کارگردان نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» بعد از تغییراتی در اعضای گروه، این اثر را این روزها در تالار «مولوی» روی صحنه برده است، او درباره اجرای این نمایش در این‌بازه زمانی گفت:نمایشنامه «ویسنییک» فضایی را به تصویر می‌کشد که همیشه و در همه جا قابل لمس و قابل فهم است.

 

پایگاه خبری تئاتر: نوری ادامه داد: «ویسنییک» با رجوع به زندگی «مایرهولد» و نشان دادن مشکلاتی که او در دوره استبداد استالینی داشته، از رنجی حرف می‌زند که هنرمند در چنین جوامعی می‌تواند تجربه کند، جوامعی که در آن هنر و آزادی زیرنگاه ایدئولوژیک خفه می‌شود. این شرایط انسانی برایم جذاب بود و دیدم «ویسنییک» فرم خوبی برای بیان آن انتخاب کرده، فرمی که با رنگ مایه‌های طنز و انتزاع، بیشتر فضایی «گروتسک» می‌سازد تا تراژیک. حس کردم با این متن می‌توانم به فرم اجرایی خوبی برسم و در عین سرگرم کردن مخاطب، فکرش را هم قلقلک بدهم.

او در مورد انتخاب تالار «مولوی» برای اجرای این اثر توضیح داد: بار اول همین نمایشنامه را سال 93 در بخش مدرسان جشنواره تئاتر دانشگاهی با جمعی از دانشجویانم در دانشگاه سوره و در همین سالن مولوی اجرا کردم. سال پیش، به پیشنهاد آقای نادر فلاح که قرار بود مدیرعامل یک سالن خصوصی در حال ساخت باشند، دوباره کار روی این نمایشنامه را شروع کردم و قرار شد آن سالن با کار من افتتاح شود و این بار چند نفر بازیگر حرفه‌ای و شناخته شده در کار بازی کنند. تجربه خیلی تلخی بود، نه آن سالن سر موقع آماده شد و نه کار من به سرانجام رسید. بعد از دو ماه تمرین، چهار بازیگر حرفه‌ای کار، گروه را ترک کردند. یکی از دلایلی که تمرین ما را متوقف کرد این بود که آن بازیگرها نوع خاصی از تئاتر را بلد هستند و هرجا هم بروند، می‌خواهند همان شیوه را پیاده کنند.

نوری مطرح کرد: کارگردانی برای من کاری پژوهشی است و در هر کار دنبال تجربه‌ای تازه هستم، در حالی که تئاتر حرفه‌ای ما به دنبال حقظ موقعیت خودش است و جسارت تجربه را ندارد. امسال تصمیم گرفتم برای بار سوم روی این متن کار کنم و با اهلش، دانشجویان تئاتر و در سالنی که متعلق به تئاتر دانشگاهی است.

کارگردان «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» ابراز عقیده کرد: در همه جای دنیا، تئاتر دانشگاهی از احترام و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و معمولا دولت‌ها بیشترین هزینه را در این بخش صرف می‌کنند چون فقط این بخش از جامعه تئاتری می‌تواند تئاتر را از رکود نجات بدهد و همیشه پیشنهادهای تازه اجرایی ارائه دهد، دلیلش هم مشخص است، جسور و مستقل است و از نزدیک شدن به هیچ موضوع و فرمی نمی ترسد. اما در ایران قضیه فرق می‌کند، تئاتر دانشگاهی نه از طرف دولت حمایت می‌شود و نه جامعه تئاتری این بخش از تئاتر را جدی می‌گیرد. متاسفانه خود دانشجویان تئاتر هم بیشتر مواقع قدر خود را نمی‌دانند و همه تلاش‌شان در جهت نزدیک شدن به تئاتر حرفه‌ای است و به نوعی ادای تئاتر حرفه‌ای را در می‌آورند، البته همیشه دانشجویانی پیدا می‌شوند که کارهای خلاقه و تازه‌ای ارائه دهند.

نوری در پایان در رابطه با گروه بازیگران این نمایش گفت:  دو بازیگر عوض شدند، یک نفر که من از کارش راضی نبودم و مجبور شدم عوض کنم. نفر دوم که از نظر من یک فارغ التحصیل تازه دانشگاه بود و متناسب با بقیه بازیگران که دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه هستند، 20 روز مانده به اجرا گروه را ترک کرد، این بازیگر نقش اصلی کار را بازی می‌کرد و بهانه‌هایش آنقدر نبود که این بی‌اخلاقی را توجیه کند.  در نهایت من و گروه کارمان را ادامه دادیم و در یک ماه اخیر شبانه‌روز تلاش کردیم و دوباره آقای محمد رضا چرختاب را به کار برگرداندم که در همان اجرای جشنواره دانشگاهی سال 93 نقش اصلی را بازی کرده بود. او خیلی مردانه پذیرفت و در این فرصت اندک به ما پیوست. حضور خلاقانه محمد رضا چرختاب در تمرین‌ها،اتفاق‌های بسیار خوبی رقم زد و کار به سمت بهتری رفت.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:
 

اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان / اعلام برگزیدگان

جعفر والی پیشکسوت تئاتر درگذشت

صدا بردار تئاتر باید کارگردانی صدا کند

اعلام ۱۰ اثر برگزیده بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از دو کتاب زندگی نامه جبار باغچه بان

پوستر نمایش "حادثه در ویشی" رونمایی شد

ادوارد آلبی موضوع دومین شماره "نقد هنر"

انتقاد یک کارگردان از تماشاخانه ارغنون به دلیل عدم تعهد به قرارداد

حسین پاکدل «کابوس حضرت اشرف» را به فجر می‌برد

«ماتریوشکا» تا ۱۹ دی ماه روی صحنه می‌ماند

تازه‌ترین نمایش‌های تماشاخانه پالیز معرفی شدند.

«بانوی گم‌شده» با مهشاد مخبری روی صحنه می‌رود