کارگردان و نمایشنامه نویس، رشد تعداد فارغ التحصیلان تئاتر را نامتناسب با امکانات اجرای تئاتر حرفه ای دانست و این موضوع را سبب آسیب جدی به جامعه هنری برشمرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: مسعود دلخواه گفت: نداشتن مطالعه دلسوزانه و ارزیابی نکردن علمی از رابطه میان آموزش دانشگاهی و تئاتر حرفه ای دلیل ایجاد مشکلات است.

وی با بیان اینکه فضا و وضعیت فعلی این هنر آمادگی پذیرش این تعداد نو آموخته را ندارد، اظهار کرد: زیاد شدن کارگردانان تئاتر، کمبود فضای نمایشی، بیکاری و افسردگی رو به رشد فارغ التحصیلان به جامعه و هنر تئاتر آسیب زده است.

وی با بیان اینکه تعداد فارغ التحصیلان رشته تئاتر یک موضوع جدی آموزشی است که باید طرح شود، خاطرنشان کرد: نبود تناسب میان عرضه و تقاضا در این زمینه باید آسیب شناسی و در جهت بهبود شرایط گام برداریم.

کارگردان نمایش 'مفیستو' با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاه ها و آموزش هیچگونه ارزیابی علمی و واقعگرایانه ای وجود ندارد تا بر اساس نیاز سنجی ها دانشجو پذیرش شود، اظهار کرد: در دانشگاه دولتی تا 12 دانشجو برای کارگردانی قبول می شود اما برخی دیگر برای درآمد بیشتر بدون در نظر گرفتن تعداد، دانشجویان را پذیرش می کنند.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر در این زمینه کمبود استادان با تجربه و با سواد است، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها برای دانشجویان نیاز به استادان بیشتر دارند اما به دلیل کمبود استادان مجرب از کسانی که سواد کمتری دارند، استفاده می شود که نمی توانند مطالب مهم را به دانشجویان منتقل کند.

به گفته وی این وضعیت موجب شده که فارغ التحصیلان سواد لازم را برای فعالیت در این عرصه نداشته یا اطلاعات کمی نسبت به موضوع به دست آورده باشند که یک فاجعه آموزشی محسوب می شود؛ به همین دلیل تعادل بازار اشتغال به هم ریخته است و چون شغلی در هنر تئاتر برایشان وجود ندارد در فرهنگسراها مشغول به فعالیت می شوند که این امکان برای همه نیز وجود ندارد.

دلخواه با بیان اینکه اگر تمامی فضاهای ممکن را به سالن تئاتر تبدیل کنیم باز هم برای فارغ التحصیلان این رشته کافی نیست، گفت: در هیچ جای دنیا امکان فعالیت 500 کارگردان برای تئاتر وجود ندارد و ایران نیز نمی تواند این نیاز را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه مسئولان نباید با خلق مسیرهای نادرست این فاجعه آموزشی را ادامه دهند، تاکید کرد: آموزش دانشگاهی باید با تجدید نظر در این زمینه برای تعداد دانشجویان برنامه ریزی کند تا از ادامه این شرایط جلوگیری شود.






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater