نمايش با كاروان سوخته نوشته ي عليرضا كوشك جلالي با بازي و كارگرداني مهران حيدري از 13 تا 22 آذر در سالن استاد هودي شيراز به روي صحنه رفت و بعد از آن تا 25 آذر تمديد شد

پایگاه خبری تئاتر: وید جعفری : با كاروان سوخته مونولوگي از مهاجرت و تضادهاي فرهنگي مهاجرين در آلمان است درباره تفاوت هاي فرهنگي و ديني كه همواره در جهان امروز محل مناقشات گوناگوني بوده و همچنان هم از هر گوشه اي سر بر مي آورد.

به دليل زندگي نويسنده در آلمان و درواقع ديدن اين همه اتفاقات گوناگون متن اصلي تا حدودي توانسته به عمق اين موارد بپردازد با اين همه اجراي يك نمايش تك نفره به واسطه ي حضور تنها يك بازيگر و محدوديت رنگ آميزي هاي بصري توسط ديگر بازيگران همواره تجربه اي متفاوت و تا حدودي دشوار است.

آن چه در اين ميانه مي تواند به كار ياري رساند طراحي هاي كارگرداني و خصوصا بازيگري در نمايش هاي تك نفره است.

با كاروان سوخته اولين تجربه مهران حيدري جوان محجوب و دوست داشتني است كه دورادور مي شناسمش و خوشحالم كه در اين برهه از تئاتر كه متاسفانه اطراف ما را بد اخلاقي ها و كژانديشي ها احاطه كرده است هستند دوستاني كه با آداب تئاتري فعاليت مي كنند .

در خصوص كارگرداني معتقدم بنا بر تجربه كارگردان و اين كه نخستين تجربه اوست تا حد بسيار زيادي موفق عمل كرده ، خطوط ميزانسن و حركت ها ، طراحي هر صحنه بوسيله گيره ها و عكس هايي كه آويخته مي شود و مهم تر نورپردازي محور توسط لامپ معمولي كه به مفاهيم حقيرانه زندگي در غربت ياري مي رساند از مهم‌ترين نكات اين اجراست كه به خوبي پرورانده شده هرچند كه مي توانست با خلاقيت و نگره بيشتري به كار بسته شود .

اما متاسفانه بازي بازيگر نمايش نتوانسته به خوبي بار متن و طراحي را به دوش بكشد . لهجه اي كه اصلاً به داشتن اش نيازي نبوده و بيشتر از اينكه نمايانگر يك كارگر ترك باشد به لهجه‌ي ارامنه شبيه است.

بازي يكنواخت و به اصطلاح مونوتون كه در تمامي لحظات بر يك خط ادا مي شود چه در بيان و چه در ريتم حركتي و به زعم نگارنده گويي بازيگر با تمركز بيش از حد بر لهجه و بدن عملاً از بيان و رسيدن به يك هارموني تاثير گذار در بازي جا مانده است .

كاش مهران حيدري تنها كارگرداني كار را بر غهده داشت و از بازيگري توانمند و با سن و سال بيشتر كه به نقش نزديك تر بود استفاده مي كرد.

با اين همه براي اين دوست عزيز و گروه همراهش آرزوي موفقيت مي كنم اميدوارم اين تجربه با تمام بازخوردها و نظرات گوناگوني كه به ايشان انتقال داده شده سر آغازي باشد براي فعاليت هاي بهتر و موثرتر در آينده چرا كه معتقدم در نخستين تجربه نيز مهران حيدري بنا بر دانش و تجربه‌ي خود دست به كار بزرگي زده است و توانسته اجراي يك نمايش نه در سطح جشنواره و گردهمايي ها كه در سطح اجراي عموم را به انجام برساند كه مهم ترين كار نمايش ارتباط بي واسطه با مخاطباني از هر قشر و هر سطحي است.