گلاب آدینه بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما به نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی پیوست.

 

پایگاه خبری تئاتر: گلاب آدینه در نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» برای اولین‌بار در تجربه‌های بازیگری اش در نقش سیاه نمایش سنتی ایرانی ایفای نقش می‌کند. سیاه او اما تخت حوضی صرف نیست و سیاه نمایشی را بازی می‌کند که گونه‌های مختلف نمایش ایرانی مانند تعزیه و بازی‌های زنانه را نیز در خود دارد.

البته این نمایش اولین تجربه‌ آدینه در نمایش‌های سنتی ایران نیست. او دو دهه پیش‌تر (دهه ٧٠) نمایشنامه «سلطان مار» بهرام بیضایی را به صحنه برده بود که در مقام کارگردان از بازیگر زن برای نقش سیاه استفاده کرده بود اما این اولین تجربه بازی خودش در نقش سیاه است.

افشین هاشمی که چهار سال از به صحنه رفتن آخرین نمایشنامه‌اش می‌گذرد، قصد دارد تازه‌ترین نوشته اش «شیرهای خان‌باباسلطنه» را مرداد و شهریور  سال جاری در تالار تازه‌ تاسیس شهرزاد به صحنه ببرد.

«شیرهای خان‌باباسلطنه» یک نمایش شادی‌آور موسیقایی (کمدی موزیکال) است که قصه‌ آن در صد سال پیش می‌گذرد.

افشین هاشمی درباره چگونگی نگارش این نمایشنامه عینا از تاریخ نقل می‌کند:

«ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت باغ‌وحش بسازد و شخصا به تربیت و نگهداری انواع و اقسام حیوانات وحشی بپردازد. پس اولین باغ‌وحش ایران یا «مجمع الوحوش» در منطقه‌ دوشان‌تپه (میدان شهدای فعلی) بنا نهاده شد؛ باغی که سردرش با نقاشی‌های مختلف از اشکال شیر، ببر، پلنگ و مناظری از شکارهای عصر ناصری تزیین شده بود و در آن یک میمون، چهار شیر نر و ماده از کوه‌های شیراز، سه ببر از مازندران و یک یوز و سه پلنگ از جاجرود و پنج خرس از دماوند نگهداری می‌شد. این مکان روزهای تعطیل به ویژه سیزده‌به‌درها جزو تفریحگاه‌های تهران‌نشین‌ها به حساب می‌آمد و جز در مواردی که شاه حضور داشت، بقیه اوقات مردم عادی به راحتی می‌توانستند در آن رفت و آمد کنند.

در نخستین روزهای ماه محرم سال ١٢٥٧ هـ.ش، یکی از شیرهای باغ‌وحش بچه‌ای زایید و چون شاه در شهر گرفتار برگزاری عزاداری در تکیه دولت بود، نتوانست از زائو دیدن کند. پس به دوشان‌تپه تلگراف زد: حال شیر خوب است؟ متصدی تلگراف جواب داد: به حمدالله حال حیوان‌ها خوب است. وقتی این تلگراف به حضور خان‌باباشاه رسید برآشفت و متصدی تلگراف را به دشنام و ملامت گرفت و فریاد کشید: شیر حیوان نیست! حیوان کسی است که او را حیوان خطاب می کند!»

نمایشنامه‌ «شیرهای خان‌باباسلطنه» در سال ١٣٩١ نگاشته شده و توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. این نمایش مرداد و شهریور ماه در پردیس شهرزاد به صحنه می‌رود. عکس ها از مریم تخت کشیان است.



 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater