داریوش مودبیان دو نمایش «دلگشا» و «دو آدم خجالتی» را از عبید زاکانی و اوژن لابیش به موزه استاد عزت‌الله انتظامی می‌برد.

 

پایگاه خبری تئاتر: داریوش مودبیان گفت: «از 2 تا 4 اردیبهشت ماه (در طول سه شب) نمایشی با عنوان «دلگشا» را که برگزیده‌ای از لطایف عبیدزاکانی است را در قالب نمایش روی صحنه می‌برم.»

وی یادآور شد: «عبیدزاکانی غزل‌سرا، شاعر و نویسنده بزرگی است که شعرهای گوناگونی در حوزه عرفان، غزلیات عاشقانه و طنز دارد. وی رساله‌ای به زبان عربی و فارسی دارد که لطیفه‌های وی را شامل می‌شود. من از حکایت‌های طنزآمیز، بخشی از داستان‌ها را که طنز اجتماعی و سازنده دارد را با هم تلفیق کردم تا طی سه شب به اجرا در آید.»

این کارگردان تئاتر همچنین گفت: «نمایش «دلگشا» شامل 55 حکایت و داستان‌هایی از رساله طنزنامه است که طی 70 دقیقه اجرا خواهد شد.»

وی درباره مضمون داستان‌هایی که برای اجرای «دلگشا» تلفیق کرده است گفت: «درانتخاب‌ها سعی کرده‌ام که موضوع‌ها در یک زمینه باشد. مضامین داستان‌ها زمینه مشترک اجتماعی دارند و با توجه به نقد اجتماعی که دارند برگ‌هایی از تاریخ گذشته را برای ما روشن می‌کنند. اگرچه عبیدزاکانی از هنرمندان قزوینی است اما به شدت تحت تاثیر سعدی بوده است به طوریکه بسیاری از داستان‌ها نزدیک به گلستان است.»

مودبیان عنوان کرد: «این اثر نمایشی یک نوع روخوانی نمایشی است و من در آن هم قصه‌گویی می‌کنم و هم آن را بازی خواهم کرد. علی‌سینا رضانیا موسیقی زنده این اثر نمایشی را با بکارگیری سازهای ایرانی اجرا می‌کند.»

وی در ادامه سخنانش به اجرای نمایش دیگری پس از «دلگشا» اشاره کرد و افزود: «نمایش «دو آدم خجالتی» عنوان دیگر اثر نمایشی است که در اردیبهشت ماه روی صحنه خواهم برد. این اثر نیز نمایشی شاد و خانوادگی است که کمدی موقعیت دارد و به همراه موسیقی و شعر و آواز اجرا می‌شود.»

مودبیان در خصوص موضوع این نمایش نیز بیان کرد: «قصه این اثر درباره آدم‌های خجالتی است که در زمانی که باید صحبت کنند خجالت می‌کشند. این اثر درباره فرد خجالتی است که به خواستگاری دختری می‌رود. این در حالی است که دختر و پدرش خواستگار را دیده و پسندیده‌اند. خجالتی بودن پسر جوان باعث می‌شود که در گفت‌وگو با دختر از هر چیزی جز اصل قضیه صحبت شود. در این میان موقعیت‌های کمدی و اتفاقات بسیار جالبی پیش می‌آید که نمایش را جذاب می‌کند. در این اثر نشان داده می‌شود که خصلت‌های پسندیده نیز وقتی از حداعتدال خارج شوند دردسرهایی را به دنبال خواهند داشت.»

وی که این نمایش را در گذشته در خانه هنرمندان ایران اجرا کرده است درخصوص تغییرات ایجاد شده در این نمایش به تغییر بازیگران، حضور خود به عنوان بازیگر و دگرگونی‌ها و طراحی‌هایی که با توجه به ویژگی‌های سالن استان انتظامی خانه هنرمندان ایران بوجود آورده بود اشاره کرد.

مودبیان در معرفی بازیگران و ویژگی‌هایی که می‌بایست داشته باشند تشریح کرد: «در این اثر علیرضا اخوان، سعید پارسا، علی دشتی، آریا راد، میعاد راشدی، هستی رزازچیان، آرین صفایی، مهرناز عباسی، سعید عسکری، اشکان میرزاشفیع، داریوش مودبیان، نگار نیکنامی نقش‌آفرینی خواهند کرد. بازیگران این اثر با توجه به کمدی موقعیتی که این اثر دارد باید بتوانند به خوبی با ریتم تند و پرشتاب اثر هماهنگ شوند، توانایی بداهه پردازی داشته باشند، از صدای خوبی برخوردار باشند و همچنین موسیقی را بشناسند.»

وی همچنین با اشاره به این‌که صحنه نمایش «دو آدم خجالتی» نوشته اوژن لابیش دکوری انتزاعی است گفت: «داستان نمایش در خانه یک خانواده مرفه می‌گذرد و ما با استفاده از 7 لته که با گچ رنگی فضاهایی چون آشپزخانه، پلکان و کتابخانه را نشان می‌دهند، موقعیتی ایجاد کرده‌ایم که به فضای داخلی خانه شبیه است. با نصب تابلوهای نقاشی بر روی دیوار و چیدمان دایره‌ای به صحنه عمق بخشیده‌ایم.»

وی در پایان سخنانش از اجرای نمایش بزرگی از گلستان سعدی خبر داد که سال گذشته تحت عنوان «گلستان‌خوانی» روخوانی شد. مودبیان قصد دارد این اثر را به صورت گسترده و جدی‌تری در سال جاری روی صحنه ببرد.



 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

افسانه ماهیان «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» را افتتاح کرد

آغاز به کار خانه نمایش با باغ‌ وحش شیشه‌ای

«دریچه» در پاریس اجرا شد

اجرای « تو با کدام باد می روی؟»در تئاتر مستقل تهران

«سونات پاییزی» اثری بی‌ادعا و یک نوع مواجهه با فیلم برگمان است

یک تماشاخانه به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد

تئاتر «بوف کور» اجراهای خود را آغاز کرد

«بی‌پدر» در سالن «قشقایی» تئاترشهر به صحنه می‌رود

اجرای نمایش «آدم آدم است» در تالار مولوی

"نویسنده مرده است" در تالار حافظ جان می‌گیرد

دو نمایشنامه از هاینریش بل منتشر شد

«ماراساد» در تئاتر مولوی به روى صحنه مى‌رود

مهلت ارسال آثار بیستمین جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر تمدید شد