مشاور هنری وزیر ارشاد شب گذشته پس از تماشای تازه‌ترین نمایش حسین پارسایی گفت: در عرصه هنر ما باید تلاش کنیم تماشاگران حرفه‌ای که می‌توانند با لایه‌های زیرین و پنهان اثر نمایشی ارتباط برقرار کنند، بیشتر شوند.

پایگاه خبری تئاتر: حمید شاه آبادی با حضور در تالار وحدت و تماشای «خواهرانه به وقت خیزران» به کارگردانی حسین پارسایی در خصوص این اثر به وجه پیوند مضامین دینی با تئاتر مدرن اشاره کرد و گفت: به نظر می آید که با تغییر و تحولاتی که در فضای فرهنگی کشور صورت می گیرد و اقبالی که قشر جوان به سبک های اجرایی جدید در  تئاتر دارد جای خالی ورود تئاتر دینی به این عرصه به طور جدی احساس می شود. ما همیشه در تئاتر دینی با یک سبک خاص روبه رو بوده ایم و معمولا  کارهایی که محوریت آن بر داستان است و درام خاصی دارد و سبک آن رئال تلقی می شود، همیشه در تئاتر دینی غلبه داشته است.

او ادامه داد: حتی در حوزه تئاتر دینی ما با سابقه طولانی از آثار هنر نمایشی به نام تعزیه مواجه هستیم که کارکرد خاص خودش را دارد و مردم این سبک از هنر نمایشی را می شناسند. از طرفی اَشکال تئاتر سنتی نیز همیشه در عرصه تئاتر دینی نقش آفرین بوده اند اما اینکه با استفاده از ظرفیت های جدی و نوین، استفاده تخصصی از نور، صدا، فیلم و مجموعه ای از حرکت های نمایشی و همینطور یک شیوه جدید از تئاتر مدرن که امروز در کشور ساری و جاری است، داستانی همچون عاشورا وارد این فضا شود، آنوقت جنس دیگری از مخاطبان را با خود به همراه خواهد داشت.

شاه آبادی در ادامه به تئاتر «خواهرانه به وقت خیزران» اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مردم داستان کربلا را هزاران بار با تمام زوایا شنیده اند و از همه لحظات آن تصوری دارند با این حال تئاتر «خواهرانه به وقت خیزران» توانست داستانی آشنا را با استفاده از تکنولوژی، زبان و شیوه مدرن ارائه کند و با استفاده از این قالب جدید اثر را با طیف دیگری از مخاطبان ارتباط بدهد. البته ممکن است خیلی ها این سبک را نپسندند  و با همان سبک سنتی ارتباط برقرار کنند که البته تعداد این مخاطبان نیز کم نیست.

مشاور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه این نمایش بار زیاد دیالوگ خود را روی دوش تیمی می اندازد که حرکت های نمایشی انجام می دهند وکمک می کنند تا مفهوم و حس به مخاطب منتقل شود، افزود:  بنابراین شما وقتی حرکت های نمایشی گروه را در مورد حرکت اسب ها بر روی پیکر شهدای کربلا می بینید متن ادبی و قوی نمایش با حرکت ها، فضا را برای مخاطب زنده می کند لذا مخاطب حرفه ای تئاتر داشته ها و باورهای دینی خودش را در قالب یک اثر نمایشی می بیند که می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

شاه آبادی در خصوص محتوای این اثر گفت: طبیعتا سیر درست تاریخ کربلا در این اثر نمایشی خودش را نشان داد یعنی مجموعه رخدادهایی که در واقعه عاشورا اتفاق افتاده و ما آن را پای منبر و در هیات ها  بارها شنیده ایم، به نحو درستی اتفاق افتاد و برای کسی که کمتر با واقعه کربلا آشنا باشد یک دور مرور کل واقعه کربلا است. ویژگی این اثر این است که مخاطب حرفه ای تئاتر را کانون هدف خود قرار داده است.

او همچنین در خصوص اهمیت استفاده از ساختارهای نوین برای جذب مخاطب افزود: به هر حال کسانی که با حوزه تئاتر آشنایی دارند  و در واقع اهالی و تماشاگر حرفه ای این هنر محسوب می شوند، سبک ها و آثار متنوعی را دیده اند. در عرصه هنر ما باید تلاش کنیم که تماشاگر حرفه ای که می تواند با لایه های زیرین و پنهان  اثر نمایشی  ارتباط برقرار کند، بیشتر شوند.

وی ادامه داد: برای این نوع از مخاطبان حرفه ای باید تنوع آثار نمایشی به ویژه در ژانر دینی وجود داشته باشد. آن هم از واقعه ای که مخاطبان داستانش را به خوبی می شناسند و نقل این مطالب ممکن است به دانش مخاطبان خیلی چیز زیادی اضافه نکند. البته تماشاگر سنتی ما اگر قرار باشد آرام آرام تبدیل به تماشاگر حرفه ای شود باید از موضوعاتی که مضامینش را می شناسد و نمادهایش را می تواند به زودی تداعی معانی کند و به مفاهیم پی ببرد، شروع کند.

وی گفت: آقای پارسایی هنرمند خلاق و توانمندی است و در حوزه کارگردانی سابقه آثار خوبی دارد. کار پیشین او از جنس تئاتر سنتی و اثر جدید او از جنس تئاتر مدرن و این امر نشان دهنده توانایی و تسلط ایشان در هر دو سبک است.