امیر رجبی با اشاره به مراحل آماده سازی نمایش "اپیدمی طاعون" برای حضور در جشنواره تئاتر فجر از به تصویر کشیدن نظریات و اندیشه‌های آنتونن آرتو و روایت زندگی این هنرمند از بدو تولد تا مرگ در این اثر نمایشی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: امیر رجبی طراح و کارگردان نمایش "اپیدمی طاعون" که برای حضور در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش "اپیدمی طاعون" که برای حضور در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده است در واقع برداشتی کاملا آزاد از بیوگرافی آنتونن آرتو به حساب می‌آید.

وی افزود: در این نمایش زندگی آنتونن آرتو از بدو تولد تا مرگ از دید بچه های گروه روایت می شود. ساختار نمایش به شیوه کارگاهی شکل گرفته و مبتنی بر فضاسازی و تصویر است تا دیالوگ. نظریات و اندیشه های آرتو از تولد تا مرگ با نمایش فضاهای عجیب و تصویرسازی زندگی این هنرمند نمایش داده می شود. در حقیقت نحوه تولد و نظریات آرتو مثل چگونگی پیوستنش به جنبش سوررئالیست ها و یا سینما از زاویه دید ما، نه لزوما آنطور که اتفاق افتاده به تصویر کشیده می شود.

رجبی متذکر شد: این نمایش بیشتر یک بیوگرافی تصویری و نمایش نوعی کابوس و خیال و رویا به شیوه آرتو است. مدت زمان این نمایش 50 دقیقه است و در حال حاضر نیز مراحل آماده سازی و تمرین ها انجام می شود.

وی درباره سالن مناسب برای اجرای این نمایش و پرداخت کمک هزینه ها توضیح داد: چون اجرای این نمایش احتیاج به عمق میدان زیادی دارد سالن هایی مثل چهارسو یا سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر مناسب اجرا هستند که امیدوارم مسئولان جشنواره تئاتر فجر به این قضیه و اختصاص سالن های مناسب به گروه ها توجه داشته باشند. هنوز کمک هزینه ای به ما پرداخت نشده است و تا امروز همه هزینه ها برای آماده سازی این نمایش را به شکل شخصی متقبل شده ایم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در پایان عنوان کرد: محسن نوری، مهدی کاظمی، امیر جلالی، رضا هزاوه و خودم بازیگران این نمایش هستیم که چهار بازیگر ابعاد مختلف شخصیت آرتو را در زمانهای مختلف به تصویر می کشند. نمایش "اپیدمی طاعون" تا جایی که شنیده‌ام تنها نمایش غیررئالیستی جشنواره تئاتر فجر به حساب می آید چون امسال بیشتر آثار رویکردی رئالیستی دارند.

آنتونن آرتو یکی از بزرگترین نظریه پردازان هنر تئاتر و جنبش سوررئالیست دهه 30  قرن بيست بود و ایده و اصطلاح "تئاتر شقاوت" از ابتکارات او به حساب می آید. جمعی از نظریه پردازان، کتاب " تئاتر و همزادش " اثر آرتو را عهد عتیق تئاتر لقب داده اند. این هنرمند در جوانی ذهنیت عجیب و بیمارگونه ای داشت و 9 سال را در تیمارستان حومه پاریس گذراند.

امیر رجبی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری است و تاکنون به عنوان بازیگر در تئاتر فعالیت می کرده است، نمایش تجربی "اپیدمی طاعون" نخستین حضور وی در مقام کارگردان به حساب می آید.