مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال گسترش تئاتر در جامعه است گفت: برای ارتقاء جایگاه تئاتر در میان آحاد جامعه نیازمند هم افزایی هستیم.

 

پایگاه خبری تئاتر: مهدی شفیعی در آیین افتتاحیه نشست دو روزه چشم انداز تئاتر استان ها که روز یک شنبه با حضور وزیر ارشاد و معاون امور هنری او برگزار شد، حضور بزرگان در این نشست را نشان دهنده عزم جدی وزارتخانه در ارتقا و گسترش تئاتر در جامعه دانست.

او در این نشست که در تماشاخانه سنگلج برگزار شد افزود: این نهاد همواره نگاهی کلان و برنامه ریز به مقولات فرهنگی و هنری دارند و بر همین اساس برای ارتقاء جایگاه تئاتر نیازمند هم افزایی هستیم.

شفیعی با طرح این سوال که چرا این نشست با شعار الگوآفرینی، همنواختی فرصتها و تعالی مدیریت در حوزه تئاتر استانها طراحی شده است؟ تصریح کرد: در روزگار فعلی شاید به جرات بتوان این ادعا را مطرح کرد که کمتر حوزه فرهنگی هنری در کشور همانند تئاتر به این اندازه دارای تنوع مضمون و شکل است.

وی افزود: این موضوع ما را گرد هم آورده تا نیاز به گفتگو درباره الگوآفرینی، هم نواختی فرصتها و تعالی مدیریت را ضروری سازد.

شفیعی با بیان اینکه محورهای در نظر گرفته شده این نشست به همه آن چیزی که در حوزه تئاتر میشناسیم نمیپردازد تاکید کرد: چیزی که در شرایط فعلی باید برجسته سازی شود توجه به ظرفیت بینظیر تئاتر در ارتقای فرهنگ عمومی، جامعه پذیری، فرهنگ پذیری، رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان، اقتصاد فرهنگ و مشخصاً ارتقای شرایط اقتصادی فعالان حوزه تئاتر است.

به گفته وی رشد آگاهی های عمومی، رشد تحصیلات دانشگاهی، توجه خانواده ها به ایجاد شرایط مناسب برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، وجود قوانین بالادستی که نظر به مشارکت بیشتر مردم در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد بخشی از ظرفیت های موجود ارتقاء و گسترش تئاتر در جامعه است.

مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه این نهاد به عنوان نهاد منتخب هنرمندان تئاتر استان ها اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت های هنرمندان در استان ها است خاطر نشان کرد: لزوم اعتماد به انجمن و حمایت از فعالیت های آن اولین گام در رشد و توسعه تئاتر استان هاست.

وی با اشاره به اینکه ساخت مشارکتی تالارهای تخصصی کم هزینه از طریق انعقاد تفاهمنامه های همکاری با استانداری ها و شهرداری ها با هدف در اختیار گذاردن این اماکن به هنرمندان از تجربه های بدیع چند سال گذشته است افزود: خروجی دو تفاهمنامه با استانداری کرمان و شهرداری بندرعباس در آستانه بهره برداری است.

وی ادامه داد: تأسیس تماشاخانه های خصوصی در شهر تهران و چند مرکز استان، از آن دست تجربه هایی بود که خروجی کم نظیری داشت و هنرمندان دیگر کمتر در نوبت اجرای عمومی آثار خود در تماشاخانه های دولتی می مانند و امکان تولید تعداد بیشتری نمایش را دارند و دایره مخاطبان گروهها با این استمرار گسترش یافته است.

به گفته وی حمایت های مادی و معنوی از متقاضیان تأسیس تماشاخانه های خصوصی در استان ها از الزامات گسترش تئاتر در کشور است.

وی با بیان اینکه گسترش اجراهای عمومی به گیشه پررونق تر می انجامد اما حمایت های مستقیم مالی از انجمن و هنرمندان ضروری است اظهار کرد: برخی گروه های نمایشی درآمدزا شده اند اما لزوماً تمام گروهها چنین امکانی را نخواهند داشت پس تداوم حمایتهای مادی از گروهها ضروری است.

به گفته وی لزوم مشخص شدن اعتبارات هنری و هزینه کرد آن از طریق انجمن های تخصصی از ضروریات نظام یافتن مطلوب فعالیت هاست.

شفیعی افزایش تعامل با وزارت آموزش و پرورش با هدف ترغیب به استفاده از تئاتر به عنوان مقوله آموزشی با چشم انداز تربیت تماشاگران آینده تئاتر حرفه ای را از نیازهای آینده تئاتر کشور عنوان کرد.

وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه «سیاستهای هنرهای نمایشی» به خوبی این مسأله را در نظر گرفته است اما متأسفانه در مقام اجرا با کاستی های قابل توجهی روبرو هستیم.



 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater