پرونده‌ی ثبت بنیاد اکبر رادی نمایشنامه‌نویس ایرانی در وزارت ارشاد گم شده است!

پایگاه خبری تئاتر:  بهزاد صدیقی سخنگوی بنیاد اکبر رادی همزمان با سالروز درگذشت این نمایشنامه‌نویس-پنجم دی‌ماه درباره ثبت این بنیاد  توضیح داد: اوایل تابستان امسال برای پیگیری تقاضای ثبت بنیاد رادی به وزارت ارشاد مراجعه کردیم اما معلوم شد تقاضایی که برای ثبت این بنیاد به ارشاد ارائه شده بود، گم شده است!

وی ادامه داد: مسوولی که پرونده ثبت موسسات فرهنگی را در وزارت ارشاد تحویل می‌گیرد به ما گفت چنین تقاضایی ارائه نشده است به همین دلیل ما دوباره باید از اول مراحل ثبت بنیاد را طی کنیم و در اولین اقدام باید فرم تقاضای خود را به بخش صدور مجوز موسسات فرهنگی در وزارت ارشاد ارائه کنیم.

صدیقی در پاسخ به این پرسش که ثبت این بنیاد چقدر زمان می‌برد، توضیح داد: پیش از این ثبت بنیادهای فرهنگی زمان زیادی می‌برد و شاید حدود یکسال طول می‌کشید اما گویا الان سریع‌تر اتفاق می‌افتد و امیدواریم این مجوز، اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بنیاد استاد رادی ارائه شود.

سخنگوی بنیاد رادی درباره برنامه‌های ویژه این بنیاد همزمان با سالروز درگذشت اکبر رادی توضیح داد: فعلا بخش آموزش را فعال کرده‌ایم و در روزهای آتی کارگاه نمایشنامه‌نویسی با همکاری مدرسه تئاتر «سه نقطه» برگزار می‌شود. اما برای سالگرد استاد برنامه خاصی نداریم زیرا بنیاد به لحاظ بودجه و امکانات دچار کمبود است.

او یادآور شد: همین مشکلات باعث شد تا حتی سالروز تولد استاد رادی در مهرماه را نیز با تأخیر برگزار کنیم و اگر آن زمان مدیر تئاتر شهر با ما همکاری نمی‌کرد، نمی‌توانستیم برنامه را در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار کنیم.

صدیقی که مدتی است مسئولیت صدور مجوز اجرای آثار اکبر رادی را عهده‌دار شده است، درباره اجرای نمایشنامه‌های او توضیح داد: خوشبختانه نمایشنامه‌های آقای رادی در میان گروه‌های جوان طرفداران بسیاری پیدا کرده است به طوری که چند گروه جوان و دانشجو تقاضای اجرای نمایشنامه‌هایی همچون «ارثیه ایرانی»، «کاکتوس» و «پایین گذر سقاخانه» را برای شرکت در جشنواره تئاتر دانشگاهی و یا اجرای عمومی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان را ارائه کرده‌اند که این آثار سال 93 اجرا خواهند شد.

عضوی هیأت موسس بنیاد رادی از برپایی رپرتواری از آثار این نمایشنامه‌نویس در سال آینده خبر داد و به ایسنا گفت: به مجموعه تئاتر شهر پیشنهاد کرده‌ایم مهرماه 93 رپرتواری از چند نمایشنامه آقای رادی برگزار شود و در حال حاضر با اجرای نمایشنامه‌هایی به کارگردانی روزبه حسینی، ایوب آقاخانی و فریدون محرابی موافقت شده است، اما برگزاری این رپرتوار به مشخص شدن مدیر تئاتر شهر وابسته است.

صدیقی در عین حال تأکید کرد: اگر اجرای عمومی این آثار میسر نشود اما حتما چند نمایشنامه از آقای رادی نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.

این نمایش‌نامه‌نویس و منتقد تئاتر اضافه کرد: بنا داریم سال آینده «همایش ملی رادی‌شناسی» را برگزار کنیم که این همایش شامل اولین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی رادی و سومین دوره مسابقه پژوهشی رادی‌شناسی خواهد بود و امیدواریم این همایش نیز همچون رپرتوار آثار استاد، مهرماه و در سالروز تولد ایشان برگزار شود.

او درباره در اختیار داشتن مکانی برای فعالیت‌های بنیاد رادی تصریح کرد: فعلا هیچ مکانی در اختیار نداریم البته به دلیل حضور شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در هیأت مؤسس بنیاد رادی، جلسات ما در دفتر کار ایشان برگزار می‌شود. صحبت‌هایی هم انجام شده تا مکانی دیگر در اختیار بنیاد قرار بگیرد اما همه این‌ها به همکاری وزارت ارشاد و شهرداری بستگی دارد.

بهزاد صدیقی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: دولت جدید که دولت تدبیر و امید است در بخش فرهنگی هم به این شعار عمل کند و تقاضای هنرمندان برای ثبت بنیادهایی همچون بنیادهای اکبر رادی، هوشنگ گلشیری و نادر ابراهیمی به نتیجه برسد.

او یادآور شد: در دوره گذشته بدون هیچ پیش‌شرطی بنیاد ادبیات نمایشی در معاونت هنری تأسیس شد. این موضوع نشان می‌دهد مسئولان اگر بخواهند، می‌توانند بنیادهای فرهنگی را ثبت کنند.

اکبر رادی ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در شهر رشت زاده شد. در سال ۱۳۲۹ به علت ورشکستگی پدر(کارخانه قندریزی کوچک) همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. سال ۱۳۴۱ نمایشنامه «روزنه آبی» را با هزینه شخصی و در سال ۱۳۴۳ نمایشنامه «افول» را با سرمایه گروه ادبی طرفه منتشر کرد.

رادی با نگارش نمایش‌نامه‌هایی همچون «ملودی شهر بارانی»،«آهنگ‌های شکلاتی»،«هاملت با سالاد فصل»،«شب روی سنگفرش خیس»،« لبخند باشکوه آقای گیل»،«ارثیه ایرانی»،«از پشت شیشه‌ها»، «صیادان»،«مرگ در پاییز» (شامل سه تک پرده: محاق، مسافران، مرگ در پاییز)،«آهسته با گل سرخ»،«در مه بخوان،«پلکان»،«منجی در صبح نمناک» و « آمیز قلمدون» یکی از پایه‌های نمایش‌نامه‌نویسی ایران است.

او که علاوه بر نگارش نمایش‌نامه، به عنوان معلمی دلسوز نیز به تدریس نمایش‌نامه‌نویسی در دانشگاه مشغول بود، 5 دی ماه سال 86 بعد از تحمل یک دوره بیماری سرطان در تهران درگذشت.