زهره بهروزی‌نیا که این روزها نمایش عروسکی «درفش کاویانی» را در مجموعه‌ی «تئاتر شهر» به صحنه برده است، معتقد است: تئاتر عروسکی بزرگسال در تئاتر کشور شناخته شده نیست.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان تئاتر درباره این نمایش که متن آن نوشته‌ی حمیدرضا نعیمی است، گفت: داستان نمایش «درفش کاویانی» درباره‌ی داستان «ضحاک» ماردوش است و این نمایش به این موضوع می‌پردازد که چگونه دو مار بر دوش ضحاک به وجود می‌آیند.

او ادامه داد: نمایش «درفش کاویانی» قصد بیان تاریخ را ندارد و آنچنان به داستان شاهنامه متعهد نیست و تغییر و تحولات و اتفاقات جدید در آن رخ می‌دهد. البته ما برای پیشبرد داستان نمایش از یک عروسک «مبارک» هم استفاده کرده‌ایم تا نگاه متفاوت و جذابی به این داستان داشته باشیم.

بهروزنیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی وضعیت تئاتر «عروسکی بزرگسال» به ایسنا گفت: تئاتر عروسکی بزرگسال در تئاتر کشور ما شناخته شده نیست، وقتی صحبت از تئاتر عروسکی می‌شود، همه توجه‌ها به تئاتر کودک و نوجوان معطوف می‌شوند، دلیل این موضوع هم عدم شناخت از تئاتر عروسکی است.

او افزود: متأسفانه کارهای بسیار کمی در زمینه عروسکی بزرگسالان اجرا می‌شود، تنها نمایش عروسکی بزرگسال که در طول امسال اجرا شده است نمایش «درفش کاویانی» است، در این شرایط بسیاری از گروه‌های نمایشی عروسکی مجبور شدند که کار عروسکی بزرگسال را رها کنند و در زمینه‌های دیگر فعالیت کنند، واقعا چرا باید در یک‌سال تنها یک کار عروسکی بزرگسال اجرا شود، باید حمایت‌های لازم از این گروه‌ها صورت بگیرد تا بتوانند در سالن‌های دیگری مثل تالار «هنر» و کانون پرورش فکری هم اجرا داشته باشند.

 

این کارگردان با ارائه راهکاری برای شناخته شدن تئاتر عروسکی بزرگسال تصریح کرد: باید حداقل در هر فصل از سال یک نمایش عروسکی بزرگسال اجرا شود تا علاقه‌مندان تئاتر با این نوع تئاتر آشنا شوند، تئاتر عروسکی بزرگسال به تبلیغات و مانور بیشتری نیاز دارد.

عوامل نمایش «درفش کاویانی» به این شرح است: حمیدرضا نعیمی (نویسنده)، زهره بهروزی‌نیا (کارگردان)، مریم معینی، سهیلا باجلان، بهرام بهبهانی، مهرنوش شریعتی و مریم ایرانمنش (عروسک‌گردان‌ها)، منوچهر شجاع (طراح صحنه)، هادی بادپا (دستیار کارگردان)، رضا شعبانی (آهنگساز)، محمد صاحبی (طراح نقوش صحنه).

نمایش «درفش کاویانی» تا 27 دی هر شب به غیر از روزهای شنبه ساعت 18 و 15 دقیقه در کارگاه نمایش «تئاتر شهر» اجرا می‌شود.