سالن‌های تئاتری پایتخت این روزها میزبان اجرای نمایش‌های مختلفی هستند و در کنار آثار تازه‌ای مثل «آشپزخانه» معجونی، «ماترویشکا» پارسا پیروزفر هم دوباره به صحنه می‌رود.

 

پایگاه خبری تئاتر: مجموعه‌ی تئاترشهر که پیش از تعطیلات اربعین نمایشنامه‌خوانی «هفت مجلس در عزا و معجزه» را در سالن اصلی با استقبال زیاد علاقه‌مندان روی صحنه داشت، در هفته جدید، اجرایی را در سالن اصلی نخواهد داشت و فعلا به جز نمایش «طپانچه خانم» که از مهرماه در سالن چهارسو اجرا می‌شود، در سالن‌ «سایه» و پلاتو اجرا سه نمایش به صحنه می‌روند.

«سربسته از تهران» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مجتبی کریمی برنده سه تندیس از هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی است که این روزها از ساعت 17:30 در سالن سایه اجرا می‌شود.

این نمایش با بازی فرزانه میدانی و پژمان یاوری که در سه بخش بهترین بازیگری، نمایشنامه‌ و کارگردانی موفق به دریافت جایزه شده بود، تا 23 آذرماه میزبان تماشاگران‌اش خواهد بود.

همچنین نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» نمایش دیگری است که در نوبت بعدی تالار سایه یعنی ساعت 20  اجرا می‌شود.

این نمایش 55 دقیقه‌ای به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی مهدی پاشایی آماده شده و حدیث میرامینی، توماج دانش بهزادی، علیرضا مهران و سمانه آقا زمانی در آن بازی می‌کنند.

داستان این نمایش درباره پدر و مادری است که به دلیل اعتیاد و مصرف شیشه، کودک معلول خود را آتش می‌زنند.

در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر هم نمایش «توهم» به نویسندگی و کارگردانی مشترک خسرو بامداد و فریبا شاهسون است که اجرای آن با بازی شاهسون تا ششم آذرماه تمدید شده است.
 

تماشاخانه ایرانشهر

در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر نمایش «هاروی» از ساعت 20 روی صحنه است.

این نمایش اثری از مری چیس است که ملودی آرام‌نیا آن را کارگردانی کرده و مهدی بجستانی، مهدی بوسلیک، شقایق دهقان، معصومه رحمانی، کاظم سیاحی، رامین سیاردشتی، یلدا عباسی، مسعود کرامتی، سروناز نانکلی و پرهام یدالهی در آن بازی می‌کنند.

این نمایش کمدی که متن آن برنده جایزه پولیتزر قرن نوزده برادوی بوده، تا 28 آذرماه اجرا می‌شود.
 

در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر هم نمایش «خانه ابری» به کارگردانی مشترک سیامک احصایی و حمیدپورآذری میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

این نمایش که اجرای آن از ساعت  شروع می‌شود و تا 26 آذرماه هم ادامه دارد، توسط نشمینه نوروزی و زمان وفاجویی نوشته شده و باران احصایی، هاشم اسماعیلی، حسین پوریانی، آبان حسین آبادی، سجاد حمیدیان، مریم حیدری، هدا حیدری، مینا زمان، حسین سپهر نژاد، سوده سعدایی، مهدی شاهدی، رضا شیخ انصار، سحر صبا، پرستو قربانی، مهران میری، ابراهیم ناییج، مریم نورمحمدی و سعیده نیاز خانی در آن بازی می‌کنند.

کمدی «راهبان معبد وانگ» دیگر نمایش سالن استاد سمندریان است که در نوبت اول و از ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.

این نمایش که محمدرضا کوهستانی آن را نوشته و  احمد سلیمانی هم کارگردانی می‌کند، با بازی علی فرحناک، مجید امیری، سید حمید لاجوردی، محمد جواد پیروزی، مهدی نیک‌روش و ماشاالله کوهستانی تا 23 آذر اجرا می‌شود.
 

تئاتر باران

نمایش «ماه در آب» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی هم یکی از نمایش‌هایی است که از مدتی قبل اجرای خود را در تئاتر باران آغاز کرده و تا 19 آذر روی صحنه خواهد بود.

در این نمایش که از ساعت 20:30 به صحنه می‌رود، آیدا کیخایی، ناهید مسلمی، مهدی کوشکی، باران وقارکاشانی، آهو شاه‌سون، فهیمه امن‌زاده، پدرام شریفی، علی سرابی و مارال بنی‌آدم حضور دارند.

تماشاخانه دا

در این سالن تئاتری نیز نمایشی با نام «یک مساوی چهار» از امروز اول آذر ماه اجرای خود را آغاز می‌کند.

این نمایش که 26 آذر اجرا می‌شود، به نویسندگی و کارگردانی یاور دره زمی آماده شده و سمانه اسماعیلی، شبنم قربانی، سینا کولانی، علی حافظ پور، حسین منفرد و ماکان بابکی  در آن بازی می‌کنند.

ارغنون

سالن خصوصی ارغنون یکی دیگر از سالن‌های تئاتری است که از اول آذر با یک نمایش جدید میزبان تماشاگران خود است.

نمایش «گاری گت گت» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد قاسمی به مدت یک ماه در این سالن به صحنه می‌رود و  حمید خوشنویس، ناهید محمودی، سارا پهلوانی و فرشاد قاسمی در آن بازی می‌کنند.

در این سالن، نمایش دیگری با نام «دال» اجرا می‌شود که تا 15 آذر روی صحنه است.

«دال» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مسلم خراسانی و با بازی حامد جعفری‌کیا، دنا تارفی، شب بو طوفانی، فرهاد رادمان، علی گلبن، کیانوش خان محمدی، علی شادکام، ریحان زنگنه و رضا اسماعیلی اجرا می‌شود.

پالیز

در تماشاخانه پالیز هم این روزها حسن معجونی جدیدترین نمایش خود را روی صحنه دارد.

«آشپزخانه» به عنوان اثر جدید معجونی با حضور حدود 30 بازیگر جوان اجرا می‌شود که داستانی رئال درباره عشق و خشونت و رویا دارد.

متن این نمایش که از آرنولد وسکر است توسط مهدی چاکری دراماتورژی شده و محمد رضا آبانگاه، پاوان افسر، برنا انصاری، میثاق بحرالعلومیان، پویا پورامین، برنوش پورغفار، تبسم جمالپور، شهلا حسامی، ساهره حسینی، حسین حسینیان، علی خلعتبری، مژده دایی، نهال دشتی، سام دولتی، غزال روستا، رزیتا سبزه قبایی، مازیار سیدی، هامون سیدی، بانیپال شومون، سارا صابری، کتایون طلایی، دریا فلکی، امیر قاسمی، عاطفه کریمی، نیلوفر محمدی فر، محمد مطهری پور، ساناز مصباح، احسان معجونی، میلاد معیری، هانیه مفلح، مژده منظومه، مهسا نعمتی، رعنا نوری، محسن نوری و افسون یدملت هم در آن بازی می‌کنند.

«آشپزخانه» که از ساعت 19 به صحنه می‌کود تا 18 آذر اجرا می‌شود.
 

دیگر نمایش این مجموعه «دوازده» است که با بازی فرزند مرحوم خسرو شکیبایی به صحنه می‌رود.

«دوازده» نوشته‌ای از رجینالد رز است که توسط جواد خورشا کارگردانی می‌شود و وحید آقاپور، علی پویا قاسمی، محمد حسن قائمی، امید سلیمی، فرزین فولادپنجه، علی مشایخی، محمد خوشبختیان، وحید حبیبیان، صالح علوی زاده، عباس شجاع، پوریا شکیبایی و محمد رضا مالکی بازیگران آن هستند.

نمایش دیگری که در پالیز اجرا می‌شود، هم اثری به نویسندگی، طراحی، کاگردانی و بازیگری پارسا پیروزفر است.

«ماتریوشکا» که مدتی قبل در ایرانشهر به صحنه رفت، از یکم آذر و از ساعت 17 بار دیگر اجرا می‌شود و تا 19 دی روی صحنه خواهد بود.

این نمایش براساس تعدادی از داستان کوتاه‌های چخوف است که پیروزفر به تنهایی در چند نقش مختلف بازی می‌کند.
 

تئاتر محراب

در سوله حیاط مجموعه «محراب» نمایشی در حال اجراست که تا 25 آذر از ساعت 19:30 میزبان علاقه‌مندان است.

«مجلس اشیا» به نویسندگی و کارگردانی  مهران رنج بر است که  کسری ذوالفقاری، ساچلی تاج بخش، پانته آ مهدی و لیلا ایرانی در ان بازی می‌کنند.

تماشاخانه سه نقطه

نمایش «حلاج گفت: امروز بینی و فردا بینی و پس آن فردا» نام اثری است که اخیرا در تماشاخانه «سه نقطه» به صحنه رفته و اجرای آن تا 19 آذر ادامه دارد.

نویسنده این نمایش عروسکی نیما دهقانی است که زهره بهروزی‌نیا هم آن را کارگردانی می‌کند.

این نمایش که در سال 89 منتخب جشنواره عروسکی مبارک- یونیما تهران بوده است؛ در سه جشنواره قراقستان، چک و لهستان جایزه بهترین بازیگری و بهترین نمایش و نیز بهترین کارگردانی را دریافت کرده است، با بازیگری و عروسک گردانی مهرنوش شریعتی اجرا می‌شود.

تالار مولوی

در سالن اصلی تالار مولوی نمایش «فاستوس 20165» تا 23 آذر اجرا می‌شود.

این نمایش که از ساعت 18 به صحنه می‌رود، نوشته‌ای از  یوسف فخرایی و به کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا است که عبدالرضا نصاری، رضا عموزاد، شادی اسدپور، دانیار عباسی، آناهیتا خسروی، علیرضا سعیدی، امیر جوادی، مجید اکبری و حمید رضا فراهانی در آن بازی می‌کنند.
 

در همین سالن از ساعت 20:30 هم نمایش دیگری با نام «سه خواهر» بر اساس متن نمایشنامه چخوف اجرا می‌شود که مرتضی اسماعیل کاشی علاوه بر نویسنده، طراح و کارگردان آن نیز است. 

در «سه خواهر» فاطمه احمدی، سعید اویسی، سیما تاجیک، سمیرا خلیلی، افسون دلخواه، آرن زرکریان، الناز سلیمانی، مونا شریفی، سامیا صفائی، ساناز طاری و سمیرا طلوعی بازی می‌کنند.

سالن کنش معاصر

نمایش «خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند» اثری از خسرو حکیم رابط است که در سالن تئاتر «کنش معاصر» به صحنه می‌رود.

این نمایش که تا 27 آذر و از ساعت 20:30 اجرا می‌شود به کارگردانی حمیدرضا عسکری آماده شده و حسین شجاعی‌فرد، محمود نصیری فاخر، ساناز فرخ نژاد، مریم تاران، الهه عسکری، کیمیا الوانی، حسن همتی، کامیار محبی، محمد خوشبختیان و علیرضا رشیدی بازیگران آن هستند.

تماشاخانه مشایخی

«ارکستر زنان آشویتس» نوشته آتیلا پسیانی نمایشی است که از یکم تا 23 آذر در تماشاخانه مشایخی به صحنه می‌رود.

این نمایش توسط کمال زارعی کارگردانی شده و  سجیه آشوری، سپیده جعفری، سید امیر معاون اسلامی و محسن رنجبر در آن حضور دارند.

تالار سنگلج

«ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نام نمایشی است که تا 26 آذر در  سنگلج اجرا می‌شود.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی جلال تجنگی و با بازی مهران نائل، علی نجفی، سرور عرب پور، امین میری و اتابک نادری روی صحنه می‌رود.

در سالن‌های دیگر هم نمایش‌هایی در حال اجرا هستند؛ از جمله تالار وحدت که نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده با استقبال مخاطبان در آذرماه هم روی صحنه خواهد بود.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:


 

«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید