نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور دبیر و همچنین دبیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و در خصوص بخش های مختلف این رویداد صحبت شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهمیه پناه آذر مدیر روابط عمومی این رویداد تئاتری، در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در ابتدای این نشست اسدی به ارائه گزارشی درباره بخش های مختلف جشنواره سی و پنجم پرداخت و گفت: در این جشنواره ۱۹ اثر خارجی و ۱۱۱ اثر ایرانی حضور دارند. در بخش نمایش های ایرانی ۷۹ اثر در بخش صحنه ای و ۳۲ اثر در بخش خیابانی اجرا می شوند. طبق آمار ۶۲ نمایش از تهران و ۴۹ نمایش از استان های دیگر در جشنواره حضور دارند.

وی ادامه داد: در این جشنواره ۱۲۰ کارگردان حضور دارند که میانگین سنی آن ها ۳۶/۲ است. در این بین ۲۵ کارگردان زن تئاتر در بین کارگردان های جشنواره دیده می شود که در بخش اجراهای محیطی و خیابانی نیز ۸ کارگردان زن حضور دارند. در این دوره از جشنواره ۸ نمایشنامه غیر ایرانی از سوی کارگردان های تئاتر ایران ارائه شده و باقی آثار ایرانی هستند. در کل ۱۲۷ نمایشنامه نویس در جشنواره شرکت کرده اند که از این میان ۲۱ نمایشنامه نویس زن هستند. خراسان رضوی نیز با ۷ اثر و شهر مشهد با ۵ نمایش بیشترین حضور در جشنواره سی و پنجم را دارند.

دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر درباره بخش بین الملل جشنواره و آثار آن، توضیح داد: رویکرد ما برای انتخاب آثار خارجی این دوره از جشنواره، معرفی تکنولوژی و شیوه های جدید اجرا است. ما در جشنواره نیز تأکیدمان برای حضور مهمان های خارجی، افرادی است که امکان معرفی تئاتر ایران به جهان را فراهم کنند.
 

اسدی با بیان اینکه بخش بعلاوه فجر جشنواره باعث مشارکت بیشتر جامعه تئاتر ایران می شود، افزود: امسال تماشاخانه های خصوصی، نیمه دولتی و حتی دولتی می توانستند در این بخش مشارکت داشته باشند. در مجموعه ۱۰ تماشاخانه با ۱۱ سالن در بخش بعلاوه فجر جشنواره سی و پنجم حضور دارند. در این بخش ۵۷ نمایش به صحنه می روند و قرار است ۷ کارگاه آموزشی از جمله کارگاهی توسط داریوش مؤدبیان در این بخش برگزار شود.

وی اظهار کرد: در جشنواره سی و پنجم، ۲ اثر با حضور نابینایان و یک اثر با حضور افراد مبتلا به سندرم دان اجرا می شود. همچنین تعاملی با انجمن نابینایان و ناشنوایان و همچنین پیوستن به کمپین حمایت از آب، از برنامه های این دوره از جشنواره است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره همزمان چند روز پایان جشنواره با ایام برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر و اینکه آیا امکان جابجایی ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر وجود داشت یا نه، یادآور شد: جشنواره تئاتر با جشنواره فیلم تفاوت هایی دارد و یکی از مهمترین تفاوت ها این است که در جشنواره فیلم یک نسخه کپی از آثار سینمایی خارجی در جشنواره ارائه و نمایش داده می شود اما در تئاتر باید گروه های خارجی را هماهنگ کرد تا در جشنواره حضور پیدا کنند. از این رو تدارکاتی که برای حضور آثار خارجی در جشنواره تئاتر فجر انجام شده بود، برای ۱۲ روز ابتدای بهمن ماه بوده است. ضمن اینکه کارگاه های آموزشی و همایش برگزیده های تئاتر جشنواره های استانی نیز قبل از بهمن ماه برگزار شدند.

اسدی درباره اینکه چرا آثاری با موضوع انقلاب اسلامی در جشنواره تئاتر فجر حضور ندارند، اظهار کرد: هدف جشنواره تئاتر فجر مثل سایر جشنواره هایی که به مناسبت ایام فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شوند، این است که هنر را در بزرگداشت انقلاب اسلامی ارائه دهد. هدف این است که گفتمان انقلاب اسلامی در آثار نمود پیدا کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تا چه حد آثار خارجی بر اساس استراتژی های جمهوری اسلامی ایران در منطقه انتخاب شده اند، گفت: الزاما آثار بین المللی باید با ما انطباق فرهنگی داشته باشند. نمایش «پرنده» از کشور اسپانیان به موضوع بی تفاوتی اروپا و جنگ افروزان به مهاجران جنگ می پردازد. معرفی ایران فرهنگی در بخش بین الملل مدنظر ما بوده است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد: مصوبه غیر عادلانه آمریکا در خصوص ویزا ندادن به افرادی که به ایران سفر می کنند باعث شد تا برخی گروه ها را نتوانیم به جشنواره دعوت کنیم.

اسدی در ادامه به معرفی داوران بخش های مسابقه جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر پرداخت و گفت: در بخش مسابقه جوان محمد امیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر به عنوان داور حضور دارند و داوری آثار مسابقه مروز بر عهده رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدیزاده و نادر برهانی مرند است. در بخش مسابقه بین الملل هم یک داور از یونان، یک داور از هلند و یک داور از کره جنوبی به همراه فرهاد مهندس پور و مسعود دلخواه آثار را ارزیابی می کنند.

در ادامه پیمان شریعی دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به حضور یوجنیو باربا در ایران، گفت: از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه گروه یوجنیو باربا در ایران حضور دارند و هم اثری نمایشی و هم مستر کلاس هایی را برگزار می کنند.

وی ادامه داد: ما امسال ۲ هزار هنرمند از شهرستان های مختلف را به عنوان مهمان در جشنواره داریم که سرویس دهی به این هنرمندان در اولویت جشنواره است. جشنواره تئاتر فجر به لحاظ اجرایی از مشکل ترین جشنواره های فرهنگی و هنری ایران است زیرا هماهنگ کردن گروه ها و مهمانان خارجی و حضور آن ها در جشنواره بسیار سخت و مشکل است.

شریعتی اظهار کرد: از همراهی شهرداری تهران در تمام بخش ها تشکر می کنم. ظرف چند روز آینده شاهد حجم تبلیغاتی گسترده ای برای جشنواره تئاتر فجر خواهیم بود.

در ادامه این نشست سعید اسدی درباره تبلیغ راه افتاده در فضای مجازی با عنوان «من تئاتری ام» و اینکه آیا این تبلیغ شأن تئاتر را پایین نمی آورد، توضیح داد: کوشش ما در توسعه تئاتر باید باشد و دعوت عمومی برای تئاتر. ما با استفاده از فضاهای مجازی باید سویه جذاب تئاتر برای مخاطب را هم مورد توجه قرار دهیم. تلاش ما این است که مشارکت بیشتری را در مخاطب برای تئاتر و جشنواره تئاتر فجر ایجاد کنیم.
 

وی درباره سرانجام حضور پردیس تئاتر تهران در جشنواره تئاتر فجر سی و پنجم، گفت: به دلیل اینکه سالن های این مجموعه هنوز مورد بهره برداری و اجرای مستمر تئاتر قرار نگرفته اند، نمی شد که برای اجراهای جشنواره از آن ها استفاده کرد چون احتمال بروز مشکلات فنی یا غیره وجود داشت. علیرغم پیشنهاد دوستان در شهرداری تهران، مقدر نشد که پردیس تئاتر تهران در جشنواره حضور پیدا کند و امیدواریم در دوره های بعدی جشنواره شاهد حضور پردیس تئاتر تهران باشیم.

اسدی درباره احتمال وجود برخی ملاحظات برای انتخاب آثار داخلی به منظور حضور در جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر، تأکید کرد: جشنواره تئاتر فجر جشنواره ای دولتی است که باید سیاست های فرهنگی و دولتی در آن رعایت شود. باید این جشنواره نسل های مختلف تئاتر را ببیند و وجوه هنری مختلف را در نظر بگیرد. من اگر دبیر جشنواره ای خصوصی بودم به بسیاری از پرسش ها پاسخ می دادم ولی دبیر جشنواره ای دولتی هستم که ملاحظات و سیاست هایی دارد که باید لحاظ شوند.

در ادامه این سخنان پیمان شریعتی یادآور شد: همه آثار بخش مرور تئاتر ایران که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند پیش از این از سوی اداره کل هنرهای نمایشی مجوز اجرا گرفته بودند و هیچ مشکلی برای حضور آن ها در جشنواره نبود. اگر برخی آثار در جشنواره حضور ندارند به دلیل این است  که برخی گروه ها به دلیل اینکه چند ماه پیش اجرای عمومی خود را سپری کرده بودند و دکور و بعضی بازیگران خود را در اختیار نداشتند.

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه جشنواره به تناسب سال گذشته خیلی افزایش نداشته است. پیش بینی روی مبلغ ۴ میلیارد تومان است. کمک هزینه ها طبق فراخوان به گروه ها پرداخت می شود و امروز اولین قسط کمک هزینه ها پرداخت می شود.

شکل گیری کارگروه نقد با سرپرستی امین عظیمی از دیگر برنامه هایی بود که سعید اسدی به عنوان برنامه های مدنظر در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به آن اشاره کرد.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

دبیر بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی منصوب شد

"فروغ فرخزاد"، "پینا باوش" و "مارینا آبراموویچ" بر صحنه تئاتر

معرفی برگزیدگان دومین جایزه «استادمحمد»

تماشاخانه پالیز میزبان «پک» می‌شود

اسامی 53 اثر پذیرفته شده در مرحله دوم جشنواره تئاتر تجربه

آثار حاضر در مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

معرفی 25 نمایش راه یافته به بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در فجر

پردیس تئاتر تهران با «من...» افتتاح می شود

محمد یعقوبی «تنها راه ممکن» را اجرا می‌کند

اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت برگزار می شود

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر از ۲۸ دی

گلاب آدینه و بهاره رهنما در نمایشی از جلال تهرانی

30 نمايشنامه‌نويس پيشرو فرانسوي در ايران معرفي مي‌شوند

بازیگران نمایش «ترن» مشخص شدند

بازیگران «ریش فیدل، غبغب مرکل» مشخص شدند

جدول اجرای 57 نمایش در بخش به علاوه تئاتر جشنواره فجر

جشنواره‌ی تئاتر فجر چه تاثیر بر تماشاخانه‌های خصوصی دارد؟

نقد و بررسی نمایش " شازده کوچولو " به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای

نگاهی به نمایش "کلاغ" به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد

خرده روایت های نیمچه زنانه ای از زبان زیبا، جمیله و آنجلا

نگاهی به نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی اصغر نوری

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار