مریم بحرالعلومی با اشاره به اینکه قصه «قطع فوری» در دوره‌ای روایت می‌شود که حس ترس از مرگ در جامعه بسیار پر رنگ بود، تأکید کرد: «قطع فوری» فیلمی در ستایش مرگ است.
چارسو پرس: مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «قطع فوری» که به تازگی در پلتفرم فیلم‌نت به صورت آنلاین اکران شده است گفت: قصه «قطع فوری» در زمان شیوع کرونا روایت می‌شود و همه به یاد داریم که در آن زمان ترس از مرگ چقدر موضوعی جدی بود و در فیلم «قطع فوری» به واسطه زلزله موضوع ترس از مرگ جدی‌تر احساس می‌شود.

مریم بحرالعلومی خاطرنشان کرد: در زمان شیوع کرونا سبک زندگی افراد در همه جای دنیا تغییر کرده بود و توجه به واسطه از دست دادن‌های مکرری که برای همه در جایجای دنیا اتفاق می‌افتاد، ترس از دست دادن عزیزان یکی از دغدغه‌های جدی آن روزها بود. همان زمان یک شب تهران زلزله‌ای نسبتاً شدید را تجربه کرد و در آن وضعیت برخورد با تهدید مرگ بسیار جدی‌تر احساس شد و به همین دلیل در این فیلم بحث زلزله که ترس جدی‌تر و بزرگ‌تری به حساب می‌آید ارجحیت دارد و از کرونا بیشتر به عنوان نشانی از آن مقطع تاریخی بهره بردیم.

این کارگردان درباره نقش تجربیات شخصی‌‍‌اش در شکل‌گیری دغدغه مرگ در «قطع فوری» گفت: طبیعتاً در آن زمان من هم مثل همه مردم این ترس را داشتم اما فیلمساز بودن کمی شاخک‌های من را نسبت به این مسائل تیزتر می‌کند و سعی می‌کنم نگاهی دقیق‌تر به تمام معضلات، مشکلات، چالش‌ها و… داشته باشم. در آن زمان من هم عزیزانی را به خاطر کرونا از دست دادم و همان روزها شاهد کلنجار مردم سرزمینم با این بیماری و ترس از مرگ عزیزان یا ترش از مرگ برای خودشان بودم اما مرگ در بسیاری از فیلمنامه‌هایی که نوشتم یا فیلم‌های کوتاهی که ساختم همیشه یک موضوع مهم و درگیرکننده برایم بوده و سعی داشتم درباره مفهوم مرگ بیشتر تأمل کنم تا دریافت بهتر و درست‌تری از زندگی داشته باشم.

وی افزود: قطعاً با مطالعات، تحقیقات و تجربیات مختلفی که داشتم این مفهوم و دغدغه به نوعی در ذهنم پرورش پیدا کرده، در این فیلم هم بروز پیدا کرده و به همین دلیل معتقد هستم که فیلم «قطع فوری»، فیلمی در ستایش مرگ است.

کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» در ادامه تأکید کرد: تصور عموم مردم از مرگ سیاهی، تلخی و شاید نابودی است اما انسان‌ها در شرایطی که مرگ را نزدیک بدانند انسان‌های بهتری می‌شوند، زیست مسالمت‌آمیزتر و بهتری داریم چراکه در تلاش هستیم که در زمان باقیمانده از خودمان خاطرات و تأثیرات مثبتی به جا بگذاریم. در واقع وقتی مرگ‌باوری در ما پرورش پیدا می‌کند رفتارهای بهتری داریم و به همین دلیل من به طور کل نگاهم به مرگ از آن نگاه عامیانه که آن را اتفاقی مطلقاً تلخ و سیاه می‌داند، متفاوت است.

بحرالعلومی با اشاره به اکران فیلم «قطع فوری» در گروه هنر و تجربه گفت: گروه هنر و تجربه معایب و محاسن بسیاری دارد و خوشبختانه این فیلم در این گروه اکران خوبی داشت و» قطع فوری «توانست جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران شده در این گروه باشد و فراتر از فیلم‌هایی که معمولاً در این گروه اکران می‌شوند، مخاطب داشت. این استقبال باعث شد که به اکران آنلاین هم امید داشته باشم و خوشبختانه باید بگویم که در اکران آنلاین هم تا امروز با استقبال خوبی روبرو بودیم و اکثر مخاطبان که فیلم را دیده‌اند از آن رضایت داشتند و نظرات مثبتی درباره آن شاهد هستم.

کارگردان فیلم سینمایی «پاسیو» در پایان اظهار کرد: فیلم «قطع فوری» مفهوم بسیار مهمی را به شکل و زبانی ساده بیان می‌کند و من فکر می‌کنم همین سادگی است که منجر به ارتباط خوب مخاطب با این اثر شده است. به نظر من فضای شیرینی که این اثر دارد و چیدمان بازیگران و رنگ و لعابی که به لحاظ بصری در فیلم وجود دارد عواملی هستند که در جلب نظر مخاطبان این فیلم تأثیرگذار بوده‌اند. با وجود اینکه از استقبال صورت گرفته رضایت دارم و حتی فراتر از حد تصورم بوده باید بگویم که اقتصاد سینمای ما دچار مشکل است و اکثر فیلم‌ها نمی‌توانند بودجه خود را برگردانند و در این شرایط است که از فیلم‌های جدی و دغدغه‌مند که فضایی چالشی دارند، نمی‌توان انتظار فروش بالایی داشت و من با در نظر گرفتن این شرایط است که فروش «قطع فوری» را قابل قبول می‌دانم وگرنه از به شرایط ایده‌آل بسیار فاصله داریم.


منبع: ایلنا