ۲ مصوبه جلسه ۴۵۷ مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۷۸ دولت را موظف کرده شرایط مادی و معنوی لازم را برای تولید نمایش و ایجاد مکان‌های نمایش در سراسر کشور جهت گسترش و اعتلای هنر تئاتر فراهم کند؛ آیا این مصوبه باید اجرا شود یا خیر؟
پورجعفری تأکید کرد: در حال حاضر زیرساخت‌ها و اماکن تئاتر نواقصی دارد اما نباید همین امکانات حداقلی را از جوانان هنردوست و هنرمند تئاتر دریغ کنیم.

مجید کاظم‌زاده مژدهی، سرپرست گروه تئاتر جهش هم گفت: گروه جهش از سال ۱۳۷۹ تشکیل شد و در سال ۱۳۹۲ به ثبت رسیده است، با صادر شدن مجوز از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان برای تمرینی و اجرای تئاتر، در تئاتر شهر رشت برای جهش ثبت شده است اما تاکنون موفق به دریافت این مکان برای تمرین نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۵ کارگردان و بیش از ۱۰۰ بازیگری که در مجموعه جهش در حال انجام فعالیت هستند، گفت: فضایی برای تمرین یا گردهمایی که نیاز داریم در اختیار ما قرار داده نشده و مجبور به اجاره کردن آموزشگاه‌های خصوصی برای انجام این کار هستیم، در حال حاضر برای تمرین کردن بازیگران نیازمند انجام دادن آن در صحنه هستند و نیازمند حداقل ۱۰۰ ساعت در این مکان برای انجام تمرین و آمادگی برای اجرا هست و بر اساس تعرفه حداقل مبلغ دریافتی بر اساس قانون جدید که گذاشته شده برای هر ساعت مبلغ یک میلیون در نظر گرفته شده است!

کاظم‌زاده مژدهی ادامه داد: یکی از ناراحتی‌های ما این است که با وجود اینکه تالار مرکزی رشت افتتاح شد، این تالار بنا بر این بود که به ظرفیت تئاتر استان گیلان افزوده شود اما هیچ یک از مجموعه‌های تئاتر استان هیچ فضایی در تالار مرکزی ندارند و تنها یک شب نمایش تئاتر در سال ۱۴۰۰ با عنوان «پسر» برگزار شد و دیگر نمایشی اجرا نشد و تالار را به مراکز دیگر مانند مدارس و پزشکان و گروه خوش نویسی و... اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به این گونه است که تمامی کارگردان‌ها باید برای داشتن درآمد به سمت نمایش‌های مخاطب‌پسند که کمدی‌های شبانه است بروند و این کار باعث می‌شود که تئاتر رسالت و ارتقای خودش را برای همیشه از دست دهد و نابود شود.


منبع: ایسنا