حالا دیگر سالهاست که دانشجویان تئاتر می‌دانند هفته دانشجو می‌آید و می‌رود بدون اینکه از جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشجویان خبری باشد!

پایگاه خبری تئاتر:  تا همین ده سال پیش جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان که بین‌المللی هم بود، همزمان با هفته دانشجو برگزار می‌شد. دانشجویان تئاتر روز دانشجو 16 آذر ماه مراسم افتتاحیه جشنواره‌شان را برگزار می‌کردند و در این جشنواره بهترین آثار عروسکی دانشجویان به مدت یک هفته اجرا می‌شد.

دانشجویان قدیمی‌تر خوب به یاد دارند 11 سال پیش عطاءالله کوپال در آیین افتتاحیه جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان گفت: افتخار می‌کنم در روزی سخن می‌گویم که به نام هیچ دولتی نیست و به نام دانشجو آراسته است.

دانشجویان آن سال‌ها که حالا دیگر فارغ‌التحصیل شده‌اند خوب به یاد دارند در این جشنواره هنرمندانی همچون مرضیه برومند، آزاده پورمختار، بهروز غریب‌پور، زنده‌یاد جواد ذوالفقاری، مریم سعادت، مرضیه محبوب، هنگامه مفید و ... کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کردند. این جشنواره مورد حمایت همه آنان بود اما حالا هفته دانشجو که می‌آید، دانشجویان تئاتر منتظر برگزاری جشنواره‌ای نیستند، پلاتوهای دانشگاه تهران و دانشکده سینما تئاتر و تالار فردوسی دانشگاه هنر دیگر در هفته دانشجو، خنده و شادی عروسک‌ها را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

این جشنواره فقط مورد حمایت هنرمندان داخلی نبود چرا که هنرمند سرشناسی چون پتیر شومان سرپرست گروه معروف «نان و عروسک» همراه با همسرش الگا هم در دوره‌های پیشین میهمان جشنواره می‌شد، کارگاه آموزشی برپا می‌کرد و به جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان پیام می‌داد. دانشجویان کمی قدیمی‌تر، اجرای نمایش او را در حیاط دانشگاه هنر به یاد دارند.

اما جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان هم مانند بسیاری از مقولات فرهنگی در چند سال گذشته آسیب بسیار دید و به گفته‌ی صاحب‌نظران بخشی از این آسیب به سیاستگذاری‌های نادرست و کم‌توجهی‌های دانشگاه هنر که میزبان برگزاری این جشنواره بود، برمی‌گشت و بخشی هم به رفتار غیردوستانه بعضی از استادان دانشگاه مربوط می‌شد.

دانشجویان دیروز که حالا یا جزء بدنه تئاتر عروسکی شده‌اند یا از خیر دردسرهای عروسک‌ها گذشته‌اند و در شاخه‌ی دیگری کار می‌کنند حتما به یاد دارند که گاه دشمنی‌های برخی از استادان تئاتر عروسکی، چه مشکلاتی را بر سر جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی بوجود آورد.

استادانی که معمولا از شیوه انتخاب دبیر جشنواره ناراضی بودند و گاه تا مرز تحریم جشنواره هم پیش می‌رفتند، همین رفتارها بود که باعث شد انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در دوره‌هایی نسبت به این رفتار اساتید واکنش نشان دادند و مرضیه برومند هنرمندی که به گفته خودش از نخستین دوره‌های جشنواره تئاتر عروسکی در کنار دانشجویان بوده در مراسم پایانی دوازدهمین دوره این جشنواره از دانشجویان تئاتر عروسکی خواست خود را درگیر حاشیه‌های استادان‌شان نکنند و قدر جشنواره را بدانند.

از سوی دیگر دانشگاه هنر نیز در تخصیص بودجه، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. بودجه جشنواره از کانال این دانشگاه تخصیص پیدا می‌کرد اما این بودجه اغلب بسیار دیرهنگام به جشنواره می‌رسید تا جایی که دبیران دوره‌های گذشته برای تامین بخشی از هزینه‌ها در پی جذب اسپانسر گشتند.

همه این مشکلات باعث شد که سال گذشته 91 جشنواره تئاتر عروسکی برگزار نشود اما چند ماه پیش بار دیگر دانشجویان تئاتر عروسکی تصمیم گرفتند با وجود تمام مشکلات با وجود نبود بودجه و حمایت، جشنواره خود را دوباره زنده کنند تا شاید نحسی عدد 13 دست از گریبان جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان بردارد.

جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشجویی برگزار می‌شود اما نه در تقویم همیشگی خود هفته دانشجو. البته بخشی از این تغییر به دلیل ماه محرم و صفر قابل درک است و حالا قرار است جشنواره سیزدهم اواخر دی ماه برگزار شود اما بازگشت این جشنواره به روزهای پرشور و حال گذشته مسلما نیازمند زمانی بیشتر است.