این کارگردان تئاتر درباره‌ی جدیدترین اثر نمایشی خود گفت: نمایشنامه‌ی «مرداب روی بام» جدیدترین کار گروه ماست که متن آن را با نگاه دوری به نمایش‌نامه «دونا رزیتا»ی لورکا نوشته‌ام و برخلاف کارهای دیگرم که اقتباس یا برداشت از متون دیگر بود، این نمایشنامه با متن اصلی فاصله بسیاری دارد.

پایگاه خبری تئاتر: گوران: پیش از این قرار بود نمایش «سه خواهر» را به عنوان اثری مشترک میان گروه ما و یک گروه دیگر اجرا کنیم که اجرای این نمایش منتفی شد و پس از آن نمایش«مرداب روی بام» را جایگزین کردیم.

گوران افزود: نگارش متن تقریبا تمام شده و دو بار آن را بازنویسی کرده‌ام و براساس گفتگوهایی که با تماشاخانه ایرانشهر داشته‌ایم، قرار است این نمایش فروردین سال آینده در سالن دکتر ناظرزاده این تماشاخانه اجرا شود.

این کارگردان تئاتر درباره‌ی درون‌مایه‌ی نمایش‌اش نیز توضیح داد: این نمایش بستر عاشقانه‌ای دارد که شرایط اجتماعی آن را تغییر می‌دهد و به نوعی مفهوم انتظار را با خود یدک می‌کشد. به این معنا که تم اصلی کار، کشمکش آدم‌های نمایش و برخوردشان با مفهوم انتظار است؛ انتظاری که برای هر یک از شخصیت‌های نمایش مفهوم خاص خود را دارد.

سرپرست گروه تئاتر «یرما» با اشاره به تفاوت این نمایش با آثار قبلی‌اش تصریح کرد: در میان نمایشنامه‌هایی که نوشته‌ام، این اثر در ریتم و تپش صحنه نمایش متفاوتی است و در شکل و محتوا نیز شبیه هیچ یک از آثارم نیست.

گوران به عنصر قصه به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم این نمایشنامه اشاره کرد و توضیح داد: این نمایش به شدت دارای قصه است که این قصه در لایه‌های مختلف آن وجود دارد. ضمن اینکه همان شاعرانگی که همیشه در آثار گروه ما هست، در این نمایش نیز به شدت وجود دارد.

او که سال گذشته دو نمایش را با متونی از محمد چرم‌شیر اجرا کرد، یادآور شد: بعد از نگارش نمایش‌نامه «خاموشی دریا» که با کارگردانی نیما دهقان اجرا شد، متن دیگری ننوشتم چون دوست داشتم در ریتم دیگری بنویسم و خودم را تکرار نکنم و شاید به همین دلیل است که فکر می‌کنم بعد از مدتی که نمایش‌نامه‌ای ننوشته‌ام، همه حرف‌هایم را در نمایش‌نامه «مرداب روی بام» زده‌ام.

کارگردان نمایش‌های «داستان یک پلکان» و «می‌خوام بخوابم» که سال گذشته نمایش «هملت» را با متنی از محمد چرم‌شیر اجرا کرد، یادآور شد: این نمایش اولین اثری بود که خودم متن آن را ننوشتم، چون می‌خواستم یک بار فقط کارگرانی کنم و از این تجربه بسیار راضی هستم زیرا چیزهای تازه‌ای کشف کردم.

رضا گوران در پایان صحبتش برنامه بلندمدت تماشاخانه ایرانشهر را یکی از نقاط مثبت این تماشاخانه به شمار آورد و گفت: حُسن بزرگ تماشاخانه‌ی ایرانشهر دراین است که خیلی زود برنامه‌ی گروه‌ها را اعلام می‌کند و به این ترتیب هر گروه برای تولید نمایش‌اش زمان کافی دارد. ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌ایم و قرارداد اجرایمان را بسته‌ایم، از حالا می‌دانیم که قرار است فروردین سال آینده اجرا داشته باشیم.

رضا گوران پیش از این نمایش‌های «یرما» و «ابرهای پشت حنجره» را با اقتباس از آثار فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی نوشته و کارگردانی کرده است و نمایش‌نامه «مرداب روی بام» سومین اثر اوست که براساس متنی از لورکا نوشته شده است.

 

 


منبع: خبرگزاری ایسنا