حسام الدین مقامی کیا در برنامه "پرده آخر" شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: تعاریف فرهنگی و ممیزی ها در قالب های مختلف هنری متفاوت و مختلف هستند، برای مثال جمله ای که در یک کتاب مشمول ممیزی نیست، ممکن است با روی صحنه رفتن دچار سانسور شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: برنامه "پرده آخر" با موضوع (بررسی اقتصاد تئاتر و نقش تبلیغات و نوع فروش در تئاتر) با حضور حسام الدین مقامی کیا (روزنامه نگار و ایده پرداز تبلیغات) و نوری (تهیه کننده و کارگردان تئاتر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
 

در این برنامه نوری با اشاره به گروه های تئاتر قبل از انقلاب در ایران، گفت: گروه های تئاتر در ایران قبل از انقلاب سالانه مبلغی را به عنوان یارانه از دولت دریافت می کردند، به طوری که افراد گروه از این راه درآمد کسب می کردند.
 

وی همچنین در ادامه افزود: گروه های تئاتر قبل از انقلاب دغدغه ی فروش بلیط را نداشتند، چرا که درآمد ماهیانه ی خود را از دولت به دست می آوردند.
 

این تهیه کننده ی تئاتر با اشاره به سبد فرهنگی جامعه ی قدیم ایران، اظهار داشت: جامعه ی قدیم ایران و به ویژه قبل از انقلاب به میزان امروزی دارای سبد فرهنگی نبود.
 

وی با اشاره به اقتصاد امروزی تئاتر در کشور، خاطر نشان کرد: عدم وابستگی اهالی تئاتر به دولت از نظر مالی، دغدغه ی فروش بلیط و رونق اقتصاد تئاتر را افزایش داده است.
 

نوری در خصوص نقش تهیه کننده در تئاتر، توضیح داد: عنوان و نقش تهیه کننده در تئاتر بدون شک از سینما وارد تئاتر شده است، به طوری که امروزه جایگزین مدیر تولید های قبلی شده است.
 

وی همچنین با اشاره به سالن های تئاتر در کشور، گفت: متاسفانه در دهه ی های اخیر سالن های تئاتر در کشور گسترش پیدا نکرده است، این موضوع در حالی است که گروه های تئاتر امروزه نسبت به چند دهه ی اخیر چند برابر شده اند.

 

در ادامه برنامه حسام الدین مقامی کیا با اشاره به درآمدزایی در تئاتر، گفت: درآمدزایی زمانی بر مبنای صنعت پیش می رود که تا حد امکان به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند.

 

وی همچنین در ادامه افزود: در صورت خصوصی سازی تئاتر، گروه های نمایشی می توانند سلیقه ی خودشان را در نمایش های اجرایی اعمال کنند.

 

این روزنامه نگار حوزه ی تئاتر با تاکید بر لزوم خصوصی سازی تئاتر، اظهار داشت: خصوصی سازی تئاتر یکی از عوامل مهمی است که می تواند تئاتر کشور را از وضعیت حاضر نجات دهد.

 

وی در خصوص تئاترهای خانگی، توضیح داد: عده ای برای فرار از مناسبات اداری، اجرای تئاترهای خانگی را ترجیح می دهند.

 

حسام الدین مقامی کیا با اشاره به نظارت های تئاتر در کشور، عنوان کرد: تعاریف فرهنگی و ممیزی ها در قالب های مختلف هنری متفاوت و مختلف هستند، برای مثال جمله ای که در یک کتاب مشمول ممیزی نیست، ممکن است با روی صحنه رفتن دچار سانسور شود.  

 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

بازیگری که برای رسیدن به لهجه از رهبر ارکستر ارمنی‌تبار کمک گرفت

تماشاخانه ارغنون «در» را به نمایش گذاشت

اجرای «مارکس و کوکاکولا» در تماشاخانه پالیز

معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه تالیفی جایزه محمود استادمحمد

رضا مهدیزاده با «صحنه به صحنه» در خانه هنرمندان ایران

رضا کیانیان کارگردانی تئاتر را تجربه می‌کند

پوستر تئاتر فجر رونمایی شد / قدردانی از برگزیدگان بخش «هویت بصری»

امیر دژاکام با "شیشه" به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

تایتانیک در تالار رودکی اجرا می شود

فرانسوی‌ها با دو نمایش به ایران می‌آیند

معرفی راه‌یافتگان به مسابقه هویت بصری جشنواره تئاتر فجر

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

تماشاخانه سه‌نقطه میزبان اثری از ریما رامین فر می‌شود

فراخوان آزمون بازیگری برای نمایش «مفیستو» منتشر شد

تئاتر فرزند فراموش شده خانواده فرهنگی ایران

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار

خسرو شهراز: حال جسمانی‌ام بهتر شده است

تراژدی «مهرداد» اثر ژان راسین منتشر شد