یوجینو باربا با بیان اینکه به تئاتر سنتی اعتقاد دارد، می‌گوید: تراژدی اصلی در تئاتر زمانی اتفاق می‌افتد که زیادی روشن‌فکرانه می‌شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: کارگردان و تئوریسین صاحب نام تئاتر دنیا که چند روزی است به همراه اعضای گروه تئاتر «اودین» در تهران به سر می‌برد، در نشستی با نماینده چند رسانه درباره دیدگاه‌های خود نسبت به تئاتر و نمایش «درخت» که در تهران اجرا می‌کند، توضیحاتی ارائه کرد.

او با اشاره به اینکه می‌دانم در اینجا هم چیزی به اسم تئاتر تجربی وجود دارد، گفت: نگاه خودم به تئاتر سنتی است چون وقتی به تماشای تئاتر می‌روم، فقط تماشاگر هستم و اولین خواسته‌ام به عنوان کسی که بلیت خریده این است که حوصله‌ام از دیدن نمایش سر نرود به همین دلیل آنچه تئاتر تجربی گفته می‌شود مرا کاملا متعجب می‌کند.

باربا با اشاره به یکی از تجربه‌های این‌چنینی که داشته است، افزود: وقتی از سالن بیرون آمدم تمام فکرم درد می‌کرد از بس که خمیازه کشیده بودم چون آنچه من انتظار دارم مواجهه با یک تئاتر زنده است و به نظرم این واژه تئاتر تجربی توسط منتقدان و روشنفکران اختراع شده است. اصلا خیلی نمایشنامه‌ها هستند که دیگر تقریبا به فلسفه تبدیل شده‌اند مثل کارهای بکت که بازیگر در آن ناپدید شده است.

این کارگردان صاحب سبک ادامه داد: من به عنوان تماشاگر احتیاج دارم یک اثر پرقدرت روی صحنه ببینم و چنین چیزی فقط با حضور بازیگر به دست می‌آید، در حالیکه در کارهایی که توسط تکنولوژی اجرا می‌شود به ندرت اشکی از چشم تماشاگر فرو می‌ریزد.

او اظهار کرد: من در کار خود بیش از هر چیز به دنبال ایجاد یک جامعه کوچک هستم. تئاتر راهی است برای زندگی کردن در مواجهه با جامعه بنابراین تئاتر ادوین یک تئاتر سنتی است که بسیاری از ارزش‌های جهان مدرن را رد می‌کند چون شرافت و فردیت انسان چیزی است که از آن دفاع می‌کند.

باربا که این روزها نمایش «درخت» را در سالن حافظ اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد که این نمایش تازه‌ترین و آخرین اثر گروه تئاتر «اودین» است که معمولا برای اجرای نمایش‌ها حدود دو سال وقت صرف می‌کند.

به گفته وی، برای این نمایش ابتدا داستانی وجود نداشت و در طول کار خط داستانی آن مشخص شد هر چند کارگردان از ابتدا موضوع کار را می‌دانست.

در این اثر داستان یک درخت نمایش داده می‌شود که دو راهب آن را کاشته‌اند تا پرنده‌هایی که از آن محل می‌رفتند باز گردند.

باربا تاکید کرد که در این نمایش متمرکز بر درختی است که اتفاقات دیگری هم اطراف آن رخ می‌دهد.

او درباره حضور خود در ایران هم گفت: قبلا چند بار به ایران دعوت شده بودم و اولین‌بار 15 سال پیش دعوت شدم اما شرایط به گونه‌ای بود که نمی‌توانستم خودم بدون یکی از نمایش‌هایم به ایران بیایم چون جشنواره‌هایی که مرا دعوت می‌کردند امکان مالی اجرای نمایش را نداشتند اما این یک موقعیت خاص بود که مرکز هنرهای نمایشی توانست کل گروه «اودین« را دعوت کند و الان در اینجا نمایشی را اجرا می‌کنیم که قطعا این کار از بیان کلمات بهتر هستند.

گروه تئاتر «اودین» در مدت یک هفته‌ای که در ایران به سر می‌برند برنامه‌های مختلفی را در قالب برپایی کارگاه، سمینار، اجرای نمایش مخصوص بانوان و همچنین نمایش درخت که در دو سه ماه گذشته اجرای آن به پایان رسیده بود تدارک دیده‌اند.

یوجینو باربا درباره مسائل مختلفی از جمله دراما تورژی در تئاتر و نیز شیوه اجرایی آثار خود که تلفیقی از زبان‌های مختلف است صحبت کرد که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:
 

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با صدای استاد شجریان / معرفی برگزیدگان

پردیس تئاتر تهران افتتاح شد

خداحافظی سعید اسدی از دبیری جشنواره تئاتر فجر

بزرگداشت دکتر علی رفیعی برگزار شد

علی رفیعی: تئاتر در زیرزمین ها و انباری های تئاتر شهر به دست نمی آید

وزیر ارشاد: باید عرصه تئاتر را به بزرگان این هنر واگذار کنیم

«برای کلاه آهنی‌ها» در تئاتر باران به صحنه می‌رود.

نمایشنامه «نظارت عالیه» اثر ژان ژنه با ترجمه ایرج انور منتشر شد

«بازگشت به خانه» در ارغنون به روی صحنه می‌رود

باغ آلبالو در تالار وحدت اجرا می شود

بیش از 300 درخواست حضور برای کارگاه های گروه تئاتر اودین

تئاتر شهر میزبان پنج اثر نمایشی جدید خواهد بود.

صالحی امیری: بودجه تئاتر در سال 96 دو برابر می شود