مدیرعامل خانه تئاتر به مناسبت فرارسیدن هفتم فروردین ماه روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر پیامی صادر کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: در متن پیام اصغر همت که روز دوشنبه انتشار یافته، آمده است: 27 مارس «روز جهانی تئاتر» است، از آنجا که این روز مقارن است با هفتم فروردین و بحبوحه جشن نوروز و تعطیلات، طی سال‌های گذشته تنها می‌توانستیم آن را از طریق رسانه‌ها و بیشتر مطبوعات و چند سالی است از راه دنیای مجازی تبریک و تهنیت بگوییم.

وی با تاکید بر اینکه البته برای جبران مافات، این جشن را نه در یک روز بلکه یک ماه تحت عنوان «اردیبهشت تئاتر» توسط مرکز هنرهای نمایشی و یک‌ هفته «جشن خانه تئاتر» توسط خانه تئاتر برگزار کردیم، می افزاید: سال گذشته بالاخره متولیان فرهنگی کشور، پس از گذشت بیش از نیم‌قرن از اطلاق «روز جهانی تئاتر» به اهمیت این هنر «نامیرا» پی بردند و «روز ملی هنرهای نمایشی» را به تقویم افزودند که بازهم جای شکرش باقی ا‌ست.

وی می افزاید: بی‌هیچ اظهارنظر سوءتفاهم ‌برانگیز پیرامون این تأخیر، آن را به فال نیک گرفته و به‌ عنوان بارقه‌ای از امید و گریز از انزوای فرهنگی قلمداد کرده و به استقبال اولین برگزاری آن می‌رویم؛ اما آیا این توجه دیرهنگام در روند تئاترِ «باری ‌به ‌هر جهت» و بی‌برنامه ما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت؟

همت با طرح سووالاتی خاطر نشان می کند: آیا قرار است پس ‌از این به ‌طور جدی به تئاتر و رفع مشکلات، به شکل ریشه‌ای بپردازیم؟ دیگر به آمارهای «کمّی» اکتفا نکرده و به وجوه «کیفی» آثار هم توجه کنیم؟ اهالی تئاتر به «امنیت شغلی» خود امیدوار و حرفه‌شان به رسمیت شناخته شود؟ با سیاست‌های اتخاذی همه‌ جانبه، به ‌طور جدی شاهد ورود بی‌رویه - صرفاً - علاقه‌مندان به این عرصه نباشیم؟

وی ادامه می دهد: دولت فکر «خود اکتفایی» و در جاهایی «سود بردن» از تئاتر را از سر به درکرده و بداند که می‌بایستی تئاتر را با پرداخت هزینه، بیش‌ از پیش مورد حمایت خود قرار دهد؟ وزارت آموزش‌ و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چونان گذشته دور، به بسترسازی خود برای این هنر «والا» تحت عنوان «فعالیت‌های فوق‌برنامه» و «اوقات فراغت» همت بگمارند؟

مدیرعامل خانه تئاتر در پیام ادامه می دهد: به فعالان متخصص این عرصه اعتماد کرده و با تفویض اختیارات به صنوف در امور اجرایی، این هنر «بی‌بدیل» را در جهت پویایی گسترده‌تر، یاریگر باشند؟ باب گفت‌وگوهای سازنده باز شده و «شفاف‌ سازی» در همه امور انجام پذیرد؟ مجدانه توده مردم را با تئاتر آشنا کرده و با ایجاد فضای مناسب آنان را راغب به دیدن تئاتر نموده و بدین‌وسیله با پالایش روحشان ‌آنها را به حظی وافر از این هنر «جادویی» برسانیم؟

همت تصریح می کند: آیا قرار است پس‌ از این ما اهالی تئاتر مصداق بارز «از ماست که بر ماست» نباشیم و با اتحاد، وفاق و همدلی به‌دوراز تسویه‌حساب‌های شخصی، به‌دوراز منافع شخصی، در درجه اول اهمیت به منافع جمع بیندیشیم؟

وی در این پیام اظهار امیدواری می کند که تنها در این صورت است که می‌توانیم تئاتر،‌ این دل‌مشغولی «شریف» مان را به ساحل امن و سرمنزل مقصود برسانیم و رسالت واقعی خود را که همانا «روشنگری» و هدایت جامعه به ‌سوی «نیکی»، «درک جهان پیرامون» و «به کمال رسیدن» است، محقق گردانیم.

روز 27 مارس برابر با هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر نامگذاری شده و در تقویم رسمی کشور نیز این روز با عنوان روز ملی هنرهای نمایشی به ثبت رسیده است.

به رسم معمول، هر سال یکی از چهره های مشهور تئاتر جهان پیام روز جهانی تئاتر را صادر می کند و امسال ایزابل هوپر هنرمند فرانسوی این مسوولیت را برعهده گرفته است.

همچنین طی روال چند سال اخیر، یکی از هنرمندان کشور پیامی را به مناسبت این روز صادر می کند و امسال علی نصیریان پیام روز جهانی تئاتر در سال 1396 را به نگارش در آورد.

همچنین به مناسبت روز جهانی تئاتر، هفته بزرگداشت تئاتر از هفتم تا 14 اردیبهشت ماه برگزار می شود.




 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

مهدی شفیعی: با قیمت بلیط خارج از عرف مخالفم

«مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به مولوی می‌رود

مدیران جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

کتاب «نامه­‌های اکبر رادی» منتشر شد

نمایشنامه "دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده" منتشر شد

رونمایی از دوازدهمین جلد از مجموعه‌ی تیاتر ایران در گذر زمان

«و چند داستان دیگر» پیام لاریان به ایرانشهر می‌آید

هفته پایانی نمایش های تهران

معرفی 54 طرح و نمایشنامه در مرحله اول جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

فراخوان اجراهای سال 96 تالار مولوی منتشر می‌شود

9 اثر نمایشی فروردین ماه سال آینده در تئاتر شهر روی صحنه می روند

«شنیدن» در 4 کشور اروپایی اجرا می‌شود