رییس هیات مدیره صنف انیمیشن آخرین اتفاقات در مسیر تدوین قرارداد تیپ در صنف انیمیشن را که ضامن حقوق دست اندرکاران تولید این آثار می شود، تشریح کرد.
پایگاه خبری تئاتر: امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن با اشاره به اجرای شرایط قرارداد تیپ برای صنف انیمیشن گفت: بخش حقوقی خانه سینما با صنف انیمیشن هم مانند دیگر صنوف سینمایی جلساتی را برگزار کرد و از ما خواسته شد تا تعدادی از قراردادهایی را که در بخش انیمیشن برقرار می شود و همچنین مشخصات انیمیشن سازی را توضیح و ارائه کنیم تا قرارداد تیپ تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه آگاهی از شرایط حرفه انیمیشن می تواند برای قرارداد تیپ تعیین کننده باشد، بیان کرد: برخی از عوامل در روند تولید انیمیشن حضور دارند که نسبت به رایت آثار حق داشته باشند و سود ببرند که این مساله باید در قرارداد تیپ لحاظ شود.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن افزود: مساله دیگر این است که انیمیشن مجموعه ای از مشاغل است که نیازهای متفاوتی نسبت به هم دارند و ما در جلساتی که با خانه سینما برگزار کردیم توانستیم این موارد را روشن کنیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم هرچه سریعتر مساله قرارداد تیپ اجرایی شود تا فعالان در حوزه انیمیشن هنگام کار در یک پروژه انیمیشن بتوانند قرارداد ببندند تا در آینده دچار مشکل نشوند. نباید فراموش کرد که در حرفه انیمیشن همیشه این معضل وجود داشت که فعالان این حوزه با مشکلات حقوقی مواجه می شدند چراکه هیچ قراردادی برای ادامه کار نداشتند.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن ادامه داد: این قرارداد می تواند مسایل حقوقی را برطرف کند و امیدوارم که بچه ها این امر را جدی بگیرند و بتوانند به آن پایبند باشند و در واقع ابزاری برای پیگیری حقوقی مسایل خود داشته باشند.

سحرخیز در پایان گفت: صنف انیمیشن خود روی تعرفه دستمزدها کار می کند تا بتواند شرایط مناسبی را در این زمینه فراهم کند.