مراسم معرفی برگزیدگان مسابقه عکس، پوستر، نمایشنامه نویسی و پژوهش سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: مراسم معرفی برگزیدگان مسابقه عکس، پوستر، نمایشنامه نویسی و پژوهش سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امروز جمعه ۸ بهمن ماه، از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، رضا کیانیان، سیاوش تهمورث، ابراهیم حقیقی، عطاءالله کوپال، روزبه حسینی و محمد حاتمی از جمله چهره هایی هستند که حضور دارند.

سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده علیرضا غفاری بود، گفت: این مراسم تنها به قصد اهدای جوایز برگزار نشده است بلکه پایان این مراسم می‌باید به یک رویداد اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

وی افزود: پس از رخداد غم انگیز ساختمان «پلاسکو»، جشنواره را با یاد قهرمانان میهن و شهدای آتش نشانی آغاز کردیم تا به کسانی که برای حفظ جان مردم تلاش می‌کنند، علاقه خود را نشان دهیم.

اسدی با اشاره به موضوعاتی که در این دوره از جشنواره حائز اهمیت است، یادآور شد: برگزاری جشنواره تئاتر بر اساس مفهوم مسئولیت اجتماعی مهم است. ما در این دوره میزبان عزیزانی از انجمن‌های نابینایان و ناشنوایانی هستیم  که در این جمع حضور دارند و در ادامه هم به خاطر رسیدن به همین مفهوم اجتماعی برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی درباره تاثیرات نشست‌هایی که همزمان با جشنواره در زمینه دیگر حوزه‌های هنری برپا شده است، ادامه داد: با برگزاری نشست‌هایی در حوزه‌های هنری دیگر چون گرافیک، پوستر و هویت بصری به انتخاب هنرمندانی رسیدیم که امروز مفتخریم تا آثار برگزیدگان را در نمایشگاه و چاپ کتاب داشته باشیم.

اسدی با اشاره به ایجاد بخش نمایشنامه نویسی در جشنواره تئاتر فجر، اظهار کرد: برای جشنواره تولیدات نمایشنامه‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که آثار برگزیده از ۱۰ اثر انتخاب شده اعلام می شوند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از ستاد جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: آنچه به همه‌گیر شدن تئاتر در کشور کمک می‌کند همت و افراد حاضر در این هنر است که اگر نباشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به تلاش رضا کیانیان هنرمند تئاتر و سینما در ارتباط با مسئولیت اجتماعی هنر و نیز پیشنهاد او مبنی بر حمایت جشنواره تئاتر فجر از پویش ملی «من صدای آب هستم» افزود: مسأله‌ای که سال هاست رضا کیانیان با عشق و اشتیاق دنبال می‌کند، مسئولیت اجتماعی است که هر کدام از ما هم نباید نسبت به این امر سکوت کنیم و کاری در این راستا انجام دهیم.

مرادخانی درباره کارهای انجام شده با رویکرد مسئولیت اجتماعی مطرح کرد: در این دوره ما از افرادی دعوت کرده‌ایم که در اجتماع کمتر دیده می‌شوند چرا که وظیفه اصلی تئاتر بر خلاف حوزه‌های دیگر هنری، ایجاد گفتگو بین انسان‌ها در جامعه است.

وی با اشاره به توجه انی دوره از جشنواره تئاتر فجر به متون ایرانی اضافه کرد: خوشحالم که در این دوره از جشنواره به  متون داخلی توجه بسیاری شده است چراکه ما در ایران باید جستجوگر هویت خودمان باشیم و نمایشنامه‌های خوب ایرانی را روی صحنه ببریم.

مرادخانی درباره گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: با توجه به آماری که همکاران داده‌اند، در گروه‌های این دوره از جشنواره شاهد شرکت افراد زیر ۳۵ سال بوده‌ایم. درواقع این اتفاق یعنی جوانان ما به جایی رسیده‌اند که می‌توانند کار مشخصی را ارائه بدهند.

وی افزود: حضور سه نسل در کنار هم به طور حتم باعث اختلاف نظراتی می‌شود که بسیار طبیعی است اما چقدر خوب شد که در این دوره هنرمندان سه نسل به مشترکاتی رسیده‌اند و رسالت تئاتر را به جا آورده‌اند.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به دیگر اتفاقات مثبت جشنواره مطرح کرد: امسال توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف جشنواره شاهد آثار خوبی از هنرمندان شرکت کننده باشیم که خود یکی از اتفاقات خوب این دوره محسوب می‌شود. همچنین شاهد حضور هنرمندان خانمی بودیم که در بخش خیابانی به اجرای نمایش می‌پرداختند که این امر مسئولیت‌پذیری خانم‌ها را در این بخش بیشتر نشان می‌دهد.

برگزیدگان بخش های مختلف این مراسم به شرح زیر معرفی شدند:

مسابقه عکس

قدردانی از حامد ملک­پور برای عکاسی از نمایش «می­ سی­ سی­ پی نشسته می­ میرد» از تهران، حسین اسماعیلی برای عکاسی از نمایش «بی لالا (رقص مرگ)» از تهران، مونا تهرانی موید برای عکاسی از نمایش «بی لالا (رقص مرگ)» از تهران و فرناز مطلوبی برای عکاسی از نمایش «پریگرینوس...» از تبریز

رتبه­ سوم: سیدضیاالدین صفویان برای عکاسی از نمایش «مرد بالشی» از تهران

رتبه­ دوم: پرنا بهارعلی برای عکاسی از نمایش «سوء تفاهم» از تهران

رتبه­ اول: فرهاد جاوید برای عکاسی از نمایش «می­ سی­ سی ­پی نشسته می­ میرد» از تهران

مسابقه پوستر

قدردانی از ساقی انتظامی راد برای طراحی پوستر نمایش «اجراگر»، مهدی دوایی برای طراحی پوستر نمایش «اسکورسیزی»، زهرا انصاری برای طراحی پوستر نمایش «اشک­ های خدا شور نیست»

رتبه­ سوم: میثم نادری برای طراحی پوستر مجموع آثار

رتبه­ دوم: امیر مصباحی برای طراحی پوستر نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می ­ترسد»

رتبه­ اول: مهدی فاتحی برای طراحی پوستر مجموع آثار

بخش هویت بصری

قدردانی از سعید خالقی برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر استو ویداتو»، سعید رضوانی و مریم فرهادی برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر تجربی مهتاب»، کارنگ طیاری و پونه صادق زاده برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر تماشا»

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می شود به سهند بادلی برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر سکوت»

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می شود به ایمان ارضی برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر سیماچه»

رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم می شود به الهام همت برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر شایا»

قدردانی از ۵ گروه نمایشی توان خواهان

گروه نمایش «با هم» برای اجرای نمایش «اتوبوس در دست تعمیر است» از یزد، اجرا توسط هنرمندان نابینا به کارگردانی جعفر دل دل

گروه نمایش «آری یا نه» از تهران با حضور هنرمندان نوجوان کودکان کار و هنرمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی به کارگردانی مجید رحمتی

گروه نمایش «پزشک نازنین» اجرا شده توسط هنرمندان سندرم داون به کارگردانی حسین رحیمی

گروه نمایش «داون» به خاطر اجرای نمایش های «افسانه دشت بی باران» و «ننه ماهی، چترهای سفید» توسط هنرمندان سندرم داون به کارگردانی رسول حق شناس

گروه نمایش «حواست کجا بود» اجرا شده توسط هنرمندان جانباز اعصاب و روان به کارگردانی علیرضا دهقانی

گروه تئاتر «باران» برای اجرای نمایش «فصل بهار نارنج» با حضور هنرمندان نابینا به کارگردانی غلامرضا عربی

گروه نمایش «گاوی که می­ خواست شیر باشد» با حضور توان خواهان جسمی و حرکتی به کارگردانی محسن میرزایی و ایمان تاج سلیمان

بخش «مسابقه پژوهش شهر، شهروندی و تئاتر»

قدردانی از علی رویین برای نگارش مقاله «تأثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیت­های نمایشی»، رامتین شهبازی برای نگارش مقاله «دلالت اسطوره­ای (شهر) در نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم اثر علیرضا نادری»، شبنم شیرزادی و بهروز محمودی بختیاری برای نگارش مقاله «بررسی تطبیقی هویت شهر در دو نمونه سینمایی و نمایشی؛ فیلم«داگ ویل» و نمایشنامه شهر کوچک ما»

بخش نمایشنامه نویسی

رتبه­ سوم: مریم منصوری برای نگارش نمایشنامه «برف زمین را گرم می­ کند»

رتبه­ دوم: تهمینه محمدی برای نگارش نمایشنامه «موزه خصوصی»

رتبه­ اول: پیام لاریان برای نگارش نمایشنامه «پروانه الجزایری»


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

دبیر بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی منصوب شد

"فروغ فرخزاد"، "پینا باوش" و "مارینا آبراموویچ" بر صحنه تئاتر

معرفی برگزیدگان دومین جایزه «استادمحمد»

تماشاخانه پالیز میزبان «پک» می‌شود

اسامی 53 اثر پذیرفته شده در مرحله دوم جشنواره تئاتر تجربه

آثار حاضر در مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

معرفی 25 نمایش راه یافته به بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در فجر

پردیس تئاتر تهران با «من...» افتتاح می شود

محمد یعقوبی «تنها راه ممکن» را اجرا می‌کند

اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت برگزار می شود

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر از ۲۸ دی

گلاب آدینه و بهاره رهنما در نمایشی از جلال تهرانی

30 نمايشنامه‌نويس پيشرو فرانسوي در ايران معرفي مي‌شوند

بازیگران نمایش «ترن» مشخص شدند

بازیگران «ریش فیدل، غبغب مرکل» مشخص شدند

جدول اجرای 57 نمایش در بخش به علاوه تئاتر جشنواره فجر

جشنواره‌ی تئاتر فجر چه تاثیر بر تماشاخانه‌های خصوصی دارد؟

نقد و بررسی نمایش " شازده کوچولو " به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای

نگاهی به نمایش "کلاغ" به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد

خرده روایت های نیمچه زنانه ای از زبان زیبا، جمیله و آنجلا

نگاهی به نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی اصغر نوری

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار