کارگردان نمایش «خداحافظ» که به تازگی نمایش خود را به صحنه برده است،گفت: در این نمایش از حضور عناصر تجاری پرهیز شد؛ چراکه این نمایش، تئاتر مردمی است که مخاطبان خودش را دارد و به دستاویز شدن به عناصر تجاری نیاز ندارد.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: آریان رضایی که پیش از این نمایش «برلین» را به صحنه برده است گفت: نمایش «خداحافظ» رابطه زن و مرد در زندگی زناشویی را روایت می‌کند که چالش اصلی آن اعتماد بوده و در راستای نمایش «برلین» قرار دارد.

این کارگردان تئاتر افزود: اغلب نمایش‌های گروه «مونو شورایی» مانند نمایش‌نامه‌های خارجی ،ایرانی و حتی موقعیت‌هایی که به طور بداهه ساخته شده، حول محور رابطه زن و مرد و بر اساس تئاتر ستم‌دیدگان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به موضوع این نمایش گفت: یکی از موضوعاتی که با تاکید بر آن آسیب‌شناسی شد تا در فضاهای عمومی به اجرای تئاتر ستم‌دیدگان پرداخته شود، مساله رابطه است که همه افراد جامعه فارغ از جنسیت درگیر آن هستند.

رضایی ادامه داد: مشکلات زیادی در گفت‌وگو، تعامل بین زن و مرد و زندگی اجتماعی وجود دارد و هربار که نمایشی با این موضوع اجرا می‌شود با استقبال مخاطبان مواجه می‌شویم که ذهنشان درگیر نمایش می‌شود.

او با تاکید دوباره بر اینکه کارهای گروه «مونوشورایی» مبتنی بر تئاتر «ستم‌دیدگان» است، اظهار کرد: تئاتر ستم‌دیدگان، یک تئاتر مردمی است که براساس ستم‌ها و دغدغه‌های اجتماعی ساخته می‌شود و منجر به برقراری ارتباط دوطرفه با مخاطب خواهد شد.

آریان رضایی افزود: همچنین در این تئاتر گفت‌وگویی شکل می‌گیرد که در این فرآیند تماشاگر در جایگاه بازیگر قرار گرفته و کاراکتری در نقش جوکر(اجرا گردان) تصویرگر این ارتباط خواهد بود.

این کارگردان تئاتر درباره پیشینه تئاتر «ستم‌دیدگان» توضیح داد: این تکنیک تئاتری در دوره پست مدرن و در دهه 70 میلادی توسط آگوستوبوآل، کارگردان برزیلی که بنیان گذار آن بوده است، شکل گرفت.

وی با اشاره به نویسنده این نمایش که پیش از این نویسندگی نمایش «برلین» را نیز برعهده داشته است، اظهار کرد: محمد یعقوبی در اغلب نمایش‌نامه‌های خود به رابطه زن و مرد پرداخته و متناسب با شیوه گروه مونوشورائی است که به رابطه و مشکلات حل نشده بین زن و مرد تاکید دارد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در این نمایش به برجسته کردن جنبه‌های کاربردی پرداخته‌ شده، گفت: سهیل رضایی(موسس بنیاد فرهنگ و زندگی) با حضور در اجرای چند شب قبل نمایش «خداحافظ» به زاویه تخصصی درباره موضوع و راهکارهای مولفه‌های تماشاگران در اجرای این نمایش پرداخت و این رویدادی است که تا به حال در تئاتر ندیده‌ام.

کارگردان نمایش «برلین» در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در شب‌های بعد هم شاهد حضور سهیل رضایی در نمایش «خداحافظ» هستیم ،اظهار کرد: هماهنگ کردن با سهیل رضایی برای حضور در این نمایش کار دشواری است اما از روانشناسان دیگر هم برای حضور در این نمایش دعوت خواهد شد و سعی می‌کنیم تا هرشب از یک روانشناس در این نمایش دعوت کنیم.

وی با اشاره به انتخاب بازیگران این نمایش افزود: در اجرای این نمایش از حضور عناصر تجاری پرهیز کردیم. چراکه نمایش «خداحافظ» تئاتر مردمی است که مخاطبان خودش را دارد و به دستاویز شدن به عناصر تجاری نیاز نیست.

آریان رضایی ادامه داد: تئاتری که در ارتباط با مردم ناکارآمد عمل ‌کند به سمت عناصر تجاری خواهد رفت اما نمایش «خداحافظ» از ابتدا با استقبال پرشور مخاطبان همراه بوده است.

کارگردان نمایش «خداحافظ» تصریح کرد: در این نمایش، بازیگرانی انتخاب شدند که ضمن برقراری ارتباط با موضوع، توانایی فعالیت در شیوه اجرائی این نمایش را داشته باشند، همچنین  به دغدغه‌های مردم و تئاتر اجتماعی در قالب تئاتر ستم‌دیدگان پرداخته شده است.

او با بیان اینکه در اولین شب اجرای این نمایش مخاطبان مشارکت زیادی داشته‌اند، اظهار کرد:امیدوارم نمایش «خداحافظ» بتواند نسبت به «برلین» موفق‌تر باشد و اگر مخاطبان همچنان از این نمایش استقبال کنند به طور قطع اجرای این نمایش تمدید خواهد شد.

وی درخصوص پروسه تمرین نمایش «خداحافظ» توضیح داد: تمرینات این نمایش از دوم مرداد آغاز شد و طی 20 جلسه به طول انجامید که برای متن و شیوه‌های اجرائی این نمایش تمرینات زیادی انجام دادیم.

نمایش «خداحافظ» به کارگردانی آریان رضایی و نویسندگی محمد یعقوبی در تماشاخانه «پایتخت» از 2 شهریور تا 6 مهر به روی صحنه می‌رود.
همچنین فرامرز قلیچ خانی و شیدا یوسفی از بازیگران این نمایش هستند.
از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به آریان رضایی(اجرا گردان)، سعید سیادت(مدیر تولید)،سینا ییلاق بیگی(طراح صحنه)، مجید سیادت(طراح نور)، علی ژیان(مدیر روابط عمومی)، گروه جارچی(تبلیغات)، عاطفه گندم آبادی،سحرناز متعبد و نازنین شریعتی(گروه کارگردانی)، میثم خاوری(طراح پوستر و بروشور)، نادر بهرامی(عکاس)، پریچهر ژیان(عکاس گروه جارچی)، نوید سیادت و صالح صاحب الداری(تیزر) اشاره کرد.





صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater