شيوه مداخله عروسكي با مشاركت گيري از كودكان تفكر انتقادي را در آن ها ايجاد و تقويت مي كند تا بتوانند در برخوردها و شرايط مختلف عكس العمل هاي بهتري نشان دهند و در رفتارها و موقعيت هاي پرخاشگرانه آسيب كمتري ببينند.

پایگاه خبری تئاتر: لهام ابراهيم زاده*:  مداخله عروسكي شيوه اي از تئاتر شورايي با تلفيق دراماتورژي همزمان و مجادله است كه براي كودكان و در نمايشي عروسكي اجرا مي شود.

كودك در سنين 3 تا 6 سال هنوز به آگاهي كامل در مورد احساس خود نرسيده است. اين ناآگاهي باعث مي شود تا كودك نداند كه موقعي كه در حال فرياد زدن است عصباني است و زماني كه گريه مي كند ناراحت است. برخي از برخوردهاي نادرست يا لحن هاي شديد كودك را ناراحت مي كند.

عدم آگاهي كودك از احساساتش باعث پرخاشگري او مي شود. مداخله عروسكي با شيوه اجرايي و به مشاركت گيري كودكان آن‌ها را نسبت به احساسات خود آگاه مي كند و به او مي شناساند كه هنگام ناراحتي، خوشحالي، عصبانيت، درد و ... چگونه است و اگر خودش پرخاش كند يا در معرض پرخاش اطرافيان قرار بگيرد بهتر است چه كاري انجام دهد.

شيوه مداخله عروسكي با مشاركت گيري از كودكان تفكر انتقادي را در آن ها ايجاد و تقويت مي كند تا بتوانند در برخوردها و شرايط مختلف عكس العمل هاي بهتري نشان دهند و در رفتارها و موقعيت هاي پرخاشگرانه آسيب كمتري ببينند. آنها در اين نمايش بايد به حل مسئله كمك كنند و از اين طريق مي توانند براي حل مسائل خود تمرين كنند و ياد بگيرند.

به علاوه شيوه مشاركت اين نمايش باعث مي شود تا تمام بچه ها ديده شوند. در نمايش معمول كودكان تماشاگران منفعل  يك نمايش هستند. با اينكه آن ها سرگرم هستند، لذت مي برند و ياد مي گيرند اما نقش چنداني در نمايش ندارند. اما در شيوه مشاركتي مداخله عروسكي كودكان هستند كه نمايش را پيش مي برند و مي توانند روي صحنه نمايش تاثير گفتار و مشاركت خود را ببينند. همچنين مراسم گردان با شيوه هايي كه در اجراي خود دارد كاري مي كند تا كودكان كمرو و داري اعتماد به نفس كمتر هم در پيشبرد نمايش مداخله كنند.

در مداخله عروسكي سه جوكر داريم. جوكر يا مراسم گردان يا تسهيلگر در تئاتر شورايي به فردي گفته مي شود كه ارتباط بين صحنه و مخاطب را برقرار مي كند. جوكري كه در كنار صحنه است، با كودكان و عروسك ها صحبت مي كند و دو جوكر عروسك گردان. سر جوكرهاي عروسك گردان حتما بايد ديده شود تا بتوانند هم ري اكشن بچه ها را ببينند و هم با جوكر صحنه ارتباط بگيرند. مثلا اگر يكي از بچه ها كه دارد راهكارش را مي بيند يكدفعه بگويد: " نه! من اين را نگفتم!" جوكرهاي عروسك گردان بايد كودك را ببينند و از طريق خود عروسك از كودك بپرسند كه چطور نظرش را اجرا كنند.

***

گروه تئاتر شورایی مشهد، در ادامه فعالیت‌هایشان در حیطه این شیوه از تئاتر، یک اجرای مداخله عروسكي براي كودكان 3 تا 6 سال مهد كودك آرمان انجام داده‌اند که به زودی گزارشی از این اجرا در سایت خبری اصفهان تئاتر منتشر خواهد شد.

 * الهام ابراهیم زاده: كارشناس تئاتر گرايش ادبيات نمايشي از دانشگاه هنر تهران است. اوهمچنین سابقه نویسندگی و خبرنگاری برای نشریات اصفهان زيبا، خراسان، شهرآراي مشهد، تاك توس، همشهري 24، شهروند كوچولو و ... را در کارنامه کاری‌اش دارد.