جشن خانه تئاتر که از شنبه ۹ اردیبهشت ماه در فضای باز خانه هنرمندان آغاز شده است، سومین روز را پشت سرگذاشت.

 

پایگاه خبری تئاتر: مراسم ابتدا با رقص عروسک های غول پیکر آغازشده و در ادامه گروهای: رقص سرمستان به سر پرستی مهرداد آبجار، سیاه بازی محمد مختاری، نقالی نقالان محمد معجونی و فاطمه حیدری‌فر و جمشید عسکری با نمایش میدانی «شش ماه خدمت» به اجرای برنامه پرداختند. قطب‌الدین صادقی کارگردان شناخته شده تئاتر مهمان امروز جشن در خانه هنرمندان بود. صادقی در سخنانی از تاثیر به سزای این جشن‌ها در شناساندن هر چه بهتر نمایش به مخاطب عام سخن گفت. همچنان کودکان و خانوادهایشان با اجراهای شادمانه جشن همراه شدند و از فضای بی آلایش نمایش لذت بردند.

از روز گذشته انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با همکاری خانه تئاتر ایران از پوسترهای تئاتر با قدمت بیش از صد سال تئاتر رونمایی کرد .

در این نمایشگاه که در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود پوسترهایی از دوره قاجار تا به امروز نصب شده است.

در این میان پوسترهای آثار کارگردانان بزرگی همچون عباس جوانمرد، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، رکن الدین خسروی، علی رفیعی و تعداد بسیاری از کارگردانان نام آشنای تئاتر ایران به چشم می‌خورد. این نمایشگاه تا روز ۱6 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

در سومین روز از جشن خانه تئاتر، چهاردهمین دوره جشن انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر در سالن استاد جلیل شهناز واقع در خانه هنرمندان با اجرای احمد نگهبان برگزار شد.

در ابتدا مهدی محمدی ریاست انجمن ماسک و گریم، متن بیانیه این انجمن را قرائت و در ادامه اعلام کرد که سال گذشته دومین سالی بود که گریم در جشنواره ی فجر مورد قضاوت قرار گرفت. اصغر همت مدیر عامل خانه تئاتر نیز طی سخنرانی برای عوامل گریم و تئاتر یکدستی و همدلی را آرزو کرد.

در ادامه برنامه که از ساعت 18:30 شروع شد؛ از کامبیز معماری، مدرس و عضو انجمن گریم خانه سینما و تئاتر به همراه لوح تقدیر و تندیس، تجلیل به عمل آمد.

در بخش اعلام برندگان و برگزیدگان این جشن لوح تقدیر و تندیس برترین طراحی گریم و ماسک در طول اجراهای یک سال گذشته، به سارا اسکندری برای نمایش «سه خواهر» و «رویای نیمه شب تابستان» تعلق گرفت.

لوح تقدیر بهترین اجرا در گریم آقایان به بهمن صنیعی برای نمایش رویای نیمه شب تابستان، و لوح تقدیر بهترین اجرای گریمِ خانم‌ها به فائزه سلطانی برای گریم نمایش سه خواهر تعلق گرفت. ضمن برنامه از افسانه قلی زاده برای ترجمه کتابی در باب گریم نیز تقدیر شد.

از دیگر بخش‌های این جشن تلفیق نقالی با صورتگری توسط محمد معجونی، تک نوازی تارِ مجید مولانیا و اجرای پانتومیمی با مفهوم گریم و ماسک توسط میلاد محمدزاده بود که جشن انجمن ماسک و گریم را به پایان برد.

زیرگذر میزبان سه نمایش و گالری عکس

سه نمایش در روز سوم جشن خانه تیاتر مهمان فضای عمومی زیرگذر میدان ولی عصر بودند، نمایش اول با نام «ما بازیگریم» به کارگردانی آرش غلامی که داستان علاقه‌مندان به هنر و بازیگری و مصایبشان را روایت می‌کرد.

در نمایش دوم که مانند نمایش اول با استقبال خوب مخاطبان همراه بود نمایشی به کارگردانی سعید صادقی اجرا شد.

در نمایش سوم با نام «کی باهوشه» به کارگردانی مسعود حاتمی که با شیوه تلفیقی نمایش کودک و بزرگسال طراحی شده بود در انتهای این نمایش که با استقبال فراوان مخاطبان اجرا شد چند نفر از حاضرین عروسک های نمایش را بدست گرفته و با زدن فلوت و دف در اجرا مشارکت کردند.

همچینین از روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه بخش آثار نمایشگاهی زیرگذر مترو میدان ولیعصر نیز با عکس‌های اعضای انجمن عکاسان خانه تئاتر شروع به کار کرد.
 

تئاتر شهر شلوغ شد

سومین روز جشن خانه تئاتر در محوطه بیرونی تئاتر شهر در حالی شروع شد که مشتاقان زیادی برای دیدن اجراهای خیابانی در محوطه باز تئاتر شهر حضور داشتند.

اولین نمایش به نام «استخدام» با کارگردانی مسعود مهرابی اجرای خود را با پیام رویکرد اجتماعی آغاز کرده و به مرور با استقبال مخاطبین همراه شد.

بعد از اتمام این اجرا، نمایش «زندگی بی دیش و المبی» به کارگردانی حیدر رضایی با به نمایش گذاشتن مشکلات جامعه از قبیل اعتیاد، فرهنگ و معظلات اقتصادی و .... با پوشش و گویشی خاص به کار اجراها در سومین روز جشن خانه تئاتر پایان داد.

پردیس بارانی تئاتر تهران

در سومین روز از جشن خانه تئاتر در پردیس تازه افتتاح شده تئاتر تهران از ساعت 19 برنامه های مختلفی اجرا شد که بخشی از این برنامه‌ها نیز دقایقی زیر باران بهاری شهر تهران همراه بود.

مراسم با حضور عروسک های غول پیکر آغازشده و در ادامه گروهای: رقص محلی سرمستان به سر پرستی مهرداد آبجار، سیاه بازی محمد مختاری، نقالی نقالان محمد معجونی و فاطمه حیدری‌فر و خیمه شب بازی بهناز مهدی خواه و شاهنامه‌خوانی کیخسرو دهقان به اجرای برنامه پرداختند. قابل ذکر است با توجه به تفاوت زمان اجرای برنامه در پردیس تئاتر تهران و خانه هنرمندان بعضی از گروه‌ها در هر دو مکان برای علاقه مندان برنامه های خود را اجرا می‌کنند.





 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

«توفان» در دانشکده هنر

ترجمه‌ ایتالیایی دو نمایش‌نامه‌ ایرانی با مقدمه ای از ابراهیم گلستان

مسعود دلخواه: امنیت جامعه هنری در دولت یازدهم ارتقا یافت

نمایشنامه «بینگو صحنه‌هایی از پول و مرگ» منتشر شد

تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی

بازیگران و عوامل «هملت، تهران ۲۰۱۷» معرفی شدند

نمایش "دیگری" به روایت بهاره رهنما

"روزن" در استکهلم به روی صحنه رفت

کاندیداهای نهایی بخش پژوهش تئاتر دانشگاهی اعلام شد

مجید مظفری با نماینده ملت در ایرانشهر

مریم کاظمی: ترجمه ای جدید از یک نمایشنامه مشهورکمدی را روی صحنه می برم

«شماعی‌زاده» در تئا‌تر باران روی صحنه می‌رود

نقد و بررسی نمایش ماراساد به طراحی و کارگردانی مریم برزگر

اجرای «هملت» در یک تماشاخانه تازه تاسیس