نشست خبری چهاردهمین جشن خانه تئاتر صبح امروز دوشنبه 4 اردیبهشت با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر و احسان حاجی‌پور، مدیر روابط عمومی جشن و مهدی قلعه مدیر اجرایی این جشن در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد و در این نشست پوستر این مراسم رونمایی شد.



به گزارش پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای این نشست اصغر همت گفت: ما امسال تصمیم گرفتیم که جشن را گسترده‌تر از دوره‌های قبلی برگزار کنیم که برای این کار نیاز به حل مسائلی مانند حمایت‌های بیشتر و... داریم. شنیده‌ها حاکی از آن است که «اردیبهشت تئاتر» امسال برگزار نمی‌شود که دلیل آن را نمی‌دانم و امیدوارم توجیه مشخصی داشته باشد.  

در یازده ماهی که در این دوره بعد از شش سال به خانه تئاتر برگشتم متوجه شدم که مطبوعات نسبت به خانه تئاتر رویه بی‌مهری پیش گرفته‌اند. هر اتفاقی که در خانه تئاتر افتاده است باید به فراموشی سپرده شود و مطبوعات هم اگر دلشان به حال تئاتر می‌سوزد نباید به مسایل صرفا شخصی در خانه تئاتر دامن بزنند.

همت تصریح کرد: ما آنقدری که با خودمان مشکل داریم با بیرون از تئاتر مشکل نداریم. اگر تئاتر ما وفاق و همدلی بین اعضای خود نداشته باشد وضعش بسیار بدتر خواهد شد. کسانی که وجدان کاری دارند در عرصه تئاتر همه دلخوری‌ها را کنار بگذارند و دست به دست هم بدهند و این هنر والا را از این وضعیت اسفبار نجات دهند. اگر این انقلاب در تئاتر ما رخ ندهد وضعیت ما روز به روز بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: من در این سی و چند سال حضور در عرصه فعالیت صنفی هرگز منافع شخصی برایم مهم نبوده و در درجه اول فقط تئاتر مطرح بوده و تئاتر و تئاتر.

مدیرعامل خانه تئاتر در انتها خاطرنشان کرد: از همه عزیزان خواهش می‌کنم با توجه به قدرتی که رسانه دارد این کمک را به تئاتر بکنید و این آشتی ملی را قوت ببخشید.

در ادامه این نشست سهراب سلیمی، دبیر چهاردمین جشن خانه تئاتر به بیان جزییات این جشن پرداخت و گفت: این باور را دارم که مطبوعات بازوی متحرک بسیاری از دستاوردهاست که با نگاه هوشمندانه می‌توانند تاثیرگذار باشد. در موضوع تئاتر هم چون خود این هنر در درون اجتماع شناور است انتظار می‌رود که از این بازو استفاده کنیم.

امروز نسبت به دیروز یک گام جلوتر هستیم که عملیات اجرایی جشن و ارتباط با رسانه‌ها و مخاطب کاملا مشخص است و اگر این ارتباط به معنای واقعی تعریف نشود، در شعار باقی خواهیم ماند.
سلیمی بیان کرد: اگر جشن خانه تئاتر تا دیروز در محیط خانه هنرمندان تعریف می‌شد امروز محیط را گسترده‌تر کرده‌ایم که به ازای آن باید فعالیت‌های بیشتری نیز صورت بگیرد. این دوره از جشن خانه تئاتر در خانه هنرمندان، تئاتر شهر، تالار وحدت، زیرگذر مترو، میدان ولیعصر و پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.

وی به همکاری‌های خانه تئاتر با انجمن‌های صنفی اشاره کرد و گفت: انجمن‌های امروز ما با تلاش و پیگیری آقای همت و بنده و حمایت هیات مدیره خانه تئاتر مانند شرایط قبلی نیستند و در جشن مشارکت فعالانه خواهند داشت. انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران به همکاری جشن ما آمد و طرح پوستر جشن هم یکی از نتایج همین همکاری است.

دبیر چهاردمین جشن خانه تئاتر تصریح کرد: آسیب‌شناسی‌ها باید در طول سال باشد و در این یک هفته جشن باید گرفت. تکیه‌گاه من هم مسائل بیرونی است مانند جشن در استیج تئاتر شهر و ... که مخاطب با میل خودش می‌آید.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که آن مخاطب ساکت جامعه را درگیر کنیم. متاسفانه الان طیف تماشاچی‌های ما حداقلی است و همه از تئاترهای همدیگر دیدن می‌کنیم اما ما دوست داریم به جمعیت خانه تئاتر اضافه کنیم.

سلیمی با اشاره به زمان برگزاری جشن خانه تئاتر بیان کرد: این دوره از جشن به دلیل تقارن با ایام انتخابات دوره‌ای سیاسی خواهد بود اما به هیچ‌ طیف سیاسی باج نخواهیم داد. رسانه‌ها هم لطف کنند وارد این بازی‌ها نشوند.  

وی به همکاران برگزاری چهاردمین جشن خانه تئاتر نیز اشاره کرد و گفت: خانه هنرمندان، مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، پردیس تئاتر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر، انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران و بنیاد رودکی همراهان ما در این جشن هستند.

دبیر چهاردمین جشن خانه تئاتر در توضیح جزییات برنامه‌های جشن خانه تئاتر گفت: برنامه‌های ما به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود. فضای بیرونی به استیج و فعالیت‌های انجمن‌های آیینی، خیابانی و عروسکی اختصاص دارد که شامل گریم، نمایش عروسکی، فروش دستاوردهای انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر و ... می‌شود. این برنامه‌ها از ساعت 16:00 تا 18:00 در خانه هنرمندان و از ساعت 19:00 تا 20:30 در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.  

وی به توضیح دو بخش دیگر از برنامه های جشن خانه تئاتر پرداخت و ادامه داد: در بخش سالنی در تمام گالری‌ها با همکاری خانه تئاتر و انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران تعداد بسیاری از پوسترهای تاریخی و اسناد ملی تئاتر به نمایش گذاسته می‌شود. در این نمایشگاه‌ها پوستر نمایش‌های 5 کارگردان بزرگ تئاتر ایران حمید سمندریان، داوود رشیدی، هما روستا، جعفر والی و رکن‌الدین خسروی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.  

سلیمی افزود: در بخش میدانی زیرگذر تئاتر شهر و میدان ولیعصر پیش‌بینی شده است و از عروسک‌های کارناوالی بسیار بزرگ نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تعامل هرچه بهتر جشن خانه تئاتر با رسانه‌ها بیان کرد: بهترین رسانه‌ای که با نقد و اطلاع‌رسانی خود ما را رو به جلو ببرد نیز تقدیر خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست اصغر همت به برخی از مسائل خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: ما 15 سال منتظر بودیم حقمان را بدهند اما ندادند. از رور اولی که من آمدم گفتم می‌خواهم حقم را بگیرم البته با دوستی و محبت.

وی ادامه داد: ما به عنوان خانه تئاتر همراه با خانه سینما و خانه موسیقی یک اتحادیه تشکیل دادیم و مشکلات را با وزیر جدید نیز در میان گذاشتیم. به تازگی هر سه مدیرعامل هم عضو صندوق اعتباری هنر شدیم و امیدواریم اتفاقات خوبی در آینده بیفتد.  

همت مساله اصلی تئاتر امروز را وفاق و یکدلی اهالی تئاتر دانست و اظهار امیدواری کرد: سعی داریم مردم را با تئاتر آشتی دهیم.

وی همچنین یاد و خاطره میهن بهرامی که روز گذشته فوت کرده بود را گرامی داشت.

احسان حاجی‌پور، مدیر روابط عمومی جشن خانه تئاتر در بخش دیگری از این نشست گفت: بولتن خبری «شمیم بهار» اتفاقات روزانه جشن را پوشش خواهد داد. همچنین اطلاعات تقدیر و تجلیل از پنج چهره شاخص تئاتر نیز در همین بولتن منتشر خواهد شد.

وی افزود: در اطلاع‌رسانی جشنواره اتفاقات ویژه‌ای هم افتاده است مانند استفاده بیشتر از فضای مجازی و پوشش جشن توسط نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام و تلگرام. علاوه بر آن رادیو اینترنتی مختص همین مراسم هم خواهیم داشت.

چهاردمین جشن خانه تئاتر از هفتم تا شانزدهم اردیبهشت برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری نشست خبری چهاردهمین جشن خانه تئاتر


 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

یادداشت محمدرضا خاکی برای «برلینِ محمد یعقوبی»

تماشاخانه ارغنون میزبان « کارنامه بندار بیدخش» می‌شود

ارژنگ امیرفضلی با «رویای شب دهم اردیبهشت» به تئاتر می‌آید

تالار مولوی به دانشجویان 60 درصد تخفیف می دهد

سعید اسدی: تمایلی به دبیری جشنواره سی و ششم تئاتر فجر ندارم

پیش‌فروش بلیت نمایش «محفل بى عارى» آغاز شد

جدول اجراهای سال 96 تماشاخانه ایرانشهر منتشر شد

«مرغ دریایی» چخوف بدون دیالوگ اجرا می شود

«عروسی خون» در تماشاخانه «پالیز» روی صحنه می‌رود

نمایشنامه «وسوسه» نوشته واسلاو هاول منتشر شد

«سانسور» حفظ ارزش‌ها یا معامله‌ی دو سر باخت؟

نقد و بررسی نمایش بی پدر به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات

تنها مرگ است که دروغ نمی‌گوید