در نشست روسای انجمن نمایش و کارگردان‌های حاضر در "همایش آثار برگزیده جشنواره‌ تئاتر استان‌ها" با اتابک نادری و سامان خلیلیان درباره امکانات و راه‌کارهایی برای حضور اهالی تئاتر استان‌ها در تهران صحبت شد

 

پایگاه خبری تئاتر:  کارگردانان برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها و روسای انجمن‌های نمایش استان‌های حاضر در" همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها" نشستی با حضور سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی و  اتابك نادري؛ مدير هماهنگي تئاتر استان‌ها در هتل باباطاهر؛ مکان اسکان مهمانان حاضر در همایش برگزار شد.

نادری ضمن اعلام این نکته که بسیاری از هنرمندان تئاتر شرایط تئاتر ایران و فرانسه را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، گفت: وضعیت فعلی تئاتر ایران مانند فرانسه در سال 1960 است. در پاریس 150 تئاتر روی صحنه هستند و در تهران از 77 الی 111 نمایش اجرا می‌شوند. تنها باید به کمپانی شدن تئاتر ایران بیندیشیم که این مهم نیز در زمان مقتضی به‌وجود می‌آید.

در ادامه سامان خلیلیان ضمن اعلام این نکته که سابقه دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی به 15 سال قبل بازمی‌گردد، گفت: یک‌سال و اندی است که مسئولیت این دفتر به من واگذار شده است. سال گذشته در شهر تبریز جشنواره‌ای با کمک شهرداری این شهر برگزار شد. ظرفیت‌های شهرداری تبریز در خدمت تئاتر خیابانی قرار گرفت و اتفاق بسیار خوبی رقم خورد.

وی در ادامه افزود: با مصوبه و بر اساس نیاز آموزشی، مقرر گردیده که برای هر استان سه میلیون تومان در زمینه تئاترهای خیابانی و محیطی تخصیص داده شود. این کارگاه های آموزشی با توجه به سرفصل های مورد نیاز مشخص گردیده اند که به تناسب و نیاز هر استان و هماهنگی با انجمن نمایش های استان، نسبت به اعزام اساتید اقدام خواهد شد.

خلیلیان در ادامه تصریح کرد: تلاش کردیم نگاه به تئاتر خیابانی را تغییر دهیم چون این نوع تئاتر که به آثاری اختصاص دارد که خارج از سالن‌ها اجرا می‌شوند، در سطح بین‌الملل ژانرهای بسیار متنوعی را شامل می‌شود و با نگاهی که به تئاتر خیابانی وجود داشت، این تئاتر محدود می‌شود. از سال گذشته و با نگاه دکتر سعید اسدی؛ دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و دغدغه‌ای که در من به‌عنوان کارگردانی که در زمینه‌های تئاتر صحنه‌ای، آلترناتیو و خیابانی فعالیت کرده‌ام، وجود دارد؛ بحث تئاتر خیابانی را به‌سمت تئاتر محیطی سوق دادیم. در نتیجه در فراخوان، این بخش را گسترده‌تر دیدیدم و تئاترهای آلترناتیو، محیطی، شورایی را به بخش خیابانی افزودیم.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، ضمن اعلام این نکته که امیدوار است استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه تئاتر محیطی و آلترناتیو فعال‌تر شوند، گفت: در این مدت منتظر بودم تا هیات رییسه تمام انجمن‌های هنرهای نمایش استان‌ها  برگزار شود تا مطالبات خود را در جایگاه حقیقی و حقوقیم مطرح کنم. باید به راه‌کار مناسبی دست یابیم تا در استان‌ها وضعیت گروه‌های تئاتر خیابانی منسجم‌تر ببینیم و مشخصات این گروه‌ها را نیز داشته باشیم. یکی از راه‌کارها این است که با هماهنگی امور استان‌ها، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایش و روسای انجمن نمایش هر استان، نماینده‌ای را در هر استان در حوزه تئاتر خیابانی معرفی کنند تا بتوانیم ظرفیت‌های تئاتر محیطی، آلترناتیو و دیگر گونه‌های تئاتر بیرونی را در هر استان رصد کنیم. این فرد می‌تواند رابط روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی با دفتر تئاتر خیابانی باشد.

در این جلسه یکی از کارگردان‌ها اعلام کرد در برخی از استان‌ها طرح‌هایی که برای اجرای تئاتر در بیرون از سالن ارائه می‌شوند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. خلیلیان در پاسخ به این کارگردان، گفت: عدم شناخت و آگاهی برخی از مسئولان حوزه تئاتر نباید دلیلی برای فعالیت نکردن در این حوزه باشد. ما باید به این افراد شیوه‌های مختلف تئاتر را معرفی کنیم. این وظیفه ما است. البته می‌دانم کار دشواری است اما باید افراد را با ژانرهای مختلف تئاتر آشنا کنیم. از سویی دیگر اگر فردی رابط انجمن هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی شود، می‌تواند مطالبه شما را به ما منتقل کند.

وی در ادامه افزود: شرایط را سنجیده‌ایم تا بتوانیم از چند گروه تئاتر محیطی حمایت کنیم تا در تهران به اجرا برسند. این امکان می‌تواند در تئاتر استان‌ها تابوشکنی کند. اهالی تئاتری که در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند، باید در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کنند تا بتوانند در تهران به اجرای عمومی تئاتر برسند اما با این شرایط امکان بهتری برای تئاتر کار کردن به وجود می‌آید.

سامان خلیلیان در پایان ضمن اعلام این نکته که اداره‌کل هنرهای نمایشی در هر کجا که نیاز باشد جلساتی را برای آگاهی بخشیدن به مسئولان برگزار می‌کند، گفت: باید راه‌کار گفتمان دوطرفه به‌وجود آید. دفتر تئاتر خیابانی، هماهنگی تئاتر استان ها و مدیر کل هنرهای نمایشی از این اتفاق استقبال و آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های تئاتر بیرونی اعلام می‌کنیم. برای این منظور بودجه‌ای هم در نظر گرفته شده است.

در پایان اتابک نادری به این نکته اشاره کرد که در این راه باید برای نام دفتر تئاتر خیابانی نیز فکری شود تا به مفهوم تئاتر محیطی، میدانی، آلترناتیو و ... نیز اشاره شود.

گفتنی است که همایش آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها از 13 الی 24 آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر

آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات

آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه می‌برد

معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها

همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»

اجرای «غصه‌ها قصه شدند» در خانه نمایش

«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار می‌شود

داود فتحعلی‌بیگی با «سایه تو سایه» به محراب می‌رود

هیچ کس اسپانسر جشنواره‌های تئاتری نمی‌شود

اظهارات وحید آقاپور درباره‌ی «۱۲»

لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد

«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه می‌رود

«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت

جزئیات راه‌اندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران

برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر معلولان

اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی

طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»

نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ می‌رود

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد

از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟