بازیگر، کارگردان و استاد تئاتر، برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت را برای بهبود و پیشرفت وضعیت هنر تئاتر کشور موثر و ضروری دانست.

 

پایگاه خبری تئاتر: مسعود دلخواه به مناسبت فرارسیدن هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر، با بیان اینکه با اختصاص یک روز با نام تئاتر نمی تواند به تنهایی کاری برای این هنر کرد، افزود: این روز فقط نمادی است برای اینکه یادآوری کند نیازمند برنامه ریزی برای تئاتر هستیم تا به شرایط بهتری دست یابیم.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر ممیزی ها به شرایط منطقی تری رسیده، ادامه داد: هنرمندان در این مدت توانسته اند بدون دغدغه، نمایش هایی خود را اجرا و در روایت آثار خود آزادانه تر عمل کنند.

بازیگر نمایش «روال عادی» با بیان اینکه بزرگترین دغدغه و مشکل کنونی هنرمندان مشکلات مالی است، خاطر نشان کرد: در سال جدید باید با تشکیل کارگروه ها، کمیته های تخصصی و مشاوره های هنری به راهکارهای عملی برای رفع مشکلات تئاتر دست پیدا کنیم.

دلخواه با بیان اینکه در سالی که گذشت از لحاظ کمی رشد و کیفی افت کرده ایم، تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش نمایش ها به خصوص در سطح شهر تهران، ایجاد تماشاخانه ها و گسترش فضای اجرای نمایش است.

کارگردان نمایش «بیگانه» افزود: قانون مند نبودن تماشاخانه ها و نداشتن ضابطه مشخص برای اجراها، کیفیت تئاتر را کاهش داده و امیدواریم با ایجاد قانون مشترک به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر و کانون تماشاخانه ها به بهبود تئاتر کمک کنیم.

وی با بیان اینکه کیفیت را تحت الشعاع کمیت قرار می دهیم، خاطر نشان کرد: در برخی تماشاخانه ها هر شب بیش از دو نمایش اجرا می شود که گروه های نمایشی را از نظر طراحی صحنه دچار چالش می کند و ضربه های مالی را به آثار روی صحنه وارد می کنند.

به گفته دلخواه، گیشه ای شدن تئاتر صدمه جبران ناپذیری به این هنر وارد می کند.

27 مارس برابر با هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است.

به رسم معمول، هر سال یکی از چهره های مشهور تئاتر جهان پیام روز جهانی تئاتر را صادر می کند و امسال ایزابل هوپر هنرمند فرانسوی این مسوولیت را برعهده گرفته است.

همچنین طی روال چند سال اخیر، یکی از هنرمندان کشور پیامی را به مناسبت این روز صادر می کند و امسال علی نصیریان پیام روز جهانی تئاتر در سال 1396 را به نگارش در آورد.



 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

مهدی شفیعی: با قیمت بلیط خارج از عرف مخالفم

«مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به مولوی می‌رود

مدیران جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

کتاب «نامه­‌های اکبر رادی» منتشر شد

نمایشنامه "دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده" منتشر شد

رونمایی از دوازدهمین جلد از مجموعه‌ی تیاتر ایران در گذر زمان

«و چند داستان دیگر» پیام لاریان به ایرانشهر می‌آید

هفته پایانی نمایش های تهران

معرفی 54 طرح و نمایشنامه در مرحله اول جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

فراخوان اجراهای سال 96 تالار مولوی منتشر می‌شود

9 اثر نمایشی فروردین ماه سال آینده در تئاتر شهر روی صحنه می روند

«شنیدن» در 4 کشور اروپایی اجرا می‌شود