آیین پایانی پنجمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر با تحصن و اعتراض دانشجویان و امضای بیانیه برای تغییر مسؤولان دانشگاه هنر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: روز گذشته (30 آذرماه) آیین پایانی جشنواره «مونولوگ» دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد اما ساعتی پیش از برگزاری این مراسم، دانشجویان تئاتر در حیاط دانشگاه هنر تحصن کردند و خواستار تغییر رؤسای همه بخش‌های دانشگاه شدند.

این دانشجویان برای اینکه اعتراض خود را به مسؤولان رده بالاتر اعلام کنند، بیانیه‌هایی را خواندند و امضا کردند.

این دانشجویان در بخشی از بیانیه‌ خود خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته‌اند:

«اینک ما دانشجویان دانشگاه هنر برای اصلاح فضای موجود و بازیابی نشاط دست به اعتراض زده‌ایم و تا احقاق حقوق بدیهی خود از پای نخواهیم نشست و سکوت نخواهیم کرد.

دانشجویان امضاءکننده بر این باورند که چارچوب مدیریتی و سازمانی دانشگاه هنر تهران در زمینه‌های مختلف مالی، مدیریتی، علمی و پژوهشی به صورت غیرکارشناسی و ناموفق عمل کرده‌اند که موارد ذکر شده تنها قسمتی از این موارد بیشمار است:

1 – عدم شفاف‌سازی گردش مالی دانشگاه

2- عدم پایبندی به تعهدات عمرانی و گسترش کند ساخت و ساز فضاهای مورد نیاز دانشگاه (ساخت و مرمت غیراصولی ساختمان در پردیس باغ ملّی و عدم تجهیز مناسب آن، عدم بازسازی و تجهیز تنها آمفی تئاتر استاندارد دانشگاه تالار فارابی، عدم ساخت به موقع فضای آموزشی (کارگاه‌ها، آتلیه‌ها،پلاتوها و...)، عدم تجهیز کتابخانه ، عدم تجهیز دانشگاه به ابزار تخصصی رشته‌ها،عدم توجه به امکانات رفاهی از قبیل کمبود فضای خوابگاه‌ها ، کیفیت نامطلوب تغذیه و ...)

3 – اتخاذ تصمیمات غلط، آسیب‌زننده و ایجاد جو مخرب روانی برای دانشجویان (انجام آزمایشی طرح تفکیک جنسیتی، نصب دوربین در محیط علمی دانشگاه به قصد ارعاب دانشجویان، رفتار غیرمحترمانه و برخورد بد مسؤولان با دانشجویان و کارمندان دانشگاه)

4 – جلوگیری از افزایش فعالیت‌های دانشجویی و عدم حمایت از این فعالیت (عدم تسهیل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه نهال، عدم تخصیص اعتبار به جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر عروسکی، عدم تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی، مانع تراشی برای تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، عدم تخصیص بودجه کافی برای فعالیت‌های فرهنگی و عدم جوابگویی به دانشجویان منتقد)

5 – جذب اساتید بدون توجه به سطح علمی آنها، مانع تراشی و کم‌رنگ کردن حضور اساتید فعال و بادانش، بی‌توجهی به اصل شایسته سالاری

6 – ناهماهنگی میان جذب دانشجو و تجهیزات علمی و رفاهی دانشگاه.

با در نظر گرفتن مطالب ذکر شده؛ ما دانشجویان دانشگاه هنر تهران از جنابعالی تقاضا داریم تا هیئتی برای بازرسی منصفانه و عادلانه به دانشگاه هنر تهران اعزام کنید و برای نجات دانشگاه هنر تهران از وضع موجود و بازگشت آن به دوران پر شکوه و درخشان خود چاره‌ای بیاندیشید.»

***

به گزارش ایسنا، در پایان این تحصن سرود «یار دبستانی من» پخش شد و پس از آن آیین رسمی اختتامیه جشنواره در تالار فارابی برگزار شد.

در آغاز برنامه، محمد امین مجرد، دبیر پنجمین جشنواره «مونولوگ» دانشگاه هنر در سخنان کوتاهی از همراهی دانشجویان با این جشنواره سپاسگزاری کرد و گفت: این جشنواره به غیر از کمک بچه‌ها برگزار نمی‌شد، حتی اگر دانشگاه می‌خواست. من فقط و فقط از بچه‌ها تشکر می‌کنم و اساتید که با وجود همه مشکلات جشنواره را برگزار کردند.

سپس کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه هنر برای خواندن متنی روی صحنه رفت.

او در آغاز خطاب به دانشجویان گفت: امیدوارم در جشنواره‌های بعدی بیشتر در خدمتتان باشیم.

کلانتری خواندن متن را آغاز کرد اما هنوز به نیمه آن نرسیده بود که دانشجویان با سر و صدا و هو کردن، سخنان او را قطع کردند و اجازه ندادند متنش را کامل بخواند.

دانشجویان مدام شعار «معاون نالایق، استعفاء استعفاء» را سر دادند و کلانتری نیز در پاسخ به آنان گفت، گویا لازم نیست این متن خوانده شود.

او از روی صحنه پایین آمد و در ردیف اول صندلی‌ها نشست.

در ادامه، مجری برنامه کلانتری و جهانی مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی دانشگاه را برای ارائه جوایز دعوت کرد اما این دو مسؤول از رفتن روی صحنه خودداری کردند. در این وضعیت، دبیر جشنواره برای لحظاتی روی صحنه رفت و از دانشجویان خواست اجازه بدهند اختتامیه به خوبی و خوشی برگزار شود.

او گفت: این اعتراض وجود دارد و ما همه با هم هستیم اما اجازه بدهید جشنواره با خوبی و خوشی تمام بشود.

پس از این سخنان، مسؤولان دانشگاه روی صحنه رفتند و جوایز بخش پوستر و عکس را ارائه کردند.

در بخش پوستر امیر عباسیان به خاطر نمایش «برگرد» تقدیر شد و در بخش عکس محمدحسین مهرزادی تندیس را گرفت و آرین عطاپور و خاطره شمسی‌پور تقدیر شدند.

در بخش مونولوگ‌های رادیویی نیز دانیال اسماعیل‌زاده تندیس این بخش را به خاطر نمایش «Goodbye Mari» دریافت کرد.

در ادامه برنامه سهراب کریمی عضو کانون تئاتر دانشگاه هنر در سخنانی از اعضای قبلی این کانون و تلاش‌هایشان تقدیر کرد و گفت: وقتی کانون را تحویل گرفتیم، بسیار فعال بود و ادامه این فعالیت برای ما بار سنگین و کار دشواری بود. امیدوارم توانسته باشیم راه بچه‌های قبلی را ادامه دهیم. خواهش من از شما این است که همچنان به ما کمک کنید چون ما بیش از آنچه شما فکر می‌کنید به این کمک نیاز داریم و با حضور شماست که همه مشکلات حل می‌شود.

او از محسن محمدی و جواد بهرامی دبیران پیشین جشنواره «مونولوگ» قدردانی کرد.

محسن محمدی نیز در سخنانی گفت: بچه‌ها با تمام سختی‌ها، جشنواره را برگزار کردند. در دانشگاه ما مدیران بسیار اندکی هستند که کار می‌کنند و خلأ کم‌کاری دیگر مدیران را پر می‌کنند. امیدوارم آن‌ها که کار نمی‌کنند، متوجه شوند دانشجو ارباب رجوع است و باید کارش را راه بیاندازند.

در ادامه برنامه، بیانیه هیئت داوران که مرکب از لیلی رشیدی، حمید پورآذری و علی‌اصغر دشتی بود، توسط رشیدی خوانده شد. در این بیانیه، هیات داوران، ضمن حمایت از گسترش جشنواره «مونولوگ» در سطح دانشگاه‌های دیگر، خواستار حمایت مسؤولان دانشگاه از این حرکت دانشجویی شدند. آن‌ها همچنین از جای خالی جسارت‌های دوره دانشجویی یاد و بر لزوم اجرای عمومی آثار برگزیده تأکید کردند.

به گزارش ایسنا، جوایز بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شد:

طراحی لباس: شهاب آگاهی برای نمایش «خانواده شلوغ» تقدیر شد و محمدرضا تک‌زارع برای نمایش «سزارین» تندیس این بخش را دریافت کرد.

طراحی صحنه: امید عباسیان برای نمایش «برگرد» تقدیر شد و احمد سلکی برای نمایش «مکانیکی جمالی» تندیس این بخش را گرفت.

نمایشنامه‌نویسی: در این بخش امیر عباسیان برای نمایش«برگرد» و آرین لطفعلیان برای نمایش«سزارین» تقدیر شدند و امیر عبادی اصل تندیس این بخش را دریافت کرد.

بخش کارگردانی: در این بخش دو نمایش «مقتل‌خوانی شام ضربت» به کارگردانی رضا رشادت و «آپارتمان لاله، پلاک 99» به کارگردانی پیمان مدهنی تقدیر شدند و محمدرضا تک‌زارع به خاطر نمایش «سزارین» تندیس این بخش را دریافت کرد.

بازیگری: در این بخش حسین کریمی بازیگر «مقتل‌خوانی شام ضربت» و امید مشهدی بازیگر «آپارتمان لاله، پلاک 99» تقدیر شدند و آرین لطفعلیان به خاطر نمایش «سزارین» تندیس این بخش را دریافت کردند.

گفتنی است رضا رشادت هنگام دریافت جایزه خود یاد صانع ژاله دانشجویی را که سال 88 در درگیری‌های بعد از انتخابات کشته شد گرامی داشت و جایزه‌اش را که انار شب یلدا بود، به او تقدیم کرد و دانشجویان به احترام ژاله چندین دقیقه کف زدند.

هیأت داوران از نمایش «آپارتمان لاله، پلاک 99» تقدیر ویژه و نمایش «سزارین» را به عنوان کار برگزیده برای شرکت در جشنواره تئاتر دانشگاهی به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد.

در بخش پایانی برنامه، علی‌ اصغر دشتی، عضو هیئت داوران با اشاره به پروسه داوری آثار شرکت‌کننده در جشنواره «مونولوگ» گفت: ما هر شب بعد از اجراهای شما مدام فکر می‌کردیم و به هیچ‌جا نمی‌رسیدیم یعنی به جاهایی می‌رسیدیم اما وجدان‌مان دچار دردهای وحشتناک می‌شد. به همین دلیل برای هر حذفی که انجام می‌شد ساعت‌ها بحث می‌کردیم. طبیعتا این داوری هم مانند هر قضاوتی درست و غلط دارد اما به نظرمان رسید قاضی واقعی آثار تماشاگران هستند و ما فقط به احترام بچه‌های برگزارکننده جشنواره، با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: هیئت داوران پنج نمایش را به عنوان آثار قابل توجه معرفی می‌کند اما این به معنای آن نیست که دیگر آثار قابل توجه نبوده‌اند.

به گفته این مدرس تئاتر، نمایش‌های «مکانیکی جمالی» به کارگردانی میثم نوروزی، «سزارین» به کارگردانی محمد تک‌زارع، «مقتل‌خوانی شام ضربت» کار رضا رشادت، «آپارتمان لاله، پلاک 99» کار پیمان مدهنی و «آمستردام» به کارگردانی حسین توازنی‌زاده به عنوان پنج اثر ویژه معرفی شدند.

دشتی از اجرای این آثار در فرهنگسرای «ارسباران» خبر و توضیح داد: برای کمک به این گروه‌ها تا بتوانند آثارشان را مقابل تماشاگر عرضه کنند، با مدیر فرهنگسرای ارسباران صحبت کردیم و قرار شد این پنج نمایش اردیبهشت آینده به مدت پنج هفته یعنی هر یک به مدت یک هفته در سالن تجربه «ارسباران» به صحنه بروند.

هیئت داوران به هر یک از این نمایش‌ها یک هندوانه شب یلدا تقدیم کرد و هر یک از برگزیدگان جشنواره در کنار لوح تقدیر و تندیس خود، یک انار هم به مناسبت شب یلدا دریافت کرد.

اجرای یک قطعه کوتاه موسیقی توسط دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر از دیگر بخش‌های این جشنواره دانشگاهی بود که با حمایت احسان رسول‌اف، گالری محسن، حمید پورآذری و نشر ماه‌ریز برگزار شد.