کارگردان پیشکسوت تئاتر، در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر فجر با مخاطب قرار دادن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر در زیرزمین ها و انباری های تئاتر شهر به دست نمی آید، تئاتر بسازید.

 

پایگاه خبری تئاتر: شامگاه سه شنبه در تالار وحدت و در آیین اختتامیه سی وپنجمین جشنواره تئاتر فجر، از علی رفیعی به پاس دستاورهای علمی هنری وی تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از کارهای او پخش شد و در ادامه هنرپیشه های مطرح تئاتر از جمله رویا تیموریان، ستاره اسکندری، محمد چرمشیر، سهیلا رضوی، افشین هاشمی و... روی صحنه آمدند و با اجرای بخش هایی از تئاترهای مشترک با وی کارهای صحنه ای او را یادآوری کردند.

سپس علی رفیعی با تشویق فراون حضار روی سن رفت و گفت: مهم ترین رسالت کارگردان و وظیفه تئاتر انتقال شعف بازیگری به بازیگر و شعف تماشاکردن به نماشاچی است. اگر‌ این اتفاق نیافتد تئاتر کمترین‌نقشی در زندگی برای کسی ندارد.

وی ادامه داد: اما جناب وزیر مطمئن باشید تئاتر در انباری ها و زیرزمین های تئاتر شهر به دست نمی آید.
کارگردان نمایش «شکار روباره» گفت: 40 سال از جمهوری اسلامی می گذرد، کمترین اقدامی در حوزه تئاتر و برای تئاتر برداشته نشده است‌.

وی تاکید کرد: وقتی جوانان از سر استیصال خانه ای کلنگی را اجاره کرده و آن ‌را حفظ می کنند شعف حاصل نمی شود.

کارگردان فیلم «آقا یوسف» افزود: در این وضعیت تماشاگر سردرگم ‌است که باید بازیگر را در سوراخی که به آن می گوییم تئاتر، باید ببیند یا روی سن تالار وحدت که برای اجرای نمایش روی آن باید پول داد.

رفیعی خطاب به سیدرضا صالحی امیری گفت: آقای وزیر تئاتر بسازید، تئاتر را آموزش دهید و برای اهالی و هنرمندان تئاتر در هر سطح ارزش و احترام قایل شوید.

وی با یادآوری اینکه تئاتر منعکس کننده ایده آل ها و رویاهای مردم در جامعه است تصریح کرد: تئاتر از 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح این ‌نقش را ایفا می کرده است ولی امروز نمی تواند این‌نقش را در جامعه ایفا کند.

در این مراسم محمود کلاری فیلمبردار برجسته نیز گفت: بسیار دیر از علی رفیعی تقدیر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه 20 ‌سال قبل برای ساخت اولین فیلم علی رفیعی دیدار کرده است افزود: تلخ است که علی رفیعی در مدت حدود یک ربع قرن تنها دو فیلم ساخته است و برای ساخت فیلم اولش نزدیک به سه سال با مشکلات زیادی رو به رو بود.

مدیر فیلمبرداری فیلم «جدایی نادر از سیمین» تاکید کرد: درک و شناخت رفیعی از زیبایی شناختی در تئاتر و سینما منحصر به فرد است و نقش او در پرداخت زیبایی شناختی تئاترها همیشه ماندگار خواهد بود.

حسین پاکدل نیز با بیان اینکه اگر حافظ را از ادبیات بگیریم ادبیات فارسی باقی می ماند اما زیبا نیست گفت: اگر علی رفیعی نبود تئاتر زیبا نبود زیرا او بسیار فرد مهم و ارزشمندی برای این عرصه است.

وی با بیان اینکه علی رفیعی همه چیز را می داند پس حکیم است خاطرنشان کرد: وی شاعر، مجسمه ساز است و رنگ، نور و حتی آب را به خوبی می شناسد و یک هنرمند کامل است.

رضا کیانیان هنرمند تئاتر و سینما نیز با بیان اینکه سه نفر بر زندگی من تاثیرگذار بودند خاطر نشان کرد: به علی رفیعی برای وسعت دید و حرکت در تئاتر مدیون هستم و تفکر و بازیگری را از وی آموختم.

وی با تاکید بر اینکه در جهان از مفاخر تقدیر می شود خاطر نشان کرد: دولت باید با افتخار تئاتر خصوصی و مدرسه برای انتقال دانش این افراد به نسل جوان بسازد.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا 12 بهمن برگزار شد.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر

دبیر بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی منصوب شد

"فروغ فرخزاد"، "پینا باوش" و "مارینا آبراموویچ" بر صحنه تئاتر

معرفی برگزیدگان دومین جایزه «استادمحمد»

تماشاخانه پالیز میزبان «پک» می‌شود

اسامی 53 اثر پذیرفته شده در مرحله دوم جشنواره تئاتر تجربه

آثار حاضر در مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

معرفی 25 نمایش راه یافته به بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در فجر

پردیس تئاتر تهران با «من...» افتتاح می شود

محمد یعقوبی «تنها راه ممکن» را اجرا می‌کند

اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت برگزار می شود

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر از ۲۸ دی

گلاب آدینه و بهاره رهنما در نمایشی از جلال تهرانی

30 نمايشنامه‌نويس پيشرو فرانسوي در ايران معرفي مي‌شوند

بازیگران نمایش «ترن» مشخص شدند

بازیگران «ریش فیدل، غبغب مرکل» مشخص شدند

جدول اجرای 57 نمایش در بخش به علاوه تئاتر جشنواره فجر

جشنواره‌ی تئاتر فجر چه تاثیر بر تماشاخانه‌های خصوصی دارد؟

نقد و بررسی نمایش " شازده کوچولو " به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای

نگاهی به نمایش "کلاغ" به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد

خرده روایت های نیمچه زنانه ای از زبان زیبا، جمیله و آنجلا

نگاهی به نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی اصغر نوری

ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار