لایحه بودجه سال 93 دولت درحالی به مجلس ارائه شد که برای امور سینمایی و تولیدات فاخر، جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و نشر کتاب و مطبوعات بودجه حمایتی در نظر گرفته شده اما خبری از بودجه حمایتی برای تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیست.

پایگاه خبری تئاتر: بودجه هر ساله معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرهای تحت پوشش این معاونت یعنی هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی موضوعی چالش برانگیز و جدی است که بخصوص در سال‌های اخیر کمبود بودجه و تخصیص پیدا نکردن کامل بودجه اندک تصویب شده در این حوزه‌ها مانعی بر سر راه فعالیت بهینه هنرمندان این عرصه‌ها و تولید آثار قابل توجه هنری بوده است.

هر سال امید جامعه هنری تئاتر، موسیقی و تجسمی این است که در لایجه بودجه سالانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری با افزایش بودجه مواجه شوند و این نیاز با توجه به مشکلات مالی در 3 عرصه هنری مدنظر، طی چند سال اخیر خیلی پر رنگ‌تر شد.

سرانجام لایجه بودجه سال 93 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در آن بودجه در نظر گرفته شده برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مشخص شد. در جدول شماره 7 خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه در سال 93 برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کد دستگاه 114000، مبلغ 623 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. مبلغ 365 میلیارد تومان از بودجه برای معاونت‌های تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این که بودجه‌ای برای معاونت‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده، 150 میلیارد تومان برای بخش نشر کتاب و مطبوعات، 5 میلیارد و 100 میلیون تومان برای مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات، 2 میلیارد و 900 میلیون تومان برای برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و 100 میلیارد تومان برای امور سینمایی و نیز تولیدات فاخر در نظر گرفته شده است.

اما نکته قابل توجه و تأمل این است که جدا از بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت‌های فرهنگی، مطبوعاتی و سینمایی، بودجه مازادی برای بخش نشر کتاب و مطبوعات و امور سینمایی و نیز تولیدات فاخر پیشنهاد داده شده است اما هیچ خبری از پیشنهاد بودجه‌ای مازاد یا همان بودجه حمایتی برای تئاتر، موسیقی و تجسمی نیست.

گویا در رایزنی‌هایی که باید برای تعیین بودجه و بودجه حمایتی بخش‌های مختلف و معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شوند، معاونت هنری هیچ اقدام لازم و تأثیرگذاری انجام نداده است. این در حالی است که در عرصه تئاتر، موسیقی و تجسمی نیز به مانند سینما جشنواره‌های ملی و بین‌الملی متعدد از جمله جشنواره تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر برگزار می‌شوند. همچنین در این عرصه‌ها تولید آثار فاخر هم در طول سال وجود دارد که تولید این آثار فاخر همواره از بودجه‌ اصلی تعیین شده برای تئاتر، موسیقی و تجسمی انجام می‌شود.

اگر منصفانه و منطقی به مقوله بودجه و بودجه حمایتی نگاه شود می‌بایست در جدول بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در کنار امور سینمایی، مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشر کتاب و مطبوعات و جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، بودجه‌ای هم برای امور تئاتر، موسیقی و تجسمی و نیز تولید آثار فاخر در نظر گرفته می‌شد.

البته این اتفاق بدون رایزنی و تلاش معاون هنری که مسئول مستقیم این 3 عرصه هنری است اتفاق نمی‌افتد. واقعیت تلخ و غیر قابل انکاری که با بررسی ساده و سریع این اتفاق دیده می‌شود این است که دغدغه لازم برای تصویب و تخصیص بودجه‌ای مناسب برای تئاتر، موسیقی و تجسمی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم و دولت یازدهم وجود نداشته و تا به این لحظه نیز وجود ندارد.