پگاه طبسی نژاد با اشاره به نمایش "مدار بسته" گفت: مدار بسته تئاتری با نگاهی معاصر است. شیوه اجرایی آن نیز نزدیک به نگاه معاصری که در جهان به هنر نمایش وجود دارد، است.

 

 

 

پایگاه خبری تئاتر: برنامه "پرده آخر"رادیو گفت وگو با موضوع (بررسی نمایش "مدار بسته" ) با حضور پگاه طبسی نژاد کارگردان تئاتر، بهاره رادمند و ایلناز شعبانی بازیگر روی آنتن رفت.

طبسی نژاد در آغاز با اشاره به نمایش "مدار بسته" گفت: مدار بسته تئاتری با نگاهی معاصر است. داستان در مورد دانشجویان بازیگری تئاتر است که در شب پلاتو مانده اند و دارند جلوی دوربین های مدار بسته  یک ویدئو ضبط می کنند. شیوه اجرایی آن نیز نزدیک به نگاه معاصری که در جهان به هنر نمایش وجود دارد، است.

در ادامه بهاره رادمند با بیان اینکه "مدار بسته" چهارمین تجربه بازیگری ام است، اظهار داشت: البته این چهارمین اجرای عمومی ام است وگرنه تک اجراهای مختلف داشته ام.

ایلناز شعبانی نیز با اشاره به اینکه نمایش  "مدار بسته" چهارمین اجرایم است، بیان داشت: نمایش های قبلی بنده، متال ساز و هملت بوده است. این کار ایده جذابی داشت و همان روز نخستی که با خانم طبسی نژاد صحبت کردم، اعلام حضور نمودم.

طبسی نژاد به شکل گیری نمایش "مدار بسته" اشاره کرد و عنوان داشت: اواخر بهمن سال 92 برای کار با تعدادی از بچه های جوان تئاتر به جایی دعوت شده بودم. این گروه متنی با عنوان "شاه لیر" داشتند و از من خواستند کارگردانی آن را قبول کنم. با خودم گفتم چه کسی می خواهد شاه لیر و چه کسی هملت و دیگر نقش ها را با چه اندیشه ای بازی کند؟ یک بخش خود بازیگر است که تصوری از نقش خود دارد. یک بخش کارگردان است که سعی می کند بازیگر را هدایت کند. یک بخش هم مخاطب است که با یک تصوری از بهترین شاه لیر و هملت به صحنه تئاتر می نشیند و بعد درجه بندی خیلی خوبی می گیرد. اما همین نمایش در  ژاپن چنین درجه  بندی نمی گیرد زیرا اساسا نگاه مخاطب است که همه چیز را تعیین می کند.

این کارگردان تئاتر بیان داشت: همیشه در ذهن مان از شخصیت ها و نقش ها تصوری داریم که جایی در میان تمام افکار و تجربه ها شکل می گیرد و نمی توان گفت حتما این نقش همانی است که گفته می شود. از ویژگی های مختلف استفاده می کنیم زیرا مخاطب مان از آن نقش و کاراکتر تصوری دارد.

وی افزود: همان زمان در هنگام کارگردانی شاه لیر می دانستم کار، قرار نیست چیزی شبیه پشت صحنه تئاتر باشد یعنی یکسری بازیگر که می خواهند به نقشی برسند و نمی توانند و در نهایت با هم دعوا می کنند. آن پروژه به دلایل مالی خوابید تا امسال بعد از عید که تصمیم گرفتم دوباره آن کار را شروع کنم.

وی درباره مفهوم کار بیان داشت: کانسپت کار اینگونه بود که بازیگرهای جوان باید حضور داشته باشند تا پروسه پیچیده را به اتمام برسانند.

در ادامه شعبانی درباره نقش خود در نمایش "مدار بسته" توضیح داد و گفت: ابتدای کار نقش خودم را بازی می کنم و اساسا همه هویت خودشان را بازی می کنند و در ادامه دلمان می خواهد نقش فلان بازیگر را در فلان فیلم بازی کنیم. هر چه جلوتر می رویم شخصیت آن بازیگر را دریافت می کنیم و به هویت او تبدیل می شویم. در ادامه شخصیت آن بازیگر ما را راضی نمی کند و وارد هویت شخصیت های بازیگرهای خارجی می رویم و ماسک های مختلف رویمان می آید و ما را از خودمان دورتر می کند.    

این بازیگر تئاتر ادامه داد: در نهایت به جایی می رسیم که همه مان هویت یکدیگر را دریافت می کنیم و با هویت های  جدیدی که ساختیم به انتهای نمایش می رسیم و از خودمان دور می شویم.

وی خاطرشان کرد: در "مدار بسته"، هویت های مختلفی را پیشنهاد دادم که به جای آنها بازی کنم و در نهایت با خانم طبسی نژاد به این جمع بندی رسیدیم که نقش خانم ویشکا آسایش را بازی کنم. خودم هم دوست داشتم نقش ایشان را بازی کنم به خصوص آن زمان که خانم آسایش نقشی را هم بازی می کردند.

در ادامه بهار رادمند درباره نقش خود در "مدار بسته" توضیح داد و بیان داشت: در ابتدای نمایش، نقش  خودم را بازی می کنم و بعد نقش خانم تیموریان در فیلم ستاره، خانم معتمد آریا و بعد ساره بیات را بازی می کنم.

بازیگر نمایش "مدار بسته" عنوان داشت: بازی در این نقش ها را دوست داشتم و اساسا باید به آن نقش ها علاقه داشته باشیم تا بتوانیم خوب آن را اجرا کنیم. در ابتدای کار خودمان نقش ها را به خانم طبسی نژاد پیشنهاد می دادیم و بعد بر اساس صدا و مشورت های مختلف، به فلان بازیگر می رسد. نقش های دیگر نیز وجود داشت اما به دلیل ساختاری که در نمایش وجود داشت و قابلیت های بازیگرها، آن نقش ها حذف شدند.  



 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

زمان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی اعلام شد

اختصاص مکانی برای آکادمی تئاتر فیزیکال

وعده مرادخانی برای پرداخت مطالبات تئاتری‌ها

«الهام پاوه‌نژاد» با یک نمایشنامه‌ فرانسوی در تئاترشهر

دانشجویان نحوه بازبینی آثار جشنواره تئاتر دانشگاهی را انتخاب می‌کنند

«شكسپير در تئاتر و سينما» منتشر می شود

رئیس تالار وحدت منصوب شد

برنامه اجراهای تماشاخانه ایرانشهر در سال جدید

«خواستگاری» آنتوان چخوف نمایشنامه‌خوانی می‌شود

ایران بزرگمهری‌ راد درگذشت

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

اسامی نمایش های راه‌یافته به جشنواره «هیلاج» اعلام شد

معرفی ۱۴ مقاله خارجی راه یافته به یک سمینار تئاتری