شهردار تهران با حضور در مراسم افتتاحیه پردیس تئاتر تهران، تأکید کرد که هیچگاه به تئاتر و هنر نگاه ابزاری نداشته است.

 

پایگاه خبری تئاتر: محمدباقر قالیباف شهردار تهران شامگاه سه شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور در پردیس تئاتر تهران، این مجموعه تئاتری را که طی چند سال گذشته از سوی شهرداری تهران در دست ساخت بود، افتتاح کرد. وی در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر، از امام خمینی (ره) و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی که آزادی و عزت و اقتدار و امنیت را به این کشور عطا کردند و همچنین شهدای آتشنشان حادثه پلاسکو یاد کرد و گفت: این عزیزان نشان دادند که هنوز فرهنگ ایثار، گذشت، جوانمردی و ایثارگری در وجود یکایک ایرانیان هست و به حق باید به این عزیزان گفت قهرمانان ملی این مرز و بوم.

وی ادامه داد: موضوع مشخص و روشن برای همه ما این است که هنر یک زبان انسانی و بین المللی در دنیاست. بدون شک هنر تبلور زیبایی هاست؛ زیبایی هایی که خالق اصلی آن ها خداوند است و شما هنرمندان عزیز آن ها را به تصویر می کشید و ما از دیدن آن ها لذت می بریم. بدون شک آن زمانی که فلسفه هنر و فلسفه دین با هم پیوند می خورند، ما هم افزایی و پایایی اثر و نقش هنر و دین را می بینیم. امروز از اقیانوس هند تا اقیانوس اطلس هر انسانی را می بینیم، تحت تأثیر این پیوند است و ما باید آن را قدر بدانیم و در این مسیر تلاش کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز ما مسئولین مخصوصا، به عنوان خدمتگزاران مردم باید این را باور داشته باشیم که پیشرفت در یک جامعه و ملت الزاما و به تنهایی در گرو تکنولوژی برتر نیست بلکه پیشرفت یک جامعه در گرو ارتقای فرهنگ جامعه و توسعه اجتماعی جامعه است. کیفیت زندگی و آسایش اصلی در زیر سایه نوع و سبک زندگی است. اینجاست که فرهنگ و هنر نقش کلیدی و پیشتاز را دارد. بنده به عنوان یک خدمتگزار سعی کردم در این بخش در کنار همه وظایفی که در حوزه توسعه زیرساختی شهر، خدمات شهری، حمل و نقل، هوشمند سازی شهر و با افتخار در بخش تمیزی و نظافت و فضای سبز شهر که از نیازهای اولیه هر مجموعه شهری است انجام می دهم، انجام وظیفه کنم. البته اقرار می کنم که نتوانستم آنطور که زیبنده مردم این شهر است انجام وظیفه کنم و از همه شهروندان عزیز به خاطر کوتاهی در این مقوله عذرخواهی می کنم، بضاعت من بیش از این نبود.

قالیباف تأکید کرد: هرگز در طول مدت مسئولیتم از نقش هنرمندان، پیشکسوتان و کسانی که پیشتاز فرهنگ و هنر این کشور هستند، لحظه ای غفلت نکردم چون در وجودم این باور را داشتم که همه پیشرفت ما در گرو پیشرفت این بخش است زیرا شناسنامه و هویت هر جامعه ای در گرو فرهنگ و هنر آن جامعه است. سعی کردم در کنار تمام کارهای عمرانی، در توسعه زیرساختی برای ابزارهایی که هنرمندان برای ارتقای فرهنگ و هنر نیاز دارند، کار کنم. البته هرگز نگاه ابزاری و نقش ابزاری برای تئاتر و هنر نداشته و ندارم ولی اطمینان دارم هنر برای پیشرفت نیازمند ابزارهایی نظیر همین پردیس تئاتر تهران است. امروز نقش حوزه های توسعه کاربردی در زمینه های فرهنگ و هنر در شهرمان اگر بیشتر از زیرساخت های بزرگراهی، تأسیسات، تونل و پل و مترو نباشد، حتما کمتر نیست.

وی با بیان اینکه ما هم انسانیم و احساسات داریم، یادآور شد: بعضی اوقات انسان بعضی نوشته ها و گفته ها را از کسانی می بیند که بیش از ۳۰ سال در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت داشتند و شاید اثری که باید از حضور در این حوزه ها از آن ها می دیدم ندیدیم و گله هم نداریم، ولی وقتی لب می گشایند و دست به قلم می برند، در دست به قلم شدن انصاف را رعایت نمی کنند و دل انسان می شکند. خستگی به تن می ماند. امشب صادقانه می گویم، همین چند دقیقه ای که جوانان عزیز را در بخشی از تئاتر روی صحنه دیدم، با تمام وجودم به این حرف ایمان آوردم که اثری که هنر و مخصوصا تئاتر به عنوان پایه و مادر هنرهای نمایشی، برای ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مادی و معنوی می گذارد، از ده ها کتاب بیشتر است. امشب ما را از همه خستگی ها و دلشکستگی ها از آن نوشته ها جدا کرد.

شهردار تهران در پایان سخنان خود با اشاره به خاطره ای از زنده یاد حمید سمندریان و هما روستا، توضیح داد: در ماه های آخر عمر آقای سمندریان با هم در تماشاخانه ایرانشهر قدم می زدیم که ایشان نکته ای را به من گفت مبنی بر اینکه زنده بودن و پویا بودن یک شهر به زنده بودن و پویا بودن تئاتر آن شهر است. خاطرم هست ۲ یا ۳ سال بعد مرحوم هما روستا نیز در مراسمی برای یادبود استاد سمندریان خواهش داشت تا آکادمی آقای سمندریان را حفظ و توسعه دهیم تا در آن مجموعه به روی جوانان باز باشد.

قالیباف اظهار کرد: برای پیوند عمیق بین فلسفه دین و فلسفه هنر و همچنین ارتقای جوانان در عرصه فرهنگ و هنر تلاش می کنم. تلاش می کنیم به جوانان امید دهیم و فرهنگ و هنر این مملکت را پیش ببریم.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:
 

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با صدای استاد شجریان / معرفی برگزیدگان

پردیس تئاتر تهران افتتاح شد

خداحافظی سعید اسدی از دبیری جشنواره تئاتر فجر

بزرگداشت دکتر علی رفیعی برگزار شد

علی رفیعی: تئاتر در زیرزمین ها و انباری های تئاتر شهر به دست نمی آید

وزیر ارشاد: باید عرصه تئاتر را به بزرگان این هنر واگذار کنیم

«برای کلاه آهنی‌ها» در تئاتر باران به صحنه می‌رود.

نمایشنامه «نظارت عالیه» اثر ژان ژنه با ترجمه ایرج انور منتشر شد

«بازگشت به خانه» در ارغنون به روی صحنه می‌رود

باغ آلبالو در تالار وحدت اجرا می شود

بیش از 300 درخواست حضور برای کارگاه های گروه تئاتر اودین

تئاتر شهر میزبان پنج اثر نمایشی جدید خواهد بود.

صالحی امیری: بودجه تئاتر در سال 96 دو برابر می شود