مهدی برومند کارگردان نمایش «خانه کاغذی» با اشاره به اینکه نمایش به تاثیر جنگ بر زندگی افراد یک خانواده می پردازد، عنوان کرد این اثر تمی جهان شمول را مطرح می کند.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: مهدی برومند کارگردان نمایش «خانه کاغذی» درباره اجرای این اثر نمایشی در تماشاخانه باران گفت: نمایش «خانه کاغذی» پیش از این تیرماه ۸۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود که قرار است از ۱۳ اردیبهشت ماه مجددا به مدت یک‌ماه در تماشاخانه باران اجرا شود.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای گذشته داشته است، بیان کرد: طبیعی است که نمایش نسبت به اجرای قبلی تغییراتی کرده است چون معتقدم وقتی قرار است دست به بازتولید یک اثر نمایشی بزنیم باید همه جوانب کار را در نظر گرفت و بررسی کرد که آیا این اثر در موقعیت امروزی باز هم حرفی برای گفتن دارد. با توجه به دغدغه ای که در این زمینه داشتم و طی صحبت هایی که با آقای نعیمی نویسنده نمایشنامه کردیم تغییراتی در اجرای مجدد نمایش داده شد و با آمدن بازیگران جدید به نمایش کار حال و هوای دیگری پیدا کرده است.

این کارگردان ادامه داد: این نمایش حال و هوایی کمیک دارد اما این کمدی از نوع کمدی سیاه است. «خانه کاغذی» تمی جهان شمول را مطرح می کند که همیشه دغدغه خود من هم بوده است. تم نمایش درباره صلح است و زیان و خسرانی که مردم عادی از جنگ ابرقدرت ها با یکدیگر می بینند به چالش می کشد. در حقیقت این نمایش داستان هجو آمیز آدم هایی است که فصل مشترکی به جز پیوند خونی و خانوادگی با هم ندارند و یکدیگر را نمی فهمند.

برومند متذکر شد: متاسفانه شرایطی که جنگ به انسان ها تحمیل می کند باعث ایجاد ترس، ناامنی، تحقیر و احساس طردشدگی در آنها شده و تنش هایی برایشان به وجود می آورد که بعد انسانی آنها را زیر سوال می برد. شخصیت های این نمایش در مکان نامعلومی از جهان قرار گرفته اند و جغرافیا و مکان و زمانی که در آن زندگی می کنند نامشخص است. آدم های این نمایش حتی اسم هم ندارند و تنها با نام پدر، مادر، دختر و پسر شناخته می شوند.

وی درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش توضیح داد: با وجودی که این نمایش از فضایی کاریکاتوری و فانتزی برخوردار است اما در طراحی صحنه و دکور شاهد صحنه ای رئالیستی هستیم که در تضاد با فضای نمایش است. انتخاب وسایل و آکسسوار صحنه نیز در نمایش توسط خود شخصیت ها صورت گرفته و شامل بازمانده های وسایل نظامی است چون خانه این خانواده لب مرز قرار دارد و در مرز نابودی است.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: «خانه کاغذی» درباره زن و شوهری است که بعد از ۳۰ سال زندگی مشترک در شب سالگرد ازدواج‌شان به این نتیجه می‌رسند که مفهومی برای زندگی‌شان نداشتند و در این مدت زندگی مضحکی را تجربه کرده و تنها دلیلی که یکدیگر را تحمل کرده اند وجود دو فرزندشان بوده است ...

آهنگساز این نمایش صابر جعفری است که در نمایش موسیقی به صورت زنده نواخته می شود و نوازنده به عنوان نوازنده - بازیگر درگیر کار بوده و در حقیقت جزو بازیگران محسوب می شود.

خسرو شهراز، نسیم ادبی، نوشین تبریزی، مهدی برومند و محمد هادی عطایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «خانه کاغذی» نوشته حمیدرضا نعیمی و کارگردانی مهدی برومند از ۱۳ ارديبهشت تا ۱۳ خرداد در تماشاخانه باران واقع در خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲ به صحنه می رود.

 

اخبار مرتبط:

وخامت حال مصطفی عبدالهی

انتشار فراخوان مسابقه پوستر و عکس جشنواره تئاتر دانشگاهی

جشنواره نمایشنامه‌خوانی همدان برپا می‌شود

«چه میکنه عادل فردوسی پور» در نیاوران روی صحنه می رود

اجرای نمایش «خون مرده‌گی» از امروز آغاز می شود

آروند دشت‌آرای به «فستیوال بین‌المللی تئاتر ترفن دعوت شد

سجاد افشاریان به «خانه آقای کرمی» می رود

چه کسی جایزه 10 هزار دلاری نمایشنامه نویسی را برد؟

پیام معاون هنری به هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران

«ملاقات بانوی سالخورده» به نیاوران می رود

نیت‌مان اجرای علی رفیعی در تالار وحدت است

کارگاه آموزشی «تئاتر کاغذی» در آبادان برگزار می‌شود.

فراخوان دهمین جشنواره بین­ المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد.

داریوش مهرجویی در تدارک اجرای یک تئاتر