خبر ارسالی مرکز هنرهای نمایشی بابت لغو نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا و توضیحات مدیرکل هنرهای نمایشی ، اولین سوالی که به ذهن متبلور می‌کند، دلیل لغو اجرای این نمایش است.

 

پایگاه خبری تئاتر از آنا: پیش از این اعلام شده بود که نمایش «آخرین نامه» با بازی نوید محمدزاده در 21 اسفندماه در مشهد اجرا خواهد شد.

این نمایش که چندین بار در تهران روی صحنه رفته بود هربار با استقبال مخاطب مواجه شده بود. این نمایش برای اولین بار در سال 1389 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت و سپس در سال 1393 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. البته در این بین گروه به فستیوال اسپولتو ایتالیا هم رفت. آخر سال 93 در سالن خصوصی باران روی صحنه رفت و به دلیل استقبال مخاطب فروردین ماه اجرای آخرین نامه تمدید شد. این نمایش هم‌اکنون با بلیت 30 تا 40 هزار تومانی در سالن خصوصی پالیز روی صحنه است. کارگردان نمایش درباره چهارمین اجرا معتقد است که تولید یک محصول فرهنگی در تئاتر از صفر تا صد، حداقل پنج تا شش ماه طول می‌کشد و نمی‌توان چنین سختی‌ای را تحمل کرد که بعد از ۲۰ شب یک اثر نمایشی به بایگانی سپرده شود.

گران بودن بلیت مشکل‌ساز شد

استقبال مخاطب باعث شد که گروه بلیت 50 تا 100 هزار تومانی را برای اجرا در مشهد انتخاب کنند که واکنش‌هایی را به همراه داشت. البته آن‌طور که اعلام شده استقبال از این نمایش به اندازه‌ای بود که سایت فروش از دسترس خارج شد. اعتراض هنرمندان مشهد در فضای مجازی و البته سه اجرای متوالی در یک روز این اعتراض را به دنبال داشت و سرانجام قیمت 100 هزار تومانی بلیت حذف شد.

حاشیه‌ها در فضای مجازی

اجرای نمایش «آخرین نامه» در شهرستان اتفاق خوبی برای تئاتر شهرستان و هنرمندان است به خصوص که این نمایش نامزد دریافت جایزه پنج بخش فجر بوده است. این نمایش، بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانى برای مهرداد کوروش‌نیا، بهترین بازیگر مرد نوید محمدزاده، بهترین بازیگر مرد پوریا رحیمی سام، بهترین طراحی صحنه آروند دشت آراى و دریافت جایزه نخست طراحی صحنه از نگاه منتقدین بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جایزه بهترین بازیگر مرد دوازدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر براى پوریا رحیمى سام را در پرونده خود دارد. اما متاسفانه حاشیه‌سازی در فضای مجازی از استقبال نمایش شروع شد و به متن اینستاگرام مهرداد کورش نیا رسید، متنی که به سرعت هم حذف شد. اما همان ساعت کوتاه باعث شد که هنرمندان زیادی نسبت به این اجرا معترض شوند. او در اینستاگرام خود نوشت: «واقعا جای تاسف داره که استان‌های ما بخصوص شهرهای بزرگی چون مشهد آنقدر از امکانات و برنامه های خوب فرهنگی فاصله دارند که یک نمایش محقر و بی ادعایی چون آخرین نامه با چنین استقبالی روبرو می شه. از صبح تا الان در شوک این اتفاق هستم و اینکه ٧٠ میلیون جمعیت خارج از تهران با چه کمبودهای معمولی روبرو هستن که حاضرن برای یک نمایش کوچک بلیت سه برابر تهران تهیه کنند ولی همون هم نصیبشون نمی شه. کاش و ای کاش رسم دنیا اینگونه نبود که هست.»
 

این متن مورد اعتراض هنرمندان مشهد قرار گرفت و اعلام کردند که آنها برای دیدن نوید محمدزاده سر و دست شکسته‌اند، نه اجرای نمایش. اعتراض به اندازه‌ای شد که در نهایت رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مشهد خبر از لغو این نمایش در مشهد داد. سید جواد اشکذری، رئیس انجمن هنرهای نمایشی طی یک متن اعلام کرد که کلیه بلیت‌های خریداری شده هم به خریداران بازپس داده خواهد شد: «نمایش «آخرین نامه» به دلیل توهین‌های کارگردان محترم این نمایش به تئاتر مشهد، علی رغم اینکه از هرگونه حذف و لغو برنامه های فرهنگی هنری بیزار هستیم ، فقط به خاطر همدلی با هنرمندان‌مان در مشهد و خراسان رضوی لغو شده است تا بدین وسیله نشان دهیم این انجمن که توسط هنرمندانش شکل گرفته است، هیچ توهینی را به هنرمندان تئاتر خراسان رضوی بر نمی تابد.»

مرکز هنرهای نمایشی میان‌داری کرد

کشمکش‌ها و دلخوری‌ها به اندازه‌ای بود که سرانجام مدیرکل هنرهای نمایشی درباره مسائلی که این روزها در پی لغو اجرای نمایش آخرین نامه به کارگردانی مهرداد کورش نیا در شهر مشهد پیش آمده واکنش نشان داد. او اعلام کرد که به شدت با قیمت خارج از عرف بلیط نمایش مخالفم.

مهدی شفیعی با بیان این مطلب ادامه داد: قیمت گذاری بلیت این نمایش تصمیم درستی نبوده و برای احترام به مخاطب و اینکه اجرای گروه‌ها در شهرها اتفاق فرهنگی خوبی است ، امیدوارم که درباره قیمت بلیت تصمیم منطقی گرفته شود.

وی با اشاره به سوء تفاهم هایی که در پیام های فضای مجازی پیش می آید و همه آنچه منظور افراد است را بیان نمی کند گفت: تشکیل کمپین در این خصوص در شان هنرمندان تئاتری نیست. توان تئاتر مشهد و خراسان و پیشینه آن را کسی نمی تواند منکر باشد به خصوص که این سال‌ها به همت هنرمندان، اجرای مستمر و افزایش مخاطب تئاتر را در این شهر شاهد بوده‌ایم. این هنرمندان تئاتر مشهد بوده اند که چراغ این هنر را در مشهد روشن نگه داشته اند. حضور هنرمندان مشهد در جشنواره تئاتر فجر اخیر به لحاظ کمی و کیفی موید این رشد و شکوفایی است.
 

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: اگر شرایط خوبی برای اجرای گروه های دیگر شهر ها در مشهد فراهم شده، باید دانست که زمینه آن را همین هنرمندان مشهد و انجمن هنرهای نمایشی فراهم کرده‌اند . هنرمندانی که توانسته‌اند با مخاطب شان ارتباط خوبی بر قرار کنند.

مهدی شفیعی با اشاره به این نکته که طی اطلاعاتی که در چند ساعت گذشته گرفته به نظر می‌رسد که یک سوتفاهم رخ داده است گفت: خروجی فضای مجازی که همه از آن مطلع هستیم و پیام های مکتوب مندرج در این فضا همه آنچه که مد نظر نویسنده و گوینده بوده را نشان نمی دهد. مهرداد کورش‌نیا از هنرمندان خوب تئاتری است که خودش شهرستانی است و تئاترهایش را همیشه در کرج اجرا کرده ، نوید محمد زاده قبل از اینکه یک چهره سینمایی باشد یک بازیگر تئاتر است و همین نمایش پیش از شناخته شدن در دنیای سینما بازی کرده و توانسته تماشاگرش را راضی کند. همه گروه‌های مشهد هم می‌دانم که برای مخاطب و اجرا ارزش قائل هستند. حتما دیدار و گفت و گو می‌تواند سوتفاهم‌ها را حل کند.

این مدیر تئاتری از همه هنرمندان خواست این موضوع را «سوءتفاهم در مسائل داخل خانواده تئاتر» دانسته و به احترام مخاطب مسائل را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: امروز صحبتی با مدیر کل خراسان داشتم ، آقای سرابی از مدیران خوب و مدبر ارشاد است. با آقای اشکذری نیز صحبت کردم و همین طور با آقای کورش نیا. از همه دوستانم و هنرمندان گروه های نمایشی می خواهم که با سعه صدر همیشگی و با احترام به مخاطب با موضوع برخورد کنند. البته تصمیم گیرنده نهایی مرجع صدور پروانه اجرا خواهد بود. امیدوارم به احترام مخاطب شاهد حضور گروه و نمایش در مشهد باشیم.


 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

شناسایی ظرفیت‌های تئاتر غیردولتی از ایران تا آلمان

امیررضا کوهستانی اپرای واگنر را به صحنه می‌برد

میزبانی تالار مولوی از هفدهمین جشنواره تئاتر تجربه

«تئاتر شهر» چقدر ایمن است؟!

سالنامه ۱۳۹۶ تئاتر ایران منتشر شد

پیام تبریک موسسه اکبر رادی برای اصغر فرهادی

نمایشنامه برگزیده تئاتر فجر منتشر شد

درباره اینگمار برگمان کارگردان تئاتر

زمان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی اعلام شد