مدرس و پژوهشگر تئاتر در خصوص افزایش تماشاخانه های خصوصی در شهر تهران گفت: این تکثر، نشان دهنده توسعه هست اما نشانی از رشد و بالندگی تئاتر در خود ندارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: اردشیر صالح پور با بیان اینکه تماشاخانه های خصوصی و دولتی به طور کلی، بخشی از بدنه تئاتر ملی محسوب می شود و باید ضمن حمایت، برای آن برنامه ریزی کرد، بیان داشت: لازم است تا بسترسازی ها برای رشد و تعالی تئاتر از سوی دولت انجام شود زیرا این حجم از تماشاخانه های خصوصی، توسعه را در خود دارد اما به معنای بالندگی نیست.

وی با بیان اینکه هنر دولتی نتیجه ای در پی ندارد، اظهار کرد: اداره امور هنری باید به اهالی این حوزه سپرده شود و تصدی دولتی کاهش یابد اما به این معنا نیست که دولت، حمایت گری و بسترسازی را رها کند.

وی با اشاره به روند افزایشی تماشاخانه های خصوصی بیان کرد: این تماشاخانه های خودجوش و اکثرا دانشجویی، به دلیل حمایت نشدن از سوی دولت با مشکلات بسیاری مواجه هستند که در صورت رفع نشدن آنها با شکست مواجه خواهند شد.

نویسنده کتاب «گرامافون و نمایش» خواستار حمایت بیشتر دولت از تماشاخانه های خصوصی شد و تاکید کرد: مهمترین استراتژی دولت برای بهبود وضعیت تئاتر، ساماندهی به جمعیت عظیم دانشجویان این حوزه است.

وی افزود: دانشجویان با طراحی سالن های کوچک بدون استاندارد و ایمنی لازم، نظم و سامان بخشی، نمایش های خود را به صحنه می برند تا فقط به هدف دیده شدن و حضور در عرصه تئاتر دست یابند درحالی که مسئولیت ایجاد فضای نمایش برعهده متولیان فرهنگ و هنر است.

کارگردان و نویسنده تئاتر با بیان اینکه کرایه هنگفت فضای اجاره شده و دریافت وام های کلان و در مقابل کمبود تماشاگر این تماشاخانه ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، اظهار کرد: دولت در گزارش های خود از آمار این تماشاخانه ها برای بهتر نشان دادن کارنامه خود استفاده می کند اما کوچک ترین نقشی برای سرپا ماندن این مراکز ایفا نمی کند.







صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater