از هما روستا در سی‌ودومین جشنواره‌بین‌المللی فیلم فجر تقدیر می‌شود.
پایگاه خبری تئاتر: هما روستا این روزها گرفتار بیماری است و کمتر در محافل هنری حاضر می‌شود. او که در کارنامه هنری خود فعالیت‌های پرشماری در حوزه بازیگری به ثبت رسانده، قرار است امسال در سی‌ودومین جشنواره‌بین‌المللی فیلم فجر تقدیر شود؛ تقدیری که ادای احترام به حضور چندین‌ساله این بازیگر صاحب‌سبک‌ بر صحنه است.
کارنامه روستا او را از سایر بازیگران سینمای ایران در سبک و اجرا متمایز می‌کند تا آنجا که کارشناسان و منتقدان سینما و تئاتر در ایران از او به‌عنوان هنرمندی که با ارایه سبکی ویژه سعی در پیوند بین سینما و تئاتر داشت، یاد می‌کنند. البته روستا چندین سال است که کمتر در عرصه تصویر حضور داشته و بیشتر روی صحنه قرار گرفته است. او در یک سال گذشته و بعد از درگذشت حمید سمندریان همسر، استاد و همراهش در نمایش «باغ آلبالو»ی چخوف به کارگردانی حسن معجونی در نقش راسکولنیا بازی متفاوتی ارایه کرد.
روستا که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست دریافت کرده، تاکنون در چند دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بوده است. این بازیگر در سال 1366 در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» ساخته پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در همان سال شد.
«روستا» سال1368 در فیلم تمام وسوسه‌های زمین به کارگردانی حمید سمندریان نقش‌آفرینی کرد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌فجر شد. قرار است در برنامه بزرگداشت روستا بخش‌هایی از فیلم محمدعلی سجادی با عنوان «همای حمید» به‌صورت کلیپ در جشنواره فیلم فجر به نمایش در‌آید.
مستند «همای حمید» زندگی هنری هما روستا و همسرش زنده‌یاد حمید سمندریان را مرور خواهد کرد. کار ساخت این فیلم مستند به‌تازگی آغاز شده و تا جشنواره فیلم فجر آماده نمی‌شود اما به گفته محمدعلی سجادی، کارگردان فیلم «همای حمید»، قرار است کلیپ‌های برگزیده فیلم در ایام برگزاری جشنواره در آیین‌های ویژه نکوداشت پخش شود.