نمایش «تکرار» به کارگردانی هومن بنایی که این روزها در کارگاه نمایش «باران» اجرا می‌شود، نمایشی تک‌نفره است که داستان غواصی را روایت می‌کند که در عملیاتی از همرزمان‌اش جا می‌ماند.

پایگاه خبری تئاتر: بنایی گفت: «تکرار» داستان زندگی غواصی بازمانده از جنگ است که در عملیاتی 19 همرزم خود را در رودخانه اروند جا می‌گذارد و برمی‌گردد. اما چون این عملیات سری بوده هیچ نشانه‌ای از آن وجود ندارد برای همین تصور می‌شود که مرد دچار موج انفجار شده است و برای همین او را در آسایشگاه بستری می‌کنند که در ادامه اتفاقات دیگری می‌افتد.

او افزود: زبانی که در این نمایش استفاده شده، به طور مشخص زبان جنگ ایران و عراق نیست و بیشتر نگاهی جهانی اما چون نوستالژی جنگ ما جنگ ایران و عراق است، فکت‌هایی از آن در کار وجود دارد که به مخاطب منتقل می‌شود.

این کارگردان با اشاره به متن نمایش «تکرار» که نوشته جمشید خانیان است، توضیح داد: متن این نمایش در دهه 70 نوشته شده است، ما برای اجرایمان سعی کردیم متن را به روز کنیم، برای همین بخش‌هایی از آن را حذف کردیم و بخش‌هایی را به متن اضافه کردیم.

او با بیان اینکه در این نمایش سعی کرده است نگاه متفاوتی به جنگ داشته باشد، ادامه داد: ما در این کار ضمن حفظ ارزش‌ها، نگاه متفاوت و تازه‌ای به جنگ داشته‌ایم و به دنبال این بودیم که از شعارزدگی و جریان‌های کلیشه‌ای فاصله بگیریم. در این اجرا رگه‌هایی از اکسپرسیونیسم و همچنین تئاتر فیزیکال وجود دارد.

بنایی با بیان برخی مشکلاتی که در اجرای این نمایش داشته است، گفت: از نمایش ما هیچ گونه حمایتی صورت نگرفت، ما با سردبیر برنامه «مجله تئاتر» هم صحبت کردیم که وقتی به کارها اختصاص پیدا کند اما این امکان فراهم نشد. همچنین هیچ ارگانی به این دلیل که در این نمایش به طور مستقیم به دفاع مقدس نپرداخته‌ایم از کار ما حمایت نکرد.

این کارگردان با اشاره به اجرای نمایش «تکرار» در کارگاه نمایش باران تصریح کرد: کارگاه نمایش باران با وجود امکانات کم همکاری خیلی خوبی با ما داشتند. این سالن به طور خصوصی توانسته است روی پای خود بایستد و در حد توان خودش توانسته است خدمات ارائه بدهد.

نمایش «تکرار» که تنها بازیگر آن عقیل بهرامی است تا 24 آذر ساعت 20 و 30 در کارگاه نمایش «باران» روی صحنه است.