ویژه برنامه‌ای با عنوان «شب تهران» با حضور علی نصیریان در سالن الیزه بیاریتس پاریس برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: در ادامه برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی تهران در پاریس، ویژه مراسمی با عنوان «شب تهران» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز شهرداری تهران در سالن الیزه بیاریتس پاریس برگزار شد.

جمال کامیاب رایزن فرهنگی ایران در فرانسه در این مراسم اظهار کرد: تهران در گذر از تاریخ 200 ساله معاصر خود شاهد رویدادهای بزرگ و سرنوشت‌ساز بوده است. شهری با یادگارهایی از دوران‌های مختلف و با نشان‌هایی از سده‌های گذشته تا به امروز.

رایزن فرهنگی ایران گفت: به هیچ وجه نمی‌توان سهم تهران را در سرشت و سرنوشت تاریخ معاصر ایران اسلامی نادیده گرفت؛ ای کاش کسانی که از پی هم می‌آیند و روزها و سال ‌های بعد متولد می‌شوند و در دامن این شهر رشد می‌کنند، گذشته این شهر را از یاد نبرند.

به گفته کامیاب، برپایی هفته فرهنگی تهران مجال و بهانه‌ای است برای مرور بخشی بسیار اندک از داستان‌ها و روایت‌های این شهر.

در ادامه برنامه آهنی، سفیر کشورمان در فرانسه نیز با اشاره به فضای مساعدی که در طی یک سال گذشته در زمینه بهبود مناسبات ایران با کشور فرانسه فراهم شده است، مجال کنونی را فرصت مهمی برای گسترش فعالیت‌ها و مراودات علمی، فرهنگی و هنری به منظور معرفی هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دانست.

سپس علی نصیریان، در میان تشویق پرشور حاضرین سخنان مبسوطی درمورد نقش مهم فرهنگ و هنر در ارتقای کیفیت روابط میان ملت‌ها و دولت‌ها ایراد کرد.

وی اظهار کرد: زیستن بدون فرهنگ و هنر بی‌معناست و هنر می‌تواند نشانگر یکایک نمادهای فرهنگ، تمدن و زندگی اصیل مردمان یک سرزمین باشد.

این هنرمند کشورمان مهم‌ترین داشته‌ها و سرمایه‌های یک ملت را میراث ماندگار معنوی دانست و ضمن تحسین و تقدیر از برپایی هفته فرهنگی تهران، بر تداوم برگزاری این گونه برنامه‌های فرهنگی تاکید و خواستار اعتبارات و امکانات فرهنگی بیشتر در خارج کشور شد.

در پایان این شب به یادماندنی، گروه موسیقی «ماهریز» به خوانندگی ردیف‌دان برجسته موسیقی ایرانی، استاد مظفر شفیعی، به اجرای قطعاتی ماندگار از موسیقی اصیل ایرانی در دستگاره ماهور پرداخت و در انتهای برنامه خود، اجرای تصنیف «مرغ سحر» را به آتشنشانان و جان‌باختگان حادثه پلاسکو تقدیم کردند.

بنا بر اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه «شب تهران» جمعیتی نزدیک به 300 تن از ایرانیان مقیم و فرانسوی شرکت داشتند.

حضور چهره‌های مختلف علمی فرهنگی و دانشگاهی ایرانی و نیز برخی شخصیت‌های فرانسوی مانند آندره سانتینی، وزیر سابق کشور فرانسه، آلن لوی، معاون بین‌الملل شهرداری ایسی له مولینو، فرانسیس ریشار، ایران‌شناس و ... در این برنامه قابل توجه بود.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

«یوجینو باربا» تعزیه ایران را تحسین کرد

اصغر خلیلی «میراث» بهرام بیضایی را به تماشاخانه سنگلج می‌برد

اجرای دو استندآپ کمدی و یک نمایش ایرانی در سوئد

رحمانیان «به نام تمام مادران» را اجرا می‌کند

حسن معجونی و لیلی رشیدی با «لیرشاه» در ایرانشهر

نمایشنامه «قواعد بازی» منتشر شد

«یک ماه با نمایشنامه نویسان معاصر فرانسه» در تئاتر شهر

صالحی امیری: بودجه تئاتر در سال 96 دو برابر می شود

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با صدای استاد شجریان / معرفی برگزیدگان