به جرات می‌توانم بگویم که امید، اولین جشنواره خصوصی تئا‌تر است.

پایگاه خبری تئاتر: افسانه ماهیان در خصوص فعالیت‌های پنجمین دوره جشنواره  امید تا به امروز گفت: تا به امروز کارهای زیادی انجام شده اما مهم‌ترین اتفاق در این دوره از جشنواره سراسری شدن فراخوان است و ما خرسندیم از اینکه غیر از استان تهران، استان‌های دیگر کشور هم توانستند در این جشنواره شرکت کنند که به گمانم این مهم‌ترین گام جشنواره است.

ماهیان ادامه داد: فعالیت مهم دیگر، ثبت جشنواره امید در کنار دیگر جشنواره‌های مهم کشور وحمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به جرات می‌توانم بگویم که امید، اولین جشنواره خصوصی تئا‌تر است.

وی متذکر شد که علی رغم زمان اندک فراخوان متون زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دبیر پنجمین جشنواره امید درباره بازخوانی متون اظهار داشت: ما مسئولیت ارزیابی این متون را به سه بازخوان که متشکل بودند از افروز فروزند، محمد امیریاراحمدی و حمیدرضا نعیمی سپردیم چرا که هر سه این عزیزان نمایشنامه نویس هستند و تبحر لازم را برای این مهم در اختیار دارند در نتیجه بنده به عنوان دبیر و پیام دهکردی به عنوان رئیس جشنواره دخالتی در این تصمیم گیری نداشتیم.

بازیگر نمایش «عروسک‌های سکوت» عنوان کرد: از بازخوان‌های جشنواره خواستار شدیم تا کیفیت متون را مورد توجه قرار دهند و این قضیه چنان مورد اهمیت بود که اگر هیچ کدام از متون ارسالی کیفیت مطلوب را نداشتند، جشنواره را برگزار نمی‌کردیم.

وی معتقد است متن‌ها با دقت بالا و بعضا چندباره توسط شورای بازخوان، مطالعه شده‌اند.


در این دوره از جشنواره، برخی تنها طرح اجرایی را برای دبیرخانه ارسال کرده‌اند، افسانه ماهیان در این باره خاطرنشان کرد: همیشه این طور نیست که تمام ایده‌های یک کارگردان در نمایشنامه خلاصه شود و گاهی با یک طرح و ایده کامل می‌شود به نمایش خوب رسید اما طرح‌های اجرایی نیز باید ساختار دراماتیک داشته باشند در نتیجه بسیاری از طرح‌هایی که به دبیرخانه ارسال شدند مورد پذیرش بازخوان‌ها قرار نگرفتند چراکه شاخص‌های اصلی را نداشتند. طرح‌هایی هم که مورد پذیرش قرار گرفتند، منوط به بازبینی هستند.

ماهیان همچنین افزود: آثار نمایشنامه نویسان حرفه‌ای نیز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند و تصمیم بر این شد که تمامی این نمایشنامه‌ها در بازبینی بررسی شوند. چون این جشنواره، جشنوارهٔ جوانی است و نویسنده و کارگردان‌های جوان در آن شرکت می‌کنند و به هر حال رقابت هنرمندان جوان با نمایشنامه نویس‌های حرفه‌ای دور از انصاف است و اصلا نمی‌شود این‌ها را در یک سطح قرار داد.

کارگردان نمایش «پالتوی پشمی قرمز» در راستای اعتراضات بر نتایج بازخوانی، عنوان کرد: باید بگویم این اعتراض‌ها را نه من می‌توانم پاسخ دهم و نه رئیس جشنواره چراکه ما سه بازخوان را انتخاب کرده بودیم و تشخیص بر عهده آن‌ها است. نا‌گفته نماند که اعتراض ویژگی تمامی جشنواره‌ها است.

وی ادامه داد: به هرحال در تمامی جشنواره‌ها ما شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که ممکن سلایق و نقطه نظر‌های جشنواره تاثیراتی داشته باشد اما معتقدم در جشنواره امید این اتفاق نه سلیقه است، نه سیاست و نه هیچ چیز دیگری بلکه تنها براساس کیفیت است یعنی کیفیت ملاک اصلی جشنواره امید است و تمامی آثاری که کیفیت مطلوبی داشته‌اند در این بخش از جشنواره پذیرفته شده‌اند.

دبیر و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره امید خطاب به هنرمندانی که آثارشان در بخش بارخوانی مورد پذیرش قرار نگرفت، گفت: این اتفاق نباید موجب نا‌امیدی هنرمندان جوانمان شود بلکه باید اندکی در خود جستجو و کنکاش کنند تا علت را دریابند و ضعف‌هایشان را پیدا کنند.

افسانه ماهیان اظهار امیدواری کرد: خیلی امید دارم که از میان آثار نمایشنامه نویس‌های جوان که در همین جشنواره شرکت کرده‌اند نمایشنامه‌ای مورد توجه قرار بگیرد و نویسنده‌هایی را به این عرصه اضافه کند. سیاست و هدف جشنواره امید هم همین است و من مطمئن هستم که اتفاق‌های خوبی در انتظار جوان‌های حاضر در این جشنواره است.

او تاکید کرد: فراموش نکنیم که کمیت اصلا اهمیتی ندارد. حتی اگر یک نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر و... به جرگه تئا‌تر کشور راه پیدا نمایند، ما به هدفمان نزدیک شده‌ایم.

ماهیان در پایان از گروه‌های پذیرفته شده خواست تا خود را برای بازبینی آماده کنند.