این مراسم با حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، ارمغان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی و مسئولان و هنرمندان تئاتر این استان در تالار هنر شهر یزد برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد با اشاره به همت هنرمندان نمایش یزد در تاسیس بلک باکس، از توجه مدیر کل هنرهای نمایشی به توزیع امکانات و تخصیص تجهیزات به اماکن تئاتری استان ها قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تلاش و انگیزه ی هنرمندان استان یزد با تکمیل این سالن بیش از گذشته باشد. 

غیاثی با اثرگذار خواندن برگزاری دو دوره فجر استانی در یزد ، از آمادگی و تمایل مجموعه فرهنگ و هنر یزد در برگزاری تورهای تئاتر و تبادل تئاتری با دیگر استان ها خبر داد. 
در این مراسم از دکتر محمود دهقان هراتی رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی استان و دیگر همکاران اش تقدیر شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با ابراز خرسندی از تلاش بی دریغ محمود دهقان هراتی، توجه به تولید و اجرای عمومی، به کارگیری حداکثری ظرفیت تئاتر استان و تقویت پورتال خبری انجمن هنرهای نمایشی یزد را از نقاط قوت مدیریت ایشان دانست و خواستار بهره مندی از تجربیات و دانش تئاتری دهقان هراتی در دوره ی جدید انجمن شد. 

اجرای موسیقی توسط گروه راز به سرپرستی علی امیدی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

مهدی شفیعی: موفقیت تئاتر در دیده بانی آسیب های اجتماعی است

مهدی شفیعی در نشست پرسش و پاسخ هنرمندان با مدیران تئاتر و دبیر جشنواره فجر، موفقیت تئاتر به عنوان نهادی تحول آفرین را، دیده بانی آسیب های اجتماعی دانست. وی رسالت هنرمند را نقد منصفانه و مشارکت علمی و عملی در کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرده و از تئاتر به عنوان یک درمان دائم در مواجهه با آسیب های اجتماعی یاد کرد. 

مدیر کل هنرهای نمایشی با غنیمت دانستن تاسیس پلاتوی تالار هنر، از تجهیز این سالن تا پایان سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد این توسعه و تجهیز با مضاعف شدن تولیدات کیفی تئاتر در استان یزد همراه شود.
شفیعی با اشاره به ظرفیت اجرایی تالار هنر با دارا بودن یک سالن و یک بلک باکس پیشنهاد داد، با نامگذاری این سالن به نام تاتر شهر یزد زمینه اعتلای هویت تئاتری و فعالیت مستمر گروه های نمایشی فراهم شود. 

شفیعی از پویایی و به روز بودن پرتال انجمن نمایش یزد با مدیریت علیرضا خورشیدنام تقدیر کرد و گفت: امیدوارم گیشه بلیط فروشی اینترنتی در یزد به زودی راه اندازی شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی هم چنین از زحمات علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد سپاسگزاری کرد و گفت: برای تبادل فرهنگی و تئاتری گروه های نمایشی تهران و دیگر استان ها با یزد آمادگی داریم.

بازگشت به تورهای اجرای تئاتر

دکتر سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دیگر سخنران این نشست بود. وی نیز با قدردانی از زحمات برگزار کنندگان جشنواره فجر استان یزد گفت: این درون گرایی و ژرف نگری باید تجلی بهتری در دنیای ما پیدا کند. می دانید که این جشنواره یکی از هفت گانه فجر استانی است که در دی ماه برگزار شد . خیلی خوشحالم که فجر استانی را نه به عنوان یک رویداد که به معنای یک نماد مطرح می کنیم و تاکید من بر فلسفه برگزاری این رویداد است. این وفاق و این حس خوب ایجاد شده می تواند نتیجه کوششی باشد که همه ما داریم برای تئاتر انجام می دهیم.

وی ادامه داد: فلسفه فجر استانی از سال گذشته برای من به عنوان دبیر جشنواره و مهدی شفیعی به عنوان مدیر ارشد تئاتر این است که تولید تئاتر را رونق بدهیم ، باید زمینه هایی پیدا کند و به یک تجربه تاریخی برگردد و آن تور اجراهای تئاتر است. پیشنهاد آقای غیاثی و اینکه یزد می تواند میزبان تور اجراها باشد را باید به فال نیک گرفت.

سعید اسدی در خصوص منابع اقتصادی بخش فرهنگ نیز گفت: منابع اقتصادی تئاتر حتی در دولت در یک جا متمرکز نیست . نهاد هایی که می توانند بودجه فرهنگی داشته باشند متعدد هستند و اتفاقا بودجه ها در استان ها پخش شده و البته هر استانی بودجه خودش را دارد. شهرداری ها بودجه های فرهنگی خودشان را دارند. به اعتقاد من باید اعتلافی با محوریت کابینه استانداری شکل بگیرد تا امکان استفاده از این منابع ایجاد شود. امیدوارم میراث خوبی باشد برای آیندگان 

وی با ابراز امیدواری از این که در آینده یک نظام در گردش تئاتر داشته باشیم تصریح کرد: امیدوارم این مسئله به شهر هایی که در آن تئاتر نیست نیز تسری پیدا کند. هر جا یک سخنرانی کوچک بگذارید جامعه را می سازید. تئاتر مهمترین امکان بشری برای ساختن شهروند بوده است.

اسدی ادامه داد: سمیناری داشتیم به عنوان شهر و شهروندی و تئاتر و صحبت اش همین بود که تئاتر از زمانی که ایجاد شده هدف اش بنیان گذاری شهر و شهروندی بوده است. جهان امروز به شهروند آگاه و مسئول بیشتر احتیاج دارد. چون اگر نهاد های اجتماعی بر اساس کنش گران شهروندی که مسئولیت دیگران را هم بر عهده بگیرند باشد، بسیاری از مسائل جهان امروز و این کشتار و تروریسم و زیاده خواهی و غیره رفع خواهد شد.

وی با اشاره به گروهی از اروپا که عنوان دیوار ریخته دارد گفت: این گروه با این ایده نامگذاری شده که یک دیوار کامل هیچ وقت شما را به مشارکت دعوت نمی کند اما یک دیوار نیمه ساخته شما را به مشارکت دعوت می کند. بنابر این کارها را آغاز کنید تا مشارکت دیگر نهادها به سوی شما بیاید.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان گفت: یاد این جمله «میلان کوندرا» افتادم که می گوید؛ دوست داشتن چیست و چه وقت می فهمیم چیزی را دوست داریم، جواب ساده است. وقتی برایش نگرانیم. چون برای بشر ، برای فرهنگ و برای تئاتر نگرانیم حتما دوستش داریم. من هم همه شما عزیزان را دوست دارم.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

بازیگری که برای رسیدن به لهجه از رهبر ارکستر ارمنی‌تبار کمک گرفت

تماشاخانه ارغنون «در» را به نمایش گذاشت

اجرای «مارکس و کوکاکولا» در تماشاخانه پالیز

معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه تالیفی جایزه محمود استادمحمد

رضا مهدیزاده با «صحنه به صحنه» در خانه هنرمندان ایران

رضا کیانیان کارگردانی تئاتر را تجربه می‌کند

پوستر تئاتر فجر رونمایی شد / قدردانی از برگزیدگان بخش «هویت بصری»

امیر دژاکام با "شیشه" به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

تایتانیک در تالار رودکی اجرا می شود

فرانسوی‌ها با دو نمایش به ایران می‌آیند

معرفی راه‌یافتگان به مسابقه هویت بصری جشنواره تئاتر فجر

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

تماشاخانه سه‌نقطه میزبان اثری از ریما رامین فر می‌شود

فراخوان آزمون بازیگری برای نمایش «مفیستو» منتشر شد

تئاتر فرزند فراموش شده خانواده فرهنگی ایران

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار

خسرو شهراز: حال جسمانی‌ام بهتر شده است

تراژدی «مهرداد» اثر ژان راسین منتشر شد