نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان با حضور مدیران بهزیستی و هنرمند داور این جشنواره برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در این نشست یادآور شد: 8 کارگاه تخصصی توسط 8 کمپانی مطرح بین‌المللی در حوزه تئاتر معلولان در این دوره جشنواره برگزار می‌شود به طور مثال از دانشگاه فرانکورت دو کارگاه با موضوع بیوگرافی تئاتر و زبان بدن برگزار می‌شود و کشور ایتالیا پنلی با موضوع زبان بدن در معلولان ذهنی برپا می‌کند و ما همچنین از همکاران آگوستو بووال در زمینه کارگاه تئاتر شورایی استفاده می‌کنیم.

فخری با اشاره به حضور آثار این جشنواره در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: سال گذشته شعار جشنواره تئاتر فجر «تئاتر برای همه» بود و ما قصد داشتیم با توجه به این شعار از هنرمندان تئاتر معلولان برای مشارکت در جشنواره استفاده کنیم اما میسر نشد اما امسال طی برگزاری نشستی با سعید اسدی دبیر این دوره از جشنواره قرار شد تعدادی از این آثار توسط نمایندگانی از جشنواره انتخاب شده و به آن راه پیدا کند.

فخری یادآور شد: امسال علاوه بر جشنواره تئاتر فجر در نظر داریم تا آثار برجسته تئاتر معلولان را در جشنواره بین‌المللی ادینبورگ شهر ادینبرو اسکاتلند نیز شرکت دهیم.

دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان همچنین یادآور شد: در نظر داریم تا پس از اتمام جشنواره تورهای داخلی و خارجی برای گروه‌های تئاتر معلولان برگزار کنیم. همچنین پیش از جشنواره نیز 7 تا 10 گروه نیز اجرای عمومی خواهند داشت.  

41 گروه نمایشی بین‌المللی در جشنواره تئاتر معلولان

زهرا نوع‌پرست مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی بهزیستی کشور هم با اشاره به برگزاری 40 جشنواره منطقه‌ای و بین المللی از سال 83 تاکنون گفت: برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر معلولان اکنون در چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان به رقابت می‌پردازند.

او با اشاره به بخش‌های جشنواره گفت: بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان ، بین‌المللی و نمایشنامه نویسی در این جشنواره وجود  دارند که تاکنون 35 نمایشنامه در بخش نمایشنامه‌نویسی وارد رقابت شده‌اند.

مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه و توانبخشی بهزیستی کشور یادآور شد: 35 گروه نمایشی از ایران و شش گروه نمایشی در بخش بین‌الملل این جشنواره حضور دارند.

نوع‌پرست همچنین با اشاره به کشورهای خارجی این جشنواره گفت: آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، اوگاندا و ارمنستان در بخش اصلی و نیز کشورهای فرانسه، بنگلادش در بخش مهمان چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان حضور دارند.

او همچنین یادآور شد: 12 کارگاه آموزشی در این جشنواره پیش بینی شده است و همچنین چهره‌هایی مانند خانم هنگامه مفید (بخش کودک و نوجوان) اصغر همت،‌ قطب‌الدین صادقی، افسانه بایگان، کوروش سرابی‌زاده در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی داوران این دوره از جشنواره هستند.

بی‌مهری مدیران مدتی شامل حال تئاتر معلولان هم شد

اصغر همت گفت: خوشحالم که این جلسه برای هنر قدسی تئاتر برگزار شده است هنری که بیانگر همه جامعه است و قدرش آنقدر که باید و شاید دانسته نشده و اهمال فراوانی از سوی مسئولان نسبت به آن روا شده است خوشحالم در جایی هستم که مقداری دورتر از تئاتر است و ما آن قدر تلاش داشته چه در گذشته که به یاد دارم که با مشارکت آقای انتظامی و آ‌قای شفیعی این جشنواره برگزار می‌شد و مدتی این بی‌مهری شامل تئاتر و بهزیستی هم شد اما خوشحالم که دوباره این تلاش شکل گرفته است.

اصغر همت ادامه داد: خوشحالم دوباره برای این بخش از جامعه یعنی معلولان جشنواره‌ای با موضوع تئاتر برگزار می‌شود گفته می‌شود بازیگر باید از سلامت جسمی و روحی صد در صد برخوردار باشد اما سال‌هاست شاخه‌ای به نام سایکودرام در تئاتر شناخته شده که بسیار مهم است و چقدر خوب است که برای معلولان کشورمان هم اتفاق تئاتر خوبی قرار است رخ دهد.

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه هر امری باعث شود اندکی امید به جامعه معلولان تزریق شود اتفاقی مبارک است گفت: نمایش صندلی‌ها از اوژن یونسکو یکی از بهترین تئاترهایی بود که در دهه‌های اخیر دیدم و معتقدم این تئاتر معلولان حتی توانایی رقابت با گروه‌های تئاتری سالم را هم داشت.

همت خواستار توجه ویژه به تئاتر معلولان همانند ورزش شد و گفت: این تلاش مسئولان بهزیستی را برای برگزاری جشنواره بین المللی معلولان ارج می‌نهم و معتقدم بین المللی شدن آن امیدی برای این جامعه به ارمغان خواهد آورد. من به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر اعلام می‌کنم خانه تئاتر هیچ کمکی برای پیشبرد هدف والای شما دریغ نخواهد کرد.

هنگامه مفید هنرمند تئاتر عروسکی نوجوان نیز در این جلسه گفت:‌ من از نام این جشنواره بسیار به وجد آمدم.

او ادامه داد: کار من تئاتر کودک و نوجوان است و برای همین هیچ وقت بزرگ نمی‌شوم و احساساتم را همیشه روان و ساده بیان می‌کنم و باید بگویم عنوان «جشنواره دوستی با احترام به تفاوت‌ها» عنوانی بسیار زیباست.

مفید ادامه داد: من تجربه داوری برای تئاتر معلولان را تاکنون نداشتم اما احساس می کنم به غیر از تلاش هنرمندان معلول باید به کار مربیان آنها هم بسیار دقت کردم برای من دیدن فعالیت و هنرآموزی مربیان تئاتر معلولان بسیار مهم و جذاب است.

این هنرمند تئاتر کودک و نوجوان خطاب به رسانه‌ها خواست تا نسبت به پوشش خبری هنرمندان تئاتر معلولین کوشا باشند، گفت: این گروه‌های تئاتری شاید ستاره نباشند اما ستاره‌های خودشان هستند اما من از شما می‌خواهم این ستاره‌ها را تنها نگذارید.

رسانه‌ها فقط بر معلولیت سلبریتی‌ها متمرکز می‌شوند

حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با بیان اینکه در فعالیت برای معلولان، پیشگیری به معنای مصطلح آن مدنظر نیست، گفت: همین که معلولی که نابینا شده را با ابزار و شرایطی از خانه خارج کرده و وارد محیط اجتماعی کنیم و از او فردی هنرمند و توانمند بسازیم پیشگیری اتفاق افتاده که از تشدید و تعمیق آسیب‌ها جلوگیری کرده است.

نحوی‌نژاد هنر را از اجزای اساسی توانمندسازی خواند و گفت: هنر می‌تواند ابزاری ایجاد کند که به صورت موجز و به دور از سخنان شعاری و بحث ها و جلسات خسته کننده، مساله و مشکلات معلولان را برای مردم و مسئولان مطرح کند و راهکاری اندیشیده شود. معلولیت مشکل فرد معلول و خانواده‌اش نیست؛ بلکه همه جامعه باید به صورت پویا در این زمینه فعالیت کنند.

او با اشاره به پخش تصاویری از هنرمند کشورمان که دچار آلزایمر شده است (شهلا ریاحی)، ضمن اظهار تاسف از بروز چنین مشکلی برای بازیگر با ابهت ایران، گفت: این مساله نشان می‌دهد که همه در معرض آسیب و معلولیت هستند؛ اما سلبریتی‌ها چون اخبارشان همیشه در صدر است بیشتر دیده می‌شوند؛ این نشان می‌دهد که معلولیت و آسیب در همه طبقات و طیف‌ها وجود دارد اما تا فردی معروف و ستاره نباشد رسانه‌ها روی آن متمرکز نمی‌شوند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی افتخار خدمت به 10 هزار بیمار روانی مزمن را دارد که بیمارستان‌ها آنها را دیگر پذیرش نمی‌کنند، گفت: حتی همین فارادی که بیمارستان‌ها زا خدمات‌رسانی به آنها عاجزند، گروه هنری دارند و این فعالیت‌های هنری باعث شده که دارودرمانی هم موثرتر باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وقفه 9 ساله بین جشنواره سوم تئاتر معلولان تا جشنواره چهارم که امسال برگزار می‌شود، گفت: زمینه جشنواره چهارم جشن دوستی‌ها با احترام به تفاوت‌هاست.

سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که میزبانی چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولین را به عهده دارد، گفت: این جشنواره از 12 تا 17 آذرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود؛ وفاق بسیار خوب و همتی عالی در اصفهان با دستور استاندار ایجاد شده است و این از نقاط قوت این دوره از جشنواره است.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:


 

«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید